Nieuws:

Nu in MSM 266 BANEN: Belsteco | Au bord de la Cèze | Rhätische Bahn op zijn Belgisch

Hoofdmenu

sounddecoder vbv

Gestart door erik de noorman, 14 maart 2026, 15:32:11 PM

D_Loc

Hier is de  mapping van de reeks 59 die ik heb doorgevoerd op de ESU Reeks 59 sound, de mappingsgegevens voor de verlichting komen van een uitgelezen Lokpilot 5 decoder van VBV.

Wat ik mij dus afvraag is of die mapping die altijd actief is kwaad kan (omkaderde stukje mapping): AUX 6 en de richtingsafhankelijke Front light[1] en Rear light[1] zijn direct actief zodra je de loc spoor zet maar er is nog geen verlichting actief. Er wordt blijkbaar alleen wat "onderwater" geschakeld, mogelijk geeft dit telkens een optater aan de decoder zodra je de loc op het spoor zet en deze het uiteindelijk begeeft (dit laatste is slechts een aanname van  mij).

Pas als F0 geactiveerd wordt gaat de verlichting daadwerkelijk aan en die wisselt dan door die Front light/ Rearlight die altijd actief is, ik vind dit dus een bezopen constructie en hier ga je echt helemaal nooit zelf uitkomen als je achteraf zelf een decoder plaatst.
Filmpjes - Foto's ***(Model)spoor is FuN!!!***
Dirk

Meester

Dit is dus "slechts" een aanname.
Is dat iets om aan ESU voor te leggen, D_loc ?

Anderzijds, zijn er bij meer bezitters van een van Biervliet problemen met defecte decoders in de Reeks 59.
Zes defecte decoders is wel extreem.
Overigens ging het bij topicstarter om decoders geleverd door van Biervliet zelf, en niet zelf ingebouwde exemplaren, rechtstreeks van ESU.

Van Biervliet is dan ook het aanspreekpunt voor de garantie afhandeling.

erik de noorman

Let op ik heb geen negatieve ervaring met de lok's (3 rail) van VBV zelf in tegenstelling wat ik hier soms lees.
Ik kan alleen vaststellen wat ik eerder schreef dat de sounddecoders die VBV plaatst in zijn lok's na verloop van tijd de geest geven en dat bij andere merken (bvb: mehanno) tevens met een esu sound uitgerust dit niet voorvalt.
Ik weet niet of dit bijdraagt:
Wat ik raar vond als ik de 59 opstartte en de licht functie aanzette (vooral in een koude ruimte) het een hele tijd duurde voor ze al knipperend aangingen idem  de cabineverlichting. De lok startte ook altijd met sound ook al was die niet geactiveerd om dan te stoppen. Ik kan alleen maar mijn ervaring neerpennen verder ken ik er niet veel van. Mijn vraag heb ik alleen die ervaring of zijn er nog andere.:)

Erik.

D_Loc

Dat gelijk de sound aan gaat en daarna weer uit gaat is wel vreemd, ik heb helaas alleen de mapping van een Lokpilot ontvangen en niet van een sound versie dus kan niet nakijken of het een probleem in de mapping is of in de decoder.

Citaat van: Meester op 15 maart 2026, 20:05:05 PMDit is dus "slechts" een aanname.
Is dat iets om aan ESU voor te leggen, D_loc ?
Dat is misschien wel een idee, maar denk wel dat ze dan ook de PCB nodig hebben zodat ze weten wat er geschakeld wordt.
Filmpjes - Foto's ***(Model)spoor is FuN!!!***
Dirk

Meester

Dat zijn vreemde symptomen inderdaad.
Daar heeft mijn Van Biervliet 59 met later ingebouwde ESU sounddecoder in elk geval geen last van.
En het licht functioneerd nu ook goed, na alle gewaardeerde hulp destijds van D_loc.