Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Kadee koppeling

Gestart door Bonaza, Gisteren om 20:02:20 PM

Bonaza

Hallo allen,

Op mijn treintafel rijden twee locs een identieke rondje. Zij wisselen van wagons. De ontkoppeling gebeurt met cadee koppelingen. Mijn centrale is een Intellibox Basic en het besturings programma is koploper. Bij de ene loc LS model 13/3000 gebeurt dit ontkoppelen smetteloos. Bij de tweede loc een Van Biervliet voorzien met een decoder ESU V4-M4/Mfx gebeurd dit slechts zelden. De loc moet ongeveer 8 cm achteruit rijden om te ontkoppelen. De Van Biervliet SNCB diesel 55 doet dit soms niet en gaat slechts 1 cm achteruit. Dan loopt het fout en ontkoppelt hij niet. Zit dit in de decoder of in de loc iemand een idee ?

Met vriendelijke groeten

Marcel

Ronald

Voor de duidelijkheid; het zijn Kadee koppelingen.

Edit: ik heb de titel aangepast (LD).

Klaas Zondervan

Wat aanvullende informatie kan helpen. Welk type Kadee koppeling is het? En hoe worden ze ontkoppeld?

RoDY

Ik heb de "ontkoppelingsdans" ook ingesteld op al men rangeerloc's (type 73/82), 4 heb ik zelf voorzien van decoders (Locksound's 4&5). Eentje heeft een locksound 4 van van de fabriek uit, de decoder is echter soort van 'beschermd' en niet volledig aanpasbaar. Desondanks ik geen verschil zie tussen de settings met de andere Locksound's 4, doet deze het niet naar behoren... Rijdt niet soepel tijdens het ontkoppelen en ook korter als de rest.

(Note: Alle chassis zijn de verbeterde en late versies.)

Uit ervaring zijn de esu docoders in Van Biervliet's ook net wat anders ingesteld als een normale variant. Waarschijnlijk zal er iets in conflict gaan zoals bij mij.

(Note: Na 2-3 dagen programmeren was ik het wat beu gekeken en heb ik het probleem even links laten liggen, moet het dus nog eens deftig bekijken!)

Bonaza

Het type Kadee koppeling heeft hier eigenlijk niets mee te maken. Ook hoe ze ontkoppelt is van geen belang. Het is een medium 18 en ze ontkoppelt boven een permanente magneet. Ik veronderstel RoDy dat we inderdaad hetzelfde probleem hebben en het in de decoder moeten zoeken.

Bedankt voor het meedenken

Marcel

Klaas Zondervan

Citaat van: Bonaza op Vandaag om 06:44:01 AMHet is een medium 18 en ze ontkoppelt boven een permanente magneet.
Kijk, dat is duidelijk. Je ontkoppelt door boven de magneet even de koppelingen tegen elkaar te duwen, dan gaan ze vanzelf open. Maar ik snap niet wat dit met de decoder te maken heeft.

755philippe

Klopt. Heeft volgens mij ook niets met de decoder te maken maar met je instellingen in koploper. Heeft het niet iets te maken met de lengte van je lokomotief die je in koploper moet instellen. Alle lonomotieven zijn ook niet even lang en koploper berekent dan de lengte die hij achteruit moet rijden om te ontkoppelen. Bekijk eens of de lengte van je lok klopt en zo niet moet je het aanpassen. Is ook maar een idee. 
Mvg