Nieuws:

Nu in MSM 264 TEST: Sudexpress Euro9000 | Märklin/Trix Laads

Hoofdmenu

551 : een interieur voor de kleine Brossel 551 (kap van "Perk")

Gestart door eve, 19 januari 2026, 10:54:31 AM

eve

Ik ben nooit gelukkig geweest met de bestaande oplossing voor het monteren van de kap van "Perk" op het chassis voor de 551 van "eve".

Het is zeer onhandig (1 mm schroeven), de steunen zijn lomp en groot.

Met de wens om een interieur te kunnen inbouwen (zie rubriek "Gezocht") is dat nog sterker geworden : het trekt op niets.

Ik ben een voorstel aan het uitwerken om dat op te lossen.

by Erik Verleysen on Flickr

De twee rode balken steunen op het "eve"-chassis ter hoogte van de inkomdeuren zodat de complete binnenruimte vrij blijft voor zitbanken ed.

Dit is geen definitieve oplossing : dit moet evolueren.

Mvg, Erik.

755philippe

Ik ben benieuwd naar het vervolg. Ik hoop dat ik de kap niet opnieuw moet printen want alles is in mekaar gezet en gespoten.
Mvg

eve

Als u tevreden bent, moet u niets veranderen.

Maar wij mogen toch wel zoeken naar betere oplossingen...?

Mvg, Erik.

755philippe

Uiteraard mogen jullie naar betere oplossingen zoeken. Kan ik 
misschien nog wat van bijleren maar het was maar een vraag hoor.
Ben trouwens benieuwd wat er uit de bus zal komen. 
Mvg

krispy

Ik heb hier gewoon de vier bultjes weg geveild.
De kap zit strak genoeg rond eve zen chassis ,zal de absoluut niet uitvallen
MVG
Kispy
Modelbouw Foto-album op flicker
https://flic.kr/s/aHsmTwwZ6m

eve

De kast van "Perk" en het chassis van "eve" wegen samen circa 50g.
Rijden gaat, maar je ziet letterlijk het gebrek aan massa.
Met een strip lood op het verhoogde deel van het chassis werd dat al een heel stuk beter.
Door de steunen moesten we uitsnijdingen maken in de laag lood.

Indien we de steunen kunnen verplaatsen naar de verlaagde gedeelten van het chassis, is het aanbrengen van het lood een stuk eenvoudiger geworden.

De afmetingen van het verhoogde chassisgedeelte zijn 30,4 x 88mm. De looddikte is 1,5mm.
Dat stuk ballast is dan circa 45g zwaar.

De verbetering van de rijeigenschappen is werkelijk groot.

De binneninrichting zou boven op deze loodstrip geplaatst worden. Afhankelijk van de hoogte van de banken en de beschikbare ruimte kunnen we onderzoeken of een laag lood van 2mm dikte (ca. 60g ballast) ook zou kunnen.

Mvg, Erik.

eve

Citaat van: krispy op 22 januari 2026, 09:26:16 AMIk heb hier gewoon de vier bultjes weg geveild.
De kap zit strak genoeg rond eve zen chassis ,zal de absoluut niet uitvallen

Dat is ook mijn ervaring. Maar de kap mag niet te ver over het chassis schuiven...

Mvg, Erik.

Thommy

eve, ik ga nu es out of the box gaan denken.

Ik heb het model, thnx Perk voor het CAD-bestand, in PLA geprint. Dak heb ik apart moeten printen (0.2mm nozzle verstopt en net op scheiding dak/kast. Dus model opgesplitst en dak apart geprint).
In het dak zit er volgens mij mogelijkheid om daar lood od in te kleven. Zelfs met eventueel centraal een streep open te laten voor verlichting.

Interieur zou je in principe ook iets hoger kunnen printen (centrale deel) zodat je stuk lood onder kunt schuiven.
Greetz

Thommy

eve

"Out of the box denken" is goed. Niet op iets fixeren.

Als je goed kijkt zie je op de foto van gisteren dat ik ook in het dak lood heb geplaatst.
Hoewel het resultaat bevredigend is, doe ik dat liever niet.
Het rijdend model wordt "koplastiger". Door het hogere zwaartepunt zie je iets andere bewegingen : de 551 ligt niet zo rustig...

Daarbij komt dat de binnenverlichting van de 551 is uitgevoerd in 2 rijen daklampen boven de zitbanken. Je moet dus meer strippen lood voorzien. Niet enkel een "centrale streep".

Ik gaf ook al aan dat het interieur kan ontworpen worden rekening houdend met een laag lood op het verhoogde deel van het chassis (laatste zin van mijn bijdrage).

Wij hebben ook overwogen om voorstellen te doen richting een apart te printen dak. De toegankelijkheid voor werken aan het interieur wordt dan stukken beter...Er moet dan wel gekeken worden naar de mechanische sterkte van de wanden van de kast.

En er zijn nog punten van verbetering mogelijk.

Mvg, Erik.