Miracos

Gestart door marimon, 14 januari 2026, 18:19:43 PM

marimon

Blijkbaar kan men met Miracos treinbesturing (pas vandaag over gehoord) op een digitale wijze een analoge baan aansturen.
Bestaat dit systeem nog en is dit een behoorlijk wijze van besturing?
Ik vind er weinig of geen informatie over. Misschien hier iemand die wat meer uitleg kan geven?
Mvg, Marc
Lokmaus II - belgisch Tp III/IV - Piko A - analoog schakelen - nog steeds een beginner

Klaas Zondervan

SuSke

Miracos is een systeem dat ontwikkeld werd door een lid van MSC HET SPOOR in Sint-Niklaas.
Zij hebben het momenteel in gebruik op hun grote vaste H0-baan.
Op de laatste open deur dag heb ik met iemand van hen gesproken, en ook bij MSC HET SPOOR gaan ze het systeem dumpen en volledig digitaal gaan met iTrain.

Ik heb indertijd een raming gemaakt van kostprijs om het vanaf het ontwerp al in te plannen, en ik kwam vrij kostelijk uit.
Ik heb ook geen idee of het überhaupt nog te kopen is. Ik heb er geen documentatie meer over.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be- 50 jaar MTD -
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - 2026  - Hangar 27, Edegem op 24 & 25 Oktober 2026
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

marimon

bedankt voor de info.
Mvg, Marc
Lokmaus II - belgisch Tp III/IV - Piko A - analoog schakelen - nog steeds een beginner

Webbie

Wij gebruiken Miracos inderdaad op onze grote baan Lijn 71. En misschien gaan we  het ooit vervangen...
Op dit moment is dat niet aan de orde en werkt alles nog zoals het moet.
Het heeft andere voor- en nadelen dan digitaal/itrain.  8)
De website van Miracos (met alle documentatie) is al even weg, en ik vermoed dat Rudy (de bedenker) geen nieuwe systemen meer verkoopt. De modules zijn wel nog te krijgen, ik hoor eens bij Rudy.

rudyvr

Beste Marimon,

Ik ben Rudy, de ontwerper van Miracos. Ik heb dit systeem 30 jaar geleden ontwikkeld als alternatief op decoder gebaseerde systemen. De hoofdfunctie van Miracos is het beveiligd rijden (bloksysteem) zonder de nood aan ingebouwde decoders. De beveiliging is 'automatisch' dit wil zeggen, eens je je baan geconfigureerd hebt (adhv een tekstbestand) kan je beveiligd rijden.

De laatste 15 jaar heb ik de ontwikkeling stopgezet omdat de decoder gebaseerde systemen de overhand kregen en Miracos dus meer een niche oplossing werd. Ik heb nog steeds stock liggen van de modules en ook de software is nog beschikbaar. Afhankelijk van wat je eventueel nodig zou hebben, kan ik je dus nog wel verder helpen, maar hou er dus rekening mee dat het een 'oud' systeem is. Dat hoeft geen beletsel te zijn. Bij msc Het Spoor gebruiken ze het systeem al meer dan 20 jaar zonder al te veel problemen. Ik durf dus te stellen dat het zijn betrouwbaarheid en degelijkheid bewezen heeft.

Indien je verdere info wenst, contacteer mij dan gerust op het email adres van modeltech: info@modeltech.be

Met vriendelijke groeten,
Rudy