nieuwe project - BruxL

Gestart door cousin_hub, 08 januari 2026, 23:29:22 PM

cousin_hub

Hallo,

Mijn modelbaan van het viaduct van Modave is al tentoongesteld geweest en zal in 2026 nog twee keer te zien zijn. Het is echter vrij groot en moeilijk te verplaatsen.

Omdat ik de smaak van tentoonstellingen te pakken heb gekregen, ben ik eind oktober aan een nieuwe baan begonnen.

Het wordt een module van 1 m × 40 cm met een lus en een klein schaduwstation.
Het thema is een dubbelsporige lijn in een omgeving die geïnspireerd is op Brussel in de jaren 1980.

Aan de voorkant komt een dubbelspoor met bovenleiding, en aan de achterkant een straat, hoger gelegen en diagonaal aangelegd.

In ingeklapte toestand zal het geheel niet veel plaats innemen :

Intussen heb ik een lasergraveermachine gekocht en ben ik er sinds eind november mee aan het experimenteren.
Ik ben begonnen met een bankje, daarna betonnen palen, vervolgens een abri en ten slotte huizen.
Langzaam begin ik de machine onder de knie te krijgen.

Voor de straat links laat ik me inspireren door een straat in Jette waar bijna alle huizen identiek zijn.
Er zijn variaties in de daken, de ramen, de kleur van de gevels, de hoogte van de kroonlijsten en vooral aan de achterkant van de huizen, waar je aanbouw op aanbouw en nog meer aanbouw ziet ;-)

Ik kan dus meerdere huizen standaardiseren en profiteren van het gemaakte plan om gemakkelijk meerdere huizen te bouwen.
Uiteindelijk zal de voorgevel toch niet echt zichtbaar zijn ;-)
Ik denk er ook aan er één aan de andere kant van de straat te plaatsen.
Je moet het plan tenslotte optimaal benutten ;-)

Hier zijn de foto's van vandaag :

Ik heb veel plezier ;-)

Groetjes

Seb

mahtoska1

Een mooi project. Ik kijk uit naar de vorderingen.

Sikko

sdz1976

Cool project 8)  8)  en ook volgeling.

https://hetlocje.org/
Creatieve mensen hebben geen rommel,
ze hebben overal ideeen liggen.
ho- hoe- on30- 1

755philippe

Hallo Seb,
Mooi projekt en goed bezig. Blijf dit volgen.
Mvg

755philippe

Sven VG

Leuk concept met een beperkte oppervlakte.
Die gevels zien er al heel goed uit, benieuwd naar de vorderingen.

Sven

Jappy

Dit ziet er sfeervol uit, mijn aandacht heb je!
Schaal H0, vooral schaal N. Liefhebber van stoom, diesel en alles wat obscuur en moeilijk te verkrijgen is...

Stoker bij de Miljoenenlijn

755philippe

cousin_hub

Citaat van: 755philippe op Gisteren om 17:32:19 PMJe hebt pm

Hallo,

Omdat er geen domme vragen bestaan, zal ik hier antwoorden ...

Seb

cousin_hub

Hallo,

Zoals ik al zei, ben ik Franstalig, dus er zitten fouten in, ook al helpt AI me ;-)

Ik ga de vragen van Philippe beantwoorden, die ook voor anderen nuttig kunnen zijn.

Mijn lasergraveermachine wordt geleverd met de software Falcon Design Space.  Maar de mogelijkheden van deze software zijn beperkt.

Ik had Lightburn kunnen gebruiken, maar ik heb Librecad gebruikt.  Ik teken in Librecad en importeer de bestanden in Falcon Design Space.  Ik weet niet of dit de meest efficiënte methode is, maar het is mijn methode. 

Ik zal aan de hand van een voorbeeld uitleggen hoe ik te werk ga:

Ik heb Claude Coune ontmoet, die me vriendelijk zijn werkwijze heeft uitgelegd.  Ik heb ook met Rik Martens kunnen praten.
Claude heeft verschillende artikelen in TMM gepubliceerd, waaronder artikel 236 over het station van Quibery.

Ik heb besloten om zijn methode te gebruiken:
- De structuur van het gebouw is gemaakt van 1,2 mm hout karton.  Ik snijd de ramen uit. 
- Ik werk het af op 1 mm dik MDF dat ik op de eerste laag plak. 
- Ik snijd nog een laag met de ramen uit die ik onder de laag hout karton plak.

De verschillende lagen worden op dezelfde manier getekend in LibreCAD.

Eerste laag in hout karton 1.2mm :

Mdf 1mm laag :

De verschillende onderdelen worden uitgesneden en gegraveerd:

Ik plak de onderdelen met witte lijm.

Dan de onderlaag ramen :

Dan de afwerkingslaag :

Ook het zelfde voor de veranda :

Ik had een fout gemaakt ;-)

Eindelijk de 2 aanbouwen op de werf geplaast.

Tip : begin altijd met kleine onderdelen om het principle en het werking van je graveermachine te begrijpen.

Groetjes

Seb