Nieuws:

Nu in MSM 264 BANEN: Carbel | La vallée de l'Ouche | Remise en scène III

Hoofdmenu

Afscheid M4 + HLE 21/27

Gestart door 59erke, 12 december 2025, 16:58:27 PM

59erke

Gelezen op de NMBS FB pagina ;

Deze maand nemen we afscheid van enkele echte klassiekers uit de Belgische spoorweggeschiedenis: de M4-rijtuigen en de locomotieven HLE21 & HLE27 gaan voorgoed uit dienst.

Sinds de jaren 80 hebben deze treinen generaties reizigers gecharmeerd. De meer dan 550 M4-rijtuigen, gebouwd in de jaren 80 en gemoderniseerd vanaf eind jaren 90, vormden jarenlang dé ruggengraat van het NMBS-materieel. De rijtuigen waren heel herkenbaar dankzij de illustraties in eerste klas en de spiegels in tweede klas. En ze reden overal: van korte ritten tot lange trajecten en zelfs grensoverschrijdend, tot in Rijsel en Luxemburg.

Onze 60 locomotieven van de serie 21 zorgden sinds de jaren 80 voor betrouwbare goederen-en reizigersdiensten op tal van Belgische lijnen en hun krachtiger lookalike, de serie 27, trok de zwaarste konvooien.
❓ Leuk weetje: locomotief 2711 (dus een locomotief uit de serie 27) vestigde in 1991 het wereldrecord voor de langste passagierstrein ooit: 70 rijtuigen, 1,7 km lang! 👀😲
Deze legendarische treinen maken nu plaats voor meer veiligheid en modern comfort met onze M7-treinen, die zowel comfortabeler als toegankelijker zijn.

De 2160 en 2711 blijven bewaard in Trainworld
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

rixke rail

Lezen jullie vooral ook de comments ...
Grootspoorse groeten,
Eric
Stel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.
U vindt mij ook hier : fotoalbum mijn buis ARCHIEVEN

rixke rail

Stel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.

rixke rail

rixke rail

vanmiegroet

Vandaag (28/01/2026) werden de M4-rijtuigen voor de laatste keer commercieel ingezet. De trein met deze eer was de P-trein E7515 van Moeskroen naar Schaarbeek. Daarmee is er een einde gekomen aan een verhaal dat begon in 1979.

Dat de M4'en het niet lang meer gingen volhouden zat er duidelijk aan te komen. In 2023 (vlak voor de buitendienststellingsgolf) was hun aantal nog 580, in december 2025 was dit aantal rond de 60. Tot vandaag was dat cijfer zelfs gekrompen tot net iets minder dan 20.

Ik ga ze wel missen die M4'en, ze bolden goed :)