Nieuws:

Nu in MSM 262 REPORTAGE: Smalspoormodelbouwdagen 2025

Hoofdmenu

LSM K4

Gestart door ACFI, 04 november 2025, 22:21:43 PM

ACFI

In Chambery heeft LSM K4 rijtuigen aangekondigd en een hoop Franse modelletjes.

Trainsdepot PDF

ACFI

Rangeerduivel

Nog voorzien voor deze eeuw?

;)

JerryCrazy

Persoonlijk heb ik al de versie van LS Models / Heris-Modelleisenbahnen + Roco, en hoewel het niveau natuurlijk lager ligt, ga ik niet opnieuw beginnen, maar voor wie nog niets heeft, is het een aanrader.
Aan de andere kant doen ze ons weer hetzelfde aan als 29 jaar geleden (maar dan omgekeerd): waar is de K4 UIC-Y die normaal gesproken in elke K4-trein aanwezig is?
29 jaar geleden bracht Roco de K4 UIC-Y uit, die op zichzelf geen nut had. We moesten wachten tot 2001 om de eerste K4 USI's van LS Models / Heris-Modelleisenbahnen te krijgen. ;D

Er zijn twee redenen waarom een K4 UIC-Y in de trein aanwezig moet zijn:
  • Het is de enige rijtuig met rookcompartimenten in de tweede klasse (omdat een UIC-Y uit compartimenten bestaat, in tegenstelling tot de USI).
  • Het is ook de enige (om dezelfde reden) met een compartiment voor de treinchef.

Toen ik tweedehands K4 USI's had gevonden, werd mij ingefluisterd dat REE Modèles ze waarschijnlijk zou uitbrengen. Het is trouwens verrassend dat REE dat niet heeft gedaan, want in tegenstelling tot LS Models heeft REE zowel USI's als UIC-Y's in zijn catalogus.

De Nederlandse variant is niet aangekondigd. Ik weet niet of de Nederlanders hier veel belangstelling voor hebben, aangezien ze er slechts drie jaar mee hebben gereden in afwachting van de terugkeer van de ICR-rijtuigen na revisie. Op beurzen zie je regelmatig oude exemplaren met het NS-logo, vaker dan die van de SNCB-NMBS.

Boemeltrein

Ze hebben het aangekondigd ;) doen ze nogal vaak...aankondigen
Vivez le jour, Dormez la nuit, Voyagez en Wagons-Lits.
You can't buy happiness but you can buy model trains and that's pretty close.

filosoofke

Waarom brengt er niemand K3 rijtuigen uit  :-\

JerryCrazy

En ook de I3 rijtuigen, daar droom ik van.

Het is de vloek van het getal 3.
Guido gaat binnenkort de vloek met de M3 doorbreken. ;D ;D ;D

Metpetergaathetbeter

JerryCrazy

Ja, ze werden soms gemengd met I5's, ze hadden dezelfde livrei.