een oplossing......

Gestart door Metpetergaathetbeter, 30 september 2025, 11:40:27 AM

rgp

Gunther,

Zolang de Belgische modelbouwer op zijn knieen gaat zitten en die "handelaars" aanbidt zoals een moslim zijn gebed doet, gaat hij zich laten naaien en hem nog vragen of hij het leuk vindt.
Maar dat zeggen, is gelijk om een emmer drek over u te krijgen, zeker op dit forum.

En die andere is geen haar beter.  Op een model van 5000 euro met een oplage van amper 25 stuk, kan men nog geen kwaliteitscontrole doen. Anders had men vastgesteld dat de wielen verkeerd stonden.  En het strafste is dan dat men 800 km zuidwaarts een 140C van de SNCF voor 800 euro kan maken en die perfect rijdt.

Roland
Ergens tussen Vlaams Brabant, Ardèche en Zuid Frankrijk
NMBS en SNCF Sud Est
H0 en 0

raf

kijk ok ik snap het bijna denk ik
maar is dit niet altijd al geweest ?? klein modellbhan had zinkpest en roco heeft het ook gehad.
esu had decoders die kapot gingen .marklin had wagons die te klein zijn .fleischemann had dan weer loks die te groot waren .andere producenten hadden dan weer last van gebarsten tandwielen .
als je op een asje van 1.1 mm een plastieke tandwiel perst met een binnen diameter van 1 mm  dan moet dat kapot gaan
ik heb ze vervangen met china messing tandwieldjes en het probleem is oppgelost
ik trek me niets aan wie wat produceert maar elke producent moet er aan verdienen anders gaat hij pleite.
ik ben blij dat er producenten zijn die belgische materiaal maken .en ok daar betaal je dan voor .
de andere optie is zelf bouwen
nu verder aan mijn binnen schip van ledjes te voorzien
gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Dirk

Even een algemene vraag. Waarom wordt hier zo "woke" gedaan met  termen als 'een bewuste handelaar' of '700km' zuidwaarts? Waarom niet een kat een kat noemen en de "bewuste handelaar" gewoon Van biervliet noemen. Of moet de site ook op de knieën gaan en een gebed zeggen? Ik vind dit hypocriet, op deze manier laten jullie nieuwe bezoekers in het ongewisse, en de kans dat ze zich ook laten kloten. Ik besef dat men niet moet framen bij een miskoop, maar een producent die een reputatie heeft van regelmatig in de fout te gaan en pertinent weigert om zijn fout recht te zetten en niets leert van zijn fouten, die mag gerust bij naam en toenaam genoemd worden.

Of zie ik dat nu verkeerd?

mbg
Dirk
2-rail digitaal, Digikeijs DR5000, Loconet van Digikeijs en Rosoft, Peco code 100

Metpetergaathetbeter

In het verleden kreeg he al eens problemen met de moderator. Trouwens de nieuwe lezer mits geregistreerd kan via een pm de vraag stellen. Maar ik zie kentering maar de reactie van "Ge moogt blij zijn dat hij iets Belgisch maakt" brandt op vele tongen. Maar vreemd genoeg moet je geld daarentegen wel goed zijn. Ik ben van nature ook Westvlaming ;) hé, maar je hebt onder die categorie toch heel gladde kerels tss  ;D

Metpetergaathetbeter

Maar misschien moet MSM elk jaar de meest correcte producent/handelaar in de bloempjes zetten en niet alleen modellen van het jaar, die vaak al dan niet met haken en ogen aan mekaar hangen.....

Thommy

Citaat van: Dirk op 08 oktober 2025, 10:43:34 AMEven een algemene vraag. Waarom wordt hier zo "woke" gedaan met  termen als 'een bewuste handelaar' of '700km' zuidwaarts?

mbg
Dirk

Als er slecht gepraat wordt over VBV ist mis. Als het slecht is van Olaerts dan mag dat met naam gezegd worden. Iets met 2 maten en 2 gewichten... wss omdat hij de enige is die het MSM model wil maken. Iets wat ik niet goed snap aangezien in buitenland ze perfect een eenmalig model kunnen laten maken bij andere merken. Na x-jaar zou je verwachten van bon, jaarlijks zitten we op ong. zoveel oplage bij jaarmodel. Dat bij 1e MSM model producenten weigerachtig stonden en hij z'n nek durfde uitsteken top hé.

Citaat van: raf op 08 oktober 2025, 10:41:28 AMik trek me niets aan wie wat produceert maar elke producent moet er aan verdienen anders gaat hij pleite.
ik ben blij dat er producenten zijn die belgische materiaal maken .en ok daar betaal je dan voor

Er zijn wel al wat zaken veranderd in de tijd ook. Nu hoor je eigenlijk op die zaken 2j garantie te hebben. Maar bij VBV is dan het antwoord: koop nieuwe draaistellen ondanks dit onder de wettelijke garantie valt. Idem die wagons die krom trekken, die zijn ook geen 2j oud. Om daar dan het antwoord te krijgen plooi ze terug recht, zouden eigenlijk omgeruild of terugbetaald moeten worden. Maar bon, wie gaat daar voor procederen???? Mss eens iets voor winwin op radio 2?

En het is net omdat je ervoor betaalt dat je ook deftig gerief moet krijgen. Een kleinigheidje dat mis gaat, dat kan. Een foutje in afwerking bon, er zijn grenzen. Maar structurele problemen die blijvend zijn?
Die zinkpest dat je vermeld werd ook pas na x-jaar opgemerkt en was ook niet na een paar maand. Maar bij deze modellen zijn er al meermaals fouten vastgesteld en al oplossingen aangereikt.

Maar ik begrijp u anderzijds ook hé. We zitten met een grote diversiteit aan modellen die enkel voor ons kleine landje waren en waardoor grote merken ons links laten liggen. Een 15 - 16 - 18 - 20 die ook deels in het buitenland reed was interessant voor de buitenlandse markten ook. Stomers die Duits waren in Belgische kleuren of verbelgischen ja. Dusja een Belgisch model is zeker welkom. Maar moet je daarom blij zijn met een slecht werkend model? Een model dat een dag op een beurs rondjes rijdt is daarom nog niet geschikt om een helling op te rijden.
Greetz

Thommy

Metpetergaathetbeter

LSModels maakt(e) reeds meerdere modellen voor winkels in binnen- en buitenland. ONDERTSS is er een andere bewindvoerder die toch wat dynamisccher lijkt te zijn. Misschien moet MSM nog eens een poging(willen?)doen  ::) De aantallen kunnen toch geen obstakel zijn.

ceuleer

De wettelijk garantie van 2 jaar geld wel degelijk.
Ik heb een 55 terug binnen gebracht bij VBV omdat de loc scheef over de rails reed.
Ik kon hem terug gratis gaan ophalen na de herstelling.
Een andere 55 was na enkele ritten de sounddecoder kapot.
Die had ik niet bij VBV aangekocht, maar in een andere treinzaak.
Decoder is terug opgestuurd naar VBV en gratis vervangen in garantie door de treinzaak.
Dus deze problemen zijn correct afgehandeld.
Na de garantie kosten aanrekenen voor herstellingen is wel vrij normaal.
Natuurlijk wanneer bv. de tandwielen om de 3 jaar vervangen moeten worden, wordt het wel een kostelijke zaak.
En het MSM model dat ze altijd maken, het zal voor de beperkt oplage die geleverd moet worden toch waarschijnlijk de beste deal zijn die mogelijk is met verschillende merken.
Misschien dat LS Models ook wel een exclusief model van bv. de reeks 13 van enkele honderden stuks kan maken voor MSM zoals ze maken voor de Luxemburgse treinzaak, maar de prijs is dan misschien ook wel 100 euro duurder dan een B-Models.

Metpetergaathetbeter

Gunther daar moet de handelaar ook nog aan verdienen....ik weet niet of MSM geld aan overhoud of iets anders om voor B-Models te kiezen ? Trouwens 22( en 23's) gingen ook stuk en dan kreeg je na lang smeken even slechte onderdelen per kg. Wij kozen met een aantal voor Roco onderdelen koste ons 20 euro per loc. Betere onderdelen per massa kosten de fabrikant nauwelijks iets maar er is niet echt een wil..... Chinezen de meeste blijven treinen zien als speelgoed dat moet kapot gaan om de commerce te laten draaien. Met brol blijf je je loc maar open doen met risico van breuk elke keer die gemanipuleerd wordt. Mijn AEG KOOKPLAAT werd kosteloos aan huis herstelt dit wegens een mogelijkse fabrikagefout ook al was die al meer dan 5 jaar oud

rgp

Dirk,

Klare taal dan:

VBV voor zijn 55 ers en co (Bron: MSM forum)
Olaerts voor zijn 29 van 5000 euro (analoog)(Schaal 0)(bron: ikke)
Chrezo voor een 140C voor 899 euro (digitaal met sound)(Schaal 0)(bron: CDZ)
Chrezo voor een Picasso van 799 euro (digitaal met sound)(Schaal 0)(bron: ikke)
Chrezo voor een 030Tu voor 449 euro (digitaal met sound)(schaal 0)(bron: CDZ)
en dan heb ik alle LENZ-lokomotieven in schaal 0 niet vernoemd.(bron ikke)

* bron = eigenaar; CDZ is Cercle du Zero = Franse federatie schaal 0

Roland
Ergens tussen Vlaams Brabant, Ardèche en Zuid Frankrijk
NMBS en SNCF Sud Est
H0 en 0

stoomlokje

Citaat van: ceuleer op 08 oktober 2025, 13:14:06 PMDe wettelijk garantie van 2 jaar geld wel degelijk.
Ik heb een 55 terug binnen gebracht bij VBV omdat de loc scheef over de rails reed.
Ik kon hem terug gratis gaan ophalen na de herstelling.
Een andere 55 was na enkele ritten de sounddecoder kapot.
Die had ik niet bij VBV aangekocht, maar in een andere treinzaak.
Decoder is terug opgestuurd naar VBV en gratis vervangen in garantie door de treinzaak.
Dus deze problemen zijn correct afgehandeld.
Na de garantie kosten aanrekenen voor herstellingen is wel vrij normaal.
Natuurlijk wanneer bv. de tandwielen om de 3 jaar vervangen moeten worden, wordt het wel een kostelijke zaak.
En het MSM model dat ze altijd maken, het zal voor de beperkt oplage die geleverd moet worden toch waarschijnlijk de beste deal zijn die mogelijk is met verschillende merken.
Misschien dat LS Models ook wel een exclusief model van bv. de reeks 13 van enkele honderden stuks kan maken voor MSM zoals ze maken voor de Luxemburgse treinzaak, maar de prijs is dan misschien ook wel 100 euro duurder dan een B-Models.

Daar moet ik helaas op inpikken
Ik had bij vbvl een decoder van ESU, speciaal geprogramm. voor de HLE 15 van LS-Models gekocht.
Een jaar later deze ingebouwd,( ingestoken ) in de loc.
De decoder deed niets.
De loc aan VBVL afgegeven voor nazicht van de decoder.
Een maandje later terugbekomen via een beurs.
Antwoordt van een bep. persoon bij vbvl: Dat kost 10 € , want wij hebben er moeten naar kijken.
mijn vraag: wat was er fout?
Antwoord: Weten we niet.
Dus: gewoon herprogrammerd, binnen garantie termijn
10 € kosten. :(  :(  :(  :(  :(  :(
DAT ligt nog altijd zwaar op mijn maag, terwijl dat dit mijn (hof)-leverancier was >:(  >:(
[/b]
Dat is 1 van mjn verhalen ( om over de 55 maar niet meer te spreken )
Zodus voor mij betekend dat: sevice = 0 punten

Metpetergaathetbeter

Misschien denken zij dat ze alleen moeten werken voor hun centen.....

Boemeltrein

Dat MSM hun actie-model bij een Belgische producent willen kopen is niets mis mee, een beetje chauvinisme is niet altijd slecht maar jammergenoeg begint er stilletjes aan toch een negatieve uitstraling te schijnen boven VBV, het ene na het andere model wordt geplaagd door kwaliteitsgebreken...dit is een merk dat op fora vaak inkt doet vloeien en jammergenoeg niet Waw, Joepie, super, tof maar geknars en gevloek. komt daarbij dat MSM zijn schouders meezet onder een model om zijn lezers te plezieren maar dit naderhand een hoop teleurgestelden oplevert. Het moet MSM toch ook niet ontgaan dat er op dit forum onder leden allerlei tips en raad wordt gedeeld om de bezitters van bepaalde VBV-modellen te helpen omdat de fabrikant geen gedegen oplossing biedt en dat men zelfs onderdelen gaat zoeken bij de concurrentie! Ondertussen heb ik een Mehano-model uit een startersdoos van toen 50€ en MET PLASTIC TANDWIELEN dat na 15 jaar nog vrolijk rondtoert op mijn baan...ik heb het zelfs intussen nooit ingevet! Volgens mijn bescheiden mening wordt er bij VBV gekozen voor goedkopere plastics om de kosten te drukken of dat zich uitspreekt in een gunstigere prijs voor de koper of meer winstmarge voor VBV laat ik buiten beschouwing....
Vivez le jour, Dormez la nuit, Voyagez en Wagons-Lits.
You can't buy happiness but you can buy model trains and that's pretty close.

Metpetergaathetbeter

Misschien moet naast vind ik leuk de mogelijkheid vind ik triestig toegevoegd worden. ....

ERVIN