Nieuws:

Nu in MSM 260: Alles over de 11de Grote Modelspoor Expo 2025

Hoofdmenu

11e Grote Modelspoor Expo 27 - 28 september 2025

Gestart door doomslu, 06 september 2025, 14:18:59 PM

doomslu

Voor wie 't nog niet wist: er zijn heel wat fijne modelspoorwegen te gast in Leuven.
We gaan ze hier ook presenteren.

1  Hasselt - 2002 (Ivo Schraepen – 1:87)
In 2014 was Ivo te gast in Leuven met zijn modelspoorweg 'Hasselt-2002'. Destijds was de baan nog niet volledig afgewerkt; inmiddels is deze tot in detail voltooid en wordt het treinverkeer computergestuurd aangestuurd. Deze modelbaan heeft een lengte van ruim 20 meter en is voorzien van een foto-achtergrond die aansluit bij de werkelijkheid. 'Hasselt-2002' wordt gezien als een van de grotere modelspoorwegen in ons land. (Foto GJT)

luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

doomslu

2  La Petite Ceinture de Paris (Paul de Groot – 1:87)

De unieke modelspoorweg van Paul de Groot, die zich afspeelt in het Parijs van de Belle Epoque, heeft internationaal al veel waardering gekregen op buitenlandse tentoonstellingen. Dit indrukwekkende werk is nu voor het eerst in België te zien. De spoorbaan is circulair vormgegeven en bestaat uit drie afzonderlijke secties van La Petite Ceinture de Paris. Vrijwel alle gebouwen zijn voorzien van een gedetailleerde binneninrichting en passende verlichting. (Foto GJT) 

Den Eric

Helaas, alles voor dit jaar komt voor mij net iets te vroeg. Volgend jaar zal het een "normaler" leven zijn voor mij.
Den Eric

doomslu

3 Helvetia  (Leuvense Spoor 1 Vrienden – 1:32)

Voor de Leuvense Spoor 1 Vrienden betreft deze tentoonstelling een thuiswedstrijd. Zij presenteren een geselecteerd onderdeel van hun omvangrijke en in segmenten opgebouwde modelspoorweg. Het tentoongestelde deel, genaamd Helvetia, is ondergebracht in een showcase en aan beide zijden voorzien van een ruime opstelbundel, waardoor bezoekers het hoogwaardige rollend materieel van dichtbij kunnen bekijken. 

Klaas Zondervan

Citaat van: doomslu op 10 september 2025, 20:16:14 PM'Hasselt-2002' wordt gezien als een van de grotere modelspoorwegen in Nederland.
Nederland is toch zeker een vergissing?

doomslu

Citaat van: Klaas Zondervan op 11 september 2025, 12:49:47 PM
Citaat van: doomslu op 10 september 2025, 20:16:14 PM'Hasselt-2002' wordt gezien als een van de grotere modelspoorwegen in Nederland.
Nederland is toch zeker een vergissing?
Oeps.

doomslu

4 DRY, dimanche après midi  (Hans Louvet – spoor IIm)

De tramlijn van Blois naar Cléry (Loiret) was onderdeel van een tramlijnnet in midden-Frankrijk en bleef tot halverwege de jaren 1930 actief. Het stationsgebouw van Dry is een van de weinige behouden exemplaren. Deze modelbaan is een vrije interpretatie: alleen het spoorplan en het stationsgebouw zijn historisch correct, de andere gebouwen komen wel uit de regio maar niet uit Dry zelf. Het model laat de baan doorleven tot ver in de jaren '60 van de vorige eeuw. De maatschappij biedt vooral diensten aan toeristen, maar de lokale bevolking weet de tramlijn nog te waarderen. Op zondagen en tijdens het toeristenseizoen rijdt er van tijd een Corpet-Louvet stoomlocomotief of een Dion-Bouton railbus van een regionaal spoormuseum. Dit is vanzelfsprekend volledig fictief. Vandaar de naam van deze baan. Alle gebouwen, net als de rails en biels zijn zelfbouw. De baan beleeft haar première in Leuven. (foto HL)

stoomlokje

Martin,
kom jij ook met een stand naar Leuven, want ik zie je nergens op de lijst.
grtjs,

doomslu

5 Portland ID, OR (Ronald Halma – 1:48)

Voor Amerikaans spoor Nul is geen grote zolder of kelder vereist, zoals blijkt uit Ronald Halma's compacte rangeerbaan in Portland, Oregon. Met slechts twee wissels en een schuifblad is gevarieerd treinverkeer mogelijk.

doomslu

6 Mijn dieselparadijs (John St Martin – 1:32)

Het linker gedeelte van deze modelspoorbaan werd gerealiseerd door Ernst Jorissen, een gerenommeerde bouwer actief in spoor 1, en heeft als onderwerp een doorsnede van een werkplaats voor het onderhoud en herstellen van diesellocomotieven. Ernst verkocht de baan aan John St Martin die ze kunstig verder uitbreidde met een groot rangeerdeel, met een perron en plaats voor het opstellen van enkele locomotieven. Een feest voor de spoor 1 liefhebbers om de locomotieven van dichtbij te horen, zien en ruiken... (Foto John St.Martin)

Martin Welberg

Citaat van: stoomlokje op 12 september 2025, 16:22:39 PMMartin,
kom jij ook met een stand naar Leuven, want ik zie je nergens op de lijst.
grtjs,

Wij hebben helaas onze deelname met stand moeten annuleren wegens het niet rondkrijgen van de bemensing, aangezien ook TSD er niet is was het allemaal wat lastig.. En er zijn wat andere beslommeringen die de groei van het bedrijf op dit moment zo met zich meebrengen. De volgende editie zijn we zeker van de partij. En de MobExpo denk ik ook.

doomslu

7  Tussen Klei en Leuzze (Spoor 0 Team – 1:43,5)

De spoor Nul trambaan tussen Klei en Leuzze, gesitueerd in de steenbakkerijstreek Antwerpen-Mechelen uit de jaren zestig, werd in 2014 gepresenteerd op de Grote Modelspoorexpo. Nu is deze unieke baan nog een laatste keer te zien in Leuven, met sfeervolle details en zelfgebouwd trammaterieel. (Foto Bruno Marschang)

Ronald

Citaat van: Martin Welberg op 12 september 2025, 22:23:52 PMWij hebben helaas onze deelname met stand moeten annuleren wegens het niet rondkrijgen van de bemensing, aangezien ook TSD er niet is was het allemaal wat lastig.. En er zijn wat andere beslommeringen die de groei van het bedrijf op dit moment zo met zich meebrengen. De volgende editie zijn we zeker van de partij. En de MobExpo denk ik ook.

Jammer Martin, volgende keer beter ;)

Ik ben blij dat ik er met Portland sta, lang geleden. Zin in en de laatste tune-ups aan het baantje zijn onderweg :)

Tobin

Helaas geen goed nieuws voor wie van het noord, westen en zuiden van het land komt.

In het weekend van de grote modelspoor expo, wordt er gewerkt aan het afritten complex van de E314 en E40 in Heverlee.
De E40 zal dat weekend volledig afgesloten zijn.

https://www.robtv.be/nieuws/werken-fietsbrug-over-e40-in-heverlee-starten-laatste-weekend-van-september-gaat-snelweg-in-beide-richtingen-dicht-203750

doomslu