Nieuws:

Nu in MSM 263 PRAKTIJK: Crossrail wordt BLS Cargo Nord | Dinosaurusvondst | Het ARCOMORA-concept

Hoofdmenu

MSM ACTIE 2025 (is er al iets in de voorbereiding?)

Gestart door XA4, 17 mei 2025, 10:53:22 AM

PeterVG

Blijkbaar slaagt Olaerts er in om bij ACME een traxx in beperkte oplage van 150 stuks te laten aanmaken. Waarom zou MSM dat dan ook niet kunnen?

mark7758

Ben heel benieuwd naar het prijs verschil. Meestal vragen ze veel voor een aparte oplage.
Maar mijn zege heb je. (Al heb ik liever iets met diesel.)
En als we toch over aparte dingen hebben. Een ESU 98 met alles er op en eraan.  8)  4 jaar sparen. :-[
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

Boemeltrein

Citaat van: mark7758 op 24 december 2025, 10:54:32 AMEn als we toch over aparte dingen hebben. Een ESU 98 met alles er op en eraan.  8)  4 jaar sparen. :-[
:'(
Vivez le jour, Dormez la nuit, Voyagez en Wagons-Lits.
You can't buy happiness but you can buy model trains and that's pretty close.

B_Modelbouw

Vreemd wanneer je een ernstige suggestie doet er meteen kritiek komt...

Je kunt de vraag ook anders stellen; Is de vraag aan LSM (of aan andere merken) ooit gesteld ?
Als ik soms initiatieven zie van winkeliers en zelfs clubs om een eigen model of nummer variant uit te laten brengen.
Voor mij moet een trein rijden, dus valt er een Vlaamse Fabrikant/Handelaar af... Verder vind ik het jammer dat merken elkaar dood concurreren met identieke modellen op de markt te dumpen.
En wat ik wil zeggen het moet niet wederom een locomotief te zijn ... het mogen zelfs een setje ventjes zijn, Enkele Belgische Postbodes, Hulpverleners, Wielrenners,...
Modelbaan 'Station Ekeren L12' en 'Containerterminal'  in tijdperiode V-VI
Sturing: Koploper - Systeem: 2R-DCC

Metpetergaathetbeter

Hier krijgt vind ik leuk een hele andere demensie, maar ik deed het toch vooral wat betreft die Westvlaming......

Sicco

Even wat uitleggen over het ontwikkelen van eigen modellen of het maken van nummervarianten van bestaande modellen van anderen

Voor het ontwikkelen van een nieuw model moet je denken aan een bedrag van zes cijfers. En dat dan nog afgezien van de energie die je in de ontwikkeling moet bijsteken

Voor een nummervariant van een bestaand model zitten we toch al op een bedrag van vijf cijfers aan investering, en dat is vaak enkel mogelijk als er toch al een grotere run plaatsvindt (zoals die Traxx), de oplage (te) hoog is en onder aan de streep de prijs nog altijd hoger ligt dan wat je zou willen voor een MSM model. En dan heb je alleen nog maar de mogelijkheid tot andere opschriften en schildering, geen malaanpassingen

Wat VBV anders maakt is dat zij heel veel varianten van hetzelfde maken in kleine oplages en dat een MSM model daar dus relatief het makkelijkst tussen past.

Ik zeg niet dat er helemaal géén andere mogelijkheden zijn, b.v. een Traxx zou in mijn optiek aan de voorwaarden kunnen voldoen, maar dan nog moet een fabrikant willen en moet je het eens kunnen worden over de voorwaarden en de investering.

rgp

Sicco,

Als het voor een nieuw model 6 cijfers zijn, waarom is een model "break even" bij 400 stuks aan 700 euro ?

Als een nummervariant 5 cijfers is, waarom wordt een variant (één zonder beschrifting) aan DEZELFDE prijs verkocht met een oplage van 25 stuks ?

Roland
Ergens tussen Vlaams Brabant, Ardèche en Zuid Frankrijk
NMBS en SNCF Sud Est
H0 en 0

doomslu

luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Boemeltrein

400 x 700 € = 280.000.....dat zijn toch 6 cijfers  ???
Vivez le jour, Dormez la nuit, Voyagez en Wagons-Lits.
You can't buy happiness but you can buy model trains and that's pretty close.

Sicco

Sja wat zal ik er eens van zeggen. De grap vertelt zichzelf.

En geen enkele fabrikant gaat een stand alone productie bestellen van 25 stuks tenzij je daar grof voor betaalt, minimum is altijd een paar honderd waarop iets kan meeliften. En zoals ik al zei, als het nét zo zou uitkomen dat je kan meeliften op de productie van een model, alleen dan is het tegen lagere kosten mogelijk en dat is wat bij VBV eenvoudigweg wat makkelijker lukt omdat die jaarlijks nieuwe runs bestellen van reeds ontwikkelde (dus relatief goedkoop te produceren) producties in gecombineerde kleine oplages. Zo zal Olaerts meeliften op de reeds geplande run van Traxx-en bij ACME. Dat had MSM wellicht ook kunnen doen, maar gezien de prijs van deze variant zijn de kosten nog steeds erg hoog...

Bij een oplage van 200 stuks MSM model (natte vingerwerk) à 170 euro (tegenwoordig onderklasse) zit je ook op 34.000 euro - ruim in de vijf cijfers dus. Daarnaast kunnen er ook nog factoren zijn als: moet de aanvrager het volledige financiële risico dragen, moet de aanvrager de volledige investering voor productie ophoesten etc.

Ik zeg niks geks. Sommigen willen nu eenmaal altijd en overal gelijk hebben of tegenin gaan, daarom hebben we deze discussie ook elk jaar weer

Sicco

Citaat van: B_Modelbouw op Vandaag om 00:31:02 AMVreemd wanneer je een ernstige suggestie doet er meteen kritiek komt...

Je kunt de vraag ook anders stellen; Is de vraag aan LSM (of aan andere merken) ooit gesteld ?
Als ik soms initiatieven zie van winkeliers en zelfs clubs om een eigen model of nummer variant uit te laten brengen.
Voor mij moet een trein rijden, dus valt er een Vlaamse Fabrikant/Handelaar af... Verder vind ik het jammer dat merken elkaar dood concurreren met identieke modellen op de markt te dumpen.
En wat ik wil zeggen het moet niet wederom een locomotief te zijn ... het mogen zelfs een setje ventjes zijn, Enkele Belgische Postbodes, Hulpverleners, Wielrenners,...

Hoewel ik de vraag begrijp is de werkelijkheid weerbarstiger.
Hoewel een wagen- of rijtuigset goedkoper te produceren is, is een relatief groot deel van de vaste kosten hetzelfde. Dat wordt vaak weggestreept doordat er grotere aantallen geproduceerd worden, maar nu net bij het MSM model is zeer af te vragen of dat zo is - ik weet het antwoord wel. Het zou me niks verbazen als er zelfs mínder afgenomen worden als het 'geen loc' is. En dat moet dan dus wel tegen een veel kleiner budget.
De nieuwe Corails van LSM kosten ook al 120 euro per rijtuig (!) en die worden nog in bulk geproduceerd, meerdere sets in één keer, voor een veel grotere markt
En dat meeliften blijft sleutelfactor. Wat wordt er op het moment (of het komende jaar) lopend geproduceerd waarvan je een variant kan maken die in ruime mate voor MSM interessant is? Is er niet mee te liften, moet je een nieuwe run opstarten, dan is het niet te betalen.

Metpetergaathetbeter

Er wordt toch voor levering betaald. Aangezien je de aantal weet/betaald krijgt is het risico kleiner dan als je de loc zelf op eigen iniatief gaat bouwen.

Anderzijds kun je je loc slijten aan iemand die mogelijks nooit tot aankoop zou overgaan zonder gemotiveerd te worden.

Anderzijds als je kwaliteit en service biedt opent dat deuren naar de toekomst.

Een leuk model een blauwe generator/bagage kunnen zijn van LSM die toch oplagen maakt van 150 stuks. Deze zou een veelvoud aan bestellingen kunnen opleveren. Zouden toch meerkost de dakstructuur op zitten