upgrade van Roco ICE-2

Gestart door TimB, 20 april 2025, 17:22:32 PM

TimB

Deze week, enigszins geïnspireerd door een recente treinreis naar München, een upgrade gegeven aan de ICE-2 uit de digitale startset van Roco die ik al een decennium in mijn bezit heb.

Foto originele treinstel:

Upgrading ICE 2 by Tim Bulterys, on Flickr

Video originele treinstel:

De 3-delige samenstelling kon naar mijn mening wel twee extra rijtuigen verdragen dewelke ik, na een korte zoektocht op internet, nog kon strikken bij een webshop van de noorderburen.

Hoewel de set dus al uitgerust was met een decoder, leek het me wel leuk om het nodige geluid in te bouwen. Ook de Roco sounddecoder (Zimo-makelij) en bijhorende luidspreker werden bijgevolg aan het winkelmandje toegevoegd.

Vervolgens een dagje langer wachten dan de salespitch "vandaag besteld, morgen in huis".
Grrr, wat zijn boys toch ongeduldig als het op hun toys aankomt.

Het inbouwen van de decoder (8-polige NEM852) en luidspreker was best simpel, al hadden de draadjes van de decoder wel wat langer mogen zijn voor een ideale positionering in de behuizing.
Maar goed, eens de kap er over gaat zie je niet dat hij niet helemaal daar zit waar je het idealiter zou willen.

Toen begon de fun maar eerst.
Het op de decoder meegeleverde geluid bood de keuze tussen een stoomloc of een diesel.
Geen van beide erg toepasselijk voor een electrische sneltrein dus.

Niet getreurd, want ik had vooraf gelezen dat het mogelijk was om via de (zwarte) Z21 en een te downloaden Z21 Maintenance Tool andere geluiden te uploaden naar de decoder. Geluid werd gezocht en gevonden op de site van Zimo en vol goede moed verbond ik m'n laptop via wifi met de Z21.

Dat ging op zich prima, alleen kwam de Maintenance app met een boodschap dat er 'geen verbinding mogelijk was met de UDP poort 21106'. Heel wat geknoei en gegoogle later, bleek het de firewall te zijn die te goed z'n best deed.

Gezien we inmiddels toch niet meer met het interweb verbonden waren, die firewall maar eens uitgeschakeld en jawel "we're in business".
De loc werd op het programmeerspoor gezet en het uploaden kon beginnen.

Opnieuw was de vreugde van korte duur, want het uploaden (dat zo'n 20 minuten zou duren) gaf telkens na 5 à 10 minuten een foutmelding...

Dan maar eens de router er tussenuit gehaald en de Z21 rechtstreeks UTP-bekabeld aangesloten op de laptop. Dit leek aanvankelijk beter te gaan, tot de upload op 85% alweer faalde.

Ik zag nog één mogelijke oplossing en haalde de Z21 maar eens vanonder de baan om deze rechtstreeks op een los programmeerspoor aan te sluiten.

En jawel hoor, eindelijk gelukt!
Vanaf nu gedraagt m'n ICE-2 zich geluidsmatig als een ICE-3 Velaro, maar dat klinkt toch een pak logischer als een stoomloc!
Nog enkele video's van het eindresultaat:

Full speed ahead :

Michael

Tim leuke beschrijving en een mooi resultaat, dank je wel. Denk je nog na over interieurverlichting en reizigers?
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

TimB

Hoi Michaël,

Dankjewel voor je reactie.

Binnenverlichting en reizigers behoren inderdaad nog tot de opties.

Alleen moet ik dan eerst nog zorgen voor een interieur. Want jawel, de binnenzijde van deze rijtuigen is volledig kaal...  :o

Misschien nog een leuk projectje om met 3d-printer uit te werken.

Mvg,

Tim