Verduidelijking, aanvulling Station Florennes Centraal

Gestart door Boemeltrein, 02 maart 2025, 17:02:57 PM

Boemeltrein

Ik heb het idee om een baan te bouwen naar tijdperk II - III, op basis van Florennes Centraal, ooit een knooppunt,
op de kaart ziet men dat sporen 1 tot 7 gebruikt worden voor reizigerstreinen, sporen 8 tot 12 zijn voorbehouden voor goederentreinen "opstelsporen - omloopspoor". Mijn twijfel gaat om de halfronde locloods met draaibrug, de symbolen met vermelding CH zijn waterzuilen, Poste E is volgens mij het seinhuis, geen idee wat "Arbi Systeme Trief" was/is, ik vermoed dat het gearceerde vak, links-boven van de draaibrug het voormalige dienstgebouw was.
Logischerwijze rijdt een loc eerst naar inspectieput, waterinslag en kolenbevoorrading vooralleer hij keert per draaibrug maar het is mij echter niet duidelijk waar hier kolen, briketten en zand werd ingeslagen, dit kan ik niet zo goed plaatsen,
Heeft iemand daar een idee van of meer inzicht...waar het hier zou kunnen zijn geweest ???
Vivez le jour, Dormez la nuit, Voyagez en Wagons-Lits.
You can't buy happiness but you can buy model trains and that's pretty close.

rgp

Gunther,

ABRI Systeme Trief (en niet Arbi) is een schuilbunker voor de vorming (triage) van Florennes.
Het gebouw is een dienstgebouw of een logementsgebouw.

Roland
Ergens tussen Vlaams Brabant, Ardèche en Zuid Frankrijk
NMBS en SNCF Sud Est
H0 en 0

Boemeltrein

Dikke merci Roland, die Abri was me een raadsel, das al uitgeklaard maar ik begin te denken dat die kolenbunker e.d. ergens ter hoogte van het dienstgebouw moeten zijn geweest...

Boemeltrein

Na veel zoeken een beetje wijzer geworden, sporen 1 t.e.m. 6 zijn voor het personenvervoer, 7 tot 12 werden gebruikt voor vracht (transit), oorspronkelijk waar nu het busstation is was er een goederenloods met 4 sporen.
Die CH zijn niet Schweiz maar Colonne Hydraulique of in't schoon Vlaams waterkolom of waterzuil. Ik ben nog steeds zoekende waar er kolen e.d. gebunkerd werd, bizar is dat aan wissel EX27 er een waterkolom staat...werd daar water genomen en was daar een inspectieput ? Het gebouw linksboven draaibrug zal voor het personeel e.d. geweest zijn en misschien als lampisterie e.d. Als er iemand een ideetje heeft of gedacht hoor ik het graag :D