Nieuws:

Nu in MSM 271 REPORTAGE: C.A.M. Belgisch modelspoorpionier

Hoofdmenu

AM96 Rocky rail

Gestart door itchy, 10 januari 2025, 20:54:32 PM

Rudy

Hallo iedereen,
Bedankt voor al jullie updates.
Ik
Ik wacht ook liever af tot het volledige model geleverd is en het getest is door mensen die het hebben gekocht.
Zeker aangezien ze blijkbaar niet in staat zijn om hun eigen mededelingen in staat zijn om op te leveren. Spijtig.

loco

Ik was gisteren in St-Ghislain en heb uitgebreid met RR gepraat. Paul liet een prototype zien van één rijtuig met motor. Ondanks dat het model niet perfect geschilderd was, ben ik wel vol lof. Paul is geen professioneel fabrikant (meer), en je kunt hem dus ook niet vergelijken met bvb LSModels, Märklin, .... noem maar op. Ik noem hem liever een artisanale fabrikant die voor dit model alles in eigen beheer wil uitvoeren. De kast werd in eigen beheer getekend en niet uitbesteed. Idem voor de draaistellen, het chassis en alle andere onderdelen. De matrijzen worden volgens wat Paul mij verteld heeft, in China gemaakt en daar ook gespoten. Wat me opviel is dat de kast kaarsrecht is, iets waarmee zelfs LSM regelmatig problemen heeft. Het schilderwerk en de montage gebeuren in eigen beheer. Dus niet door de Chinezen. Paul hecht veel aandacht aan de rijeigenschappen. Het ding moet goed kunnen rijden zonder dat je na één week de motor moet vervangen of nieuwe tandwielen moet zoeken. De tandwielen komen van Slovenië en zijn dezelfde die ook LSM gebruikt. Dus geen Chinese kwaliteit. Uiteraard moeten de tandwielen op assen worden gedrukt. Als dat goed gebeurt is er geen gevaar voor het barsten van de tandwielen. Volgen hem zijn ze gemaakt in teflon en niet in nylon. Omdat hij een krachtige motor gebruikt, wordt een deel van het interieur opgeofferd. Je ziet de motor zitten. Het is kiezen of delen.  Waarschijnlijk komt hierover een afdekplaatje. Welke motor het precies was, wist hij niet meer. Wel dat het een vijfpolige is en geen micromotor. Ik wacht liever een grondige rijtest af waarbij de motor tot het uiterste kan getest worden om de rijkwaliteit te kunnen beoordelen. De motor moet nog wel zakken. Ook het interieur moet nog zakken want dat zat er los in. De zetels zagen er trouwens zeer goed uit. Verder nog gepraat over de de gebruikte verf. Ik vermoed dat er is iets verkeerd is gegaan met de 2K-verf. Vandaar dat de verf nog plakkerig aanvoelde. Normaal zou de verf na een paar minuten pak-droog moeten zijn. Ik ken de fabrikant van de verf omdat ik daar toevallig ook mijn verf laat maken. Persoonlijk heb ik daar nog nooit problemen mee gehad. 
Het tamponwerk gaat hij ook zelf doen, maar dan met een professionele tamponmachine. Hij heeft zelf ook een kleine tamponmachine en een printer waarmee je opschriften kunt printen, maar die worden niet gebruikt (gelukkig maar). Chassis  wordt met kleine schroefjes vastgezet. Dat geldt ook voor sommige andere onderdelen. Je moet de kast dus niet opentrekken.
Persoonlijk denk ik dat het nog een tijdje gaat duren voor het eerste model beschikbaar zal zijn.

Naar mijn persoonlijke mening had hij beter nog wat langer gewacht om het eerste prototype te laten zien tot hij een degelijk bijna perfect model kon laten zien. Nu was het wel even schrikken, en zonder uitleg zou je wel eens kunnen afhaken. Maar het komt allemaal goed. Wie doet immers beter of neemt zelf het initiatief?
625 euro voor een compleet model digitaal sound vind ik behoorlijk duur. Daarvoor mag je wel een perfect model verwachten. Gelukkig moet je geen voorschot betalen.
Loco

Mijn favoriete websites: http://www.cooltrain.be

doomslu

Bedankt, Peter, voor dit verslag.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

WESTTRACK

Allez, nog een jaartje geduld...

JerryCrazy

Citaat van: loco op 13 september 2026, 10:39:01 AMIk was gisteren in St-Ghislain en heb uitgebreid met RR gepraat. Paul liet een prototype zien van één rijtuig met motor. Ondanks dat het model niet perfect geschilderd was, ben ik wel vol lof. Paul is geen professioneel fabrikant (meer), en je kunt hem dus ook niet vergelijken met bvb LSModels, Märklin, .... noem maar op. Ik noem hem liever een artisanale fabrikant die voor dit model alles in eigen beheer wil uitvoeren. De kast werd in eigen beheer getekend en niet uitbesteed. Idem voor de draaistellen, het chassis en alle andere onderdelen. De matrijzen worden volgens wat Paul mij verteld heeft, in China gemaakt en daar ook gespoten. Wat me opviel is dat de kast kaarsrecht is, iets waarmee zelfs LSM regelmatig problemen heeft. Het schilderwerk en de montage gebeuren in eigen beheer. Dus niet door de Chinezen. Paul hecht veel aandacht aan de rijeigenschappen. Het ding moet goed kunnen rijden zonder dat je na één week de motor moet vervangen of nieuwe tandwielen moet zoeken. De tandwielen komen van Slovenië en zijn dezelfde die ook LSM gebruikt. Dus geen Chinese kwaliteit. Uiteraard moeten de tandwielen op assen worden gedrukt. Als dat goed gebeurt is er geen gevaar voor het barsten van de tandwielen. Volgen hem zijn ze gemaakt in teflon en niet in nylon. Omdat hij een krachtige motor gebruikt, wordt een deel van het interieur opgeofferd. Je ziet de motor zitten. Het is kiezen of delen.  Waarschijnlijk komt hierover een afdekplaatje. Welke motor het precies was, wist hij niet meer. Wel dat het een vijfpolige is en geen micromotor. Ik wacht liever een grondige rijtest af waarbij de motor tot het uiterste kan getest worden om de rijkwaliteit te kunnen beoordelen. De motor moet nog wel zakken. Ook het interieur moet nog zakken want dat zat er los in. De zetels zagen er trouwens zeer goed uit. Verder nog gepraat over de de gebruikte verf. Ik vermoed dat er is iets verkeerd is gegaan met de 2K-verf. Vandaar dat de verf nog plakkerig aanvoelde. Normaal zou de verf na een paar minuten pak-droog moeten zijn. Ik ken de fabrikant van de verf omdat ik daar toevallig ook mijn verf laat maken. Persoonlijk heb ik daar nog nooit problemen mee gehad. 
Het tamponwerk gaat hij ook zelf doen, maar dan met een professionele tamponmachine. Hij heeft zelf ook een kleine tamponmachine en een printer waarmee je opschriften kunt printen, maar die worden niet gebruikt (gelukkig maar). Chassis  wordt met kleine schroefjes vastgezet. Dat geldt ook voor sommige andere onderdelen. Je moet de kast dus niet opentrekken.
Persoonlijk denk ik dat het nog een tijdje gaat duren voor het eerste model beschikbaar zal zijn.

Naar mijn persoonlijke mening had hij beter nog wat langer gewacht om het eerste prototype te laten zien tot hij een degelijk bijna perfect model kon laten zien. Nu was het wel even schrikken, en zonder uitleg zou je wel eens kunnen afhaken. Maar het komt allemaal goed. Wie doet immers beter of neemt zelf het initiatief?
625 euro voor een compleet model digitaal sound vind ik behoorlijk duur. Daarvoor mag je wel een perfect model verwachten. Gelukkig moet je geen voorschot betalen.

Zoals overal geldt: kwaliteit heeft zijn prijs. Als je de Chinezen goed betaalt, krijg je ook tandwielen of cardanassen van goede kwaliteit.
Helaas blijven sommige fabrikanten dit negeren.

rixke rail

Ik kreeg vandaag een update per email va, Paul, misschien interessant voor Jullie ?
CiteerAlgemene mededeling i.v.m. de AM96

Beste klanten,

We zijn volop bezig met de voorbereiding van de productie van de Rocky-Rail AM96.

De PCB's met de verlichting en de aansturing zijn klaar. De losse draden gaan vervangen worden door een printplaatje.

Decoders kunnen eenvoudig geplaatst of vervangen worden via een geschroefde klep aan de onderkant.

Alle treden en garnituren op het dak rond de pantograaf (reeks 500) of pantografen (reeks 400) zijn van geëtste nikkelzilver.

Er dienen nog een paar kleine aanpassingen worden gedaan.

Onder andere, de dak grillen en de roosters aan de zijkanten gaan vervangen worden door ingelegde geëtste messing roosters.

Het dak van de AM96 op de foto heeft nog de oude roosters.

Er zal een nieuwe update volgen binnen 3 weken. De levering van de AM96 zal starten ongeveer vanaf 15 november a.s.

Ik dien nu een week de activiteiten rond de AM96 te onderbreken voor de Hobbymesse te Leipzig, waar ik als vertegenwoordiger en verdeler van PT Trains de nieuwe Alstom H3 hybridelocomotief ga voorstellen.

Ik voeg enkele foto's van de H3 bij in bijlage, voor de eventuele geïnteresseerden of nieuwsgierigen. Het model van de H3 is een persoonlijk initiatief van mij, waarmee ik al gestart ben in 2018, en dat nu eindelijk samen met PT Trains kon gerealiseerd worden.

Freizeittrends auf der Hobbymesse Leipzig: 2. - 4. Oktober 2026 | Hobbymesse Leipzig

Met vriendelijke groeten,

Paul

PVM Distribution BV – Rocky-Rail
Stel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.
U vindt mij ook hier : fotoalbum mijn buis ARCHIEVEN

the_gold

Ik krijg niet het gevoel dat de AM96 een model word van het niveau LS-PB-Roco-...

Houdini

Citaat van: the_gold op Vandaag om 19:45:01 PMIk krijg niet het gevoel dat de AM96 een model word van het niveau LS-PB-Roco-...

Waarom niet?

the_gold

Citaat van: Houdini op Vandaag om 20:42:09 PM
Citaat van: the_gold op Vandaag om 19:45:01 PMIk krijg niet het gevoel dat de AM96 een model word van het niveau LS-PB-Roco-...

Waarom niet?

Ik krijg het er gewoon niet warm van. Misschien gewoon omdat ik nog niet vaak pre-productiemodellen zag.