Nieuws:

Nu in MSM 253 TEST: ESU DB V100 – BR 211 * Vergelijkende test graanwagens Uapps

Hoofdmenu

Loksound 5 wilt niet vertrekken

Gestart door filosoofke, 09 januari 2025, 14:41:03 PM

filosoofke

Hoi,

ik wou mijn B-Models 5513 (nieuw aangekocht eind 2023) voor een eerste keer laten rijden (misschien had ik beter niet zo lang gewacht  ::) ) en constateer vreemd gedrag.

Ondertussen mijn ECoS command station al geupdate naar de laatste versie - waardoor ik de decoder nu wel deftig kan uitlezen vanop het programmeerspoor, maar de loc blijft weigeren om te vertrekken! Als ik in mijn ECoS command station naar 'loc wijzigen' ga, dan hoor ik de loc heel eventjes geluid maken, rijdt hij mss 1 mm, om meteen weer te stoppen (als er een snelheid is ingegeven).

Opmerkelijk is dat ik de loc + soundversies wel kan aansturen vanop mijn ander spoor dat in verbinding staat met mijn lokprogrammer! Dus via lokprogrammer5 lijkt het allemaal wel te werken.

Standaard locadres was 55. Ook al aangepast maar zonder resultaat.

Iemand een idee?  :-\

ceuleer

Heb je het stuk programmeerspoor al getest met een andere loc ?
Misschien is de stroomtoevoer niet genoeg.
Ook zou ik voor de baan niet de aansluiting van het programmeerspoor gebruiken, maar de main uitgang.
Het programmeerspoor heeft een beperkt vermogen van 1 Ampere.
De andere uitgang 4 tot 6 Ampere naargelang welke Ecos 2 je hebt.

Info uit de handleiding van de Ecos 2 hieronder.

De ECoS kan tot 4A (50200) hetzij 6A (50210) vermogen aan het spoor
leveren, overleg steeds of U het volle vermogen nodig heeft, bij kortsluiting
kan het beschadigingen aan locomotieven hebben, of zelfs brand
veroorzaken, beperk hiervoor het vermogen van uw centrale.

Het programmeerspoor aansluiten

De centrale heeft een afzonderlijke aansluiting met een beperkt vermogen (max 1A).
Deze aansluiting heeft de zelfde stekker aansluiting als de hoofdspoor aansluiting (groene stekker)
Verbindt hiermee een afzonderlijk stuk spoor dat volledig van de modelbaan gescheiden is.
Ideaal is hier een rangeerspoor.
Dit spoor MOET zeker volledig van het hoofdspoor geïsoleerd zijn bij Märklin®.Gescheiden midden-geleider en spoor!
Gedurende de programmering mogen de spooronderbrekingen NIET overbrugt worden door draaistellen, verlichte wagons, ...
Een intern relais zal het programmeerspoor, omschakelen op "programeer-signaal", enkel tijdens het "programmeren". Verder zal dit over het zelfde "normaal digitaal signaal" als het hoofdspoor belegd worden.
Het programmeerspoor en hoofdspoor zijn "Synchroon", daarmee kan U comfortabel uw locomotieven naar het programmeerspoor rijden, om aldaar om te programmeren.
Enkel tijdens het programmeren zal er een "programmeersignaal" op dit spoor gestuurd worden.
Enkel 1 locomotief mag op dit spoor zijn gedurende het programmeren!
Verwijder na het programmeren de loc van dit spoor, om te verhinderen dat "geparkeerde" locomotieven per toeval zouden omgeprogrammeerd worden.

filosoofke

op mijn hoofdspoor heb ik hetzelfde gedrag. Heel eventjes geluid en dan niets. Het vreemde is toch dat de loc pas reageert als ik in de ecos de loc wijzig (gewoon naar het scherm gaan triggert de loc om vervolgens weer stil te vallen).

ceuleer

Rijdt een andere loc wel op uw baan ?

filosoofke

ja hoor. Andere locs werken perfect, ook op het programmeerspoor trouwens.

ceuleer

Op hoeveel volt staat uwe booster ?
Die mag op 18 Volt staan. Misschien staat die maar op 16 volt of minder.

filosoofke

Citaat van: filosoofke op 09 januari 2025, 17:31:15 PMja hoor. Andere locs werken perfect, ook op het programmeerspoor trouwens.

hm, net geprobeerd met de 2756 van LS Models (ook nog nooit gereden), en hier doet hetzelfde probleem zich ook voor. Beide hebben een loksound 5 decoder.
via de lokprogrammer lijkt alles ok - maar niet te besturen met de ecos. Lijkt toch een protocol issue dan. Op mijn baan heb ik verder nog oudere esu decoders, maar niet de loksound/lokpilot 5

filosoofke

Citaat van: ceuleer op 09 januari 2025, 17:48:34 PMOp hoeveel volt staat uwe booster ?
Die mag op 18 Volt staan. Misschien staat die maar op 16 volt of minder.

ok, heel onduidelijk wel op wat het stond (een aanduiding aan de buitenkant was te veel gevraagd  :o ), maar mogelijk stond dit nog wel niet op 18V!

edit: maar als ik het verdraai richting 18V verandert er niets aan het gedrag. Na een herstart van de ECoS en voeding.

filosoofke

opgelost door op de ECoS zelf M4 protocol af te vinken.
Bedankt om mee te zoeken!

ceuleer

Awel, ik was daarstraks nog aan het denken, is die loc zichzelf niet aan't aanmelden op de centrale, en dat kan even duren. Bij mij staat M4 al van in het begin dat ik de ecos heb af, ik plaats de loc zelf in de bibliotheek.
Maar het is opgelost, en dat is het belangrijkste hé.  ;)

nmbssncb

Wanneer je het DCC protocol voorrang op M4/mfx geeft in de ECoS, dan zal de locomotief zich vanzelf aanmelden in DCC (+) ook al staat het M4/mfx protocol aangevinkt.

Willy
Willy