Nieuws:

Nu in MSM 263 REPORTAGE: Terugblik op de 11de Grote Modelspoor Expo

Hoofdmenu

Lokprogrammer windows 11 issues

Gestart door filosoofke, 04 januari 2025, 21:54:39 PM

filosoofke

Hoi,

heeft er iemand ervaring met de lokprogrammer v5 op Windows 11 pro te runnen? Bij mij wilt die niet opstarten.
Zowel versie 5.2.9 als 5.2.10 crashen meteen bij het opstarten van de software (installatie is wel succesvol) Bij mijn wete is er ook nergens een logfile met de errors, dus het is gissen naar de reden van de crash.
Lokprogrammer 2.7.9 werkt bijvoorbeeld wel, maar die geeft een foutmelding als ik een decoder van de vierde generatie wil uitlezen en dan krijg ik de raad om de laatste versie te downloaden...

SuSke

Heb je het probleem al gemeld bij ESU of TSD ????
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be- 50 jaar MTD -
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - 2026  - Hangar 27, Edegem op 24 & 25 Oktober 2026
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

ERVIN

Vreemd , ik heb ook een Windows 11 pro en bij mij gaat alles prima , ik heb ook de laatste versie van de lokprogrammer zijnde 5.2.10.

nmbssncb

Werkten vorige versies van LokProgrammer wel?
Installatie "Run as administrator" (muisklik rechts en selecteren): helpt dat?

Willy

P.S. Ik heb diverse versies van V5 probleemloos geïnstalleerd sinds de lancering van Windows 11 midden oktober 2021.
Willy

JerryCrazy

Ik gebruik ook Windows 11 Pro met de ESU LokProgrammer, zonder problemen, maar aan de andere kant moet je een ander stuurprogramma installeren voor de seriële/USB-kabel dan ESU als ik het me goed herinner.

JerryCrazy

Je kunt proberen de LokProgrammer software te starten zonder dat de LokProgrammer is aangesloten.

Als de software start zonder te crashen, kan het zijn dat het stuurprogramma niet goed werkt.

Als daar het probleem ligt, heb ik persoonlijk het stuurprogramma van de fabrikant van de adapter seriële/USB gebruikt (FTDI)
Link naar pagina : https://ftdichip.com/drivers/vcp-drivers
Directe link : https://ftdichip.com/wp-content/uploads/2021/08/CDM212364_Setup.zip

Deze is recenter dan die van ESU en werkt (tot nu toe) goed onder Windows 11 Pro.

filosoofke

Alvast bedankt voor de snelle reacties.
Ook reeds feedback gekregen van TSD dat ook zij lokprogrammer 5 gebruiken op windows 11 zonder enige problemen.

Helaas maakt het dat voor mij niet makkelijker om het probleem te vinden.

De software wilt ook niet opstarten als de lokprogrammer niet geconnecteerd is met de pc. Het lijkt me dus niet aan een driver te liggen.

5.2.10 was de eerste versie die ik wou gaan gebruiken. 5.2.9 heeft hetzelfde probleem.
Een oudere versie geprobeerd (2.7.9) en die start wel op, maar daar ben ik niet veel mee.

ik probeer ondertussen nog wat dingen uit

JerryCrazy

Ik ga mijn Windows 11 updaten om te zien of het probleem zich voordoet na een update.

Maar ik vermoed dat het .NET 4.8 framework (gebruikt door LokProgrammer) niet goed werkt aan jouw kant.

filosoofke

ik heb windows update 24H2 nu net geïnstalleerd en nu start de applicatie wel op!

JerryCrazy

Geweldig!

De wondere wereld van Windows en al zijn problemen. ;D