Lima HLE18-1

Gestart door modeltreinbart, 19 november 2024, 09:36:47 AM

modeltreinbart

Zondag jongstleden heb ik mij een Lima 18-1 gekocht voor slechts 29€ en deze was rijvaardig.
Al snel zag ik hier een project in omdat deze locs qua details, motorisatie en verlichting , laten we zeggen , niet meer van deze tijd zijn.
Ik heb dan ook het nodige opzoek werk gedaan en heb de artikels van MSM 3, 5, 8, 15 en 17 nog eens bekeken.
Ik heb ook reeds contact genomen met pb messing modelbouw met de vraag of Paul nog enkele onderdelen heeft liggen , deze ging het nakijken.
Ik was begonnen met de kap eerst los te vijzen van het onderstel. Daardoor kwam ik er al snel achter dat een motor in het midden met 2 draaistellen verbonden met aandrijfassen geen optie was bij dit chassis, omdat deze bevestigingspunten tussen chassis en de kap in het midden zitten.
Dit kan later nog bekeken worden.
De volgende stap was het ontmantelen van de kap , panto's, isolatoren, ramen en de inzetstukken van de verlichting werden verwijderd.
Boven de bestuurscabine zit telkens een stuk dak waar de claxons zitten , deze werden er ook uitgehaald en gevijld en geschuurd.

Het deel waar de panto's zaten werd er uitgeslepen en vervangen daar plasticcard , die aan de kanten is afgevijld.
Aan de hand van een setje panto's van LS models voor dit type werd dan de bevestigingspunten bepaald en werden er gaatjes geboord met 0.6mm voor de isolatoren en tot 3mm waar de schacht moest komen om de panto's vast te vijzen.
De isolatoren zijn afkomstig van sommerfeldt en zijn door midden gesneden waardoor is telkens 2 ringen had en dit werd oven een messing buisje geschoven van 0.5 mm deze werden dan vastgelijmd met een klein druppeltje secondenlijm .
Hierna werden de panto's op hun plaatsgezet en werd de overtollige messing afgeknipt.

De volgende stap is het dak verder afvijlen en schuren en de gaten van de Lima isolatoren te dichten met profiel 1.5 x 2.5 .

Wordt vervolgd ...
trambaantje van Gent te volgen op dit forum.

Peter

Blijf dit volgen want dat inetersseerd me ook
veel succes met je knutselwerk
Met vriendelijke groeten
Peter

modeltreinbart

Update:
Ik heb de onderkant bewerkt zoals het hoort tot onder het aluminium gedeelte tussen de 2 deuren.

Het dak heb ik verder afgevijld en geschuurd , en waar de roosters moeten komen heb ik het al afgetekend.

En als laatste heb ik al eens gekeken naar de kleuren die zouden passen bij het model , dit moet nog wel eens getest worden maar zal in een later stadium gebeuren.

Suggesties over de kleuren zijn altijd welkom.

chef garde

Blauw: Revell 36150 Geel: Revell 36112 Aluminium: Vallejo 71.062  Grijs vind ik het potje (momenteel) niet meer  ;D

modeltreinbart

Citaat van: chef garde op Gisteren om 13:40:47 PMBlauw: Revell 36150 Geel: Revell 36112 Aluminium: Vallejo 71.062  Grijs vind ik het potje (momenteel) niet meer  ;D
Bedankt voor u inbreng .
Kleuren is altijd weer een moeilijke materie. Vandaar dat ik er soms ook de hulp bij vraag.

chef garde

Inderdaad moeilijke materie.  Het grijs is hetzelfde als de M4 rijtuigen nl RAL7035.  Revell 36371 dus!