Fleischman Twin-Center.

Gestart door cbx, 21 december 2006, 20:33:03 PM

cbx

Op het gevaar af dat u mij een zeurpiet gaat vinden[|)]
Nu lees ik in de handleiding van Fleischmann, dat je de kruiswissel (6164-6165)niet alleen als doorrijwissel maar ook als funktiewissel kunt gebruiken door de draadbruggen te verwijderen.
Hierdoor zijn de kruisende wissels elektrisch van elkaar gescheiden.

Maar ik ga uit van uw wijsheid en ervaring dat ik precies in het midden van de twee banen schakeling moet maken daar hier een "keerlus" c.q. stroom probleem ontstaat. Ik wil hiervoor de twin-booster 6807 van Fleischmann voor gebruiken ik neem aan dat dit mogelijk is??
De stroomaansluiting zoals op de 1e tekening door u aangegeven moet ik ook nu zo aansluiten??

INFO

CBX,

Nee hoor ik vind je geen zeurpiet, maar uit alles wat ik je heb uitgelegd en heb laten zien trek je nog altijd de verkeerde conclusies. En dat vind ik een beetje jammer en zonde.

De sporen moet je zo aansluiten als in de tekening met de aansluitdraden is aangegeven, het keerlus probleem los je op zoals aangegeven in de tekening met de rode en roze sporen. En voor iedere keerlus, of ander gezegd voor ieder spoor wat moet ompolen, moet een aparte keerlusschakeling worden gebruikt. Dus een oplossing via boosters is niet aan te raden, gezien het prijs kaartje. Dan is de op een na beste manier, de LK100 van Lenz.

Alleen de waarheid ligt in het midden.

cbx

citaat:
Geplaatst door INFO

CBX,

Nee hoor ik vind je geen zeurpiet, maar uit alles wat ik je heb uitgelegd en heb laten zien trek je nog altijd de verkeerde conclusies. En dat vind ik een beetje jammer en zonde.


Sorry, ik ben een leek op dit gebied, inmiddels 59jr en in geen 25 jaar iets met treinen kunnen doen, inderdaad tijdgebrek.
citaat:


De sporen moet je zo aansluiten als in de tekening met de aansluitdraden is aangegeven, het keerlus probleem los je op zoals aangegeven in de tekening met de rode en roze sporen. En voor iedere keerlus, of ander gezegd voor ieder spoor wat moet ompolen, moet een aparte keerlusschakeling worden gebruikt. Dus een oplossing via boosters is niet aan te raden, gezien het prijs kaartje. Dan is de op een na beste manier, de LK100 van Lenz.



Ik heb er nu twee ovalen van gemaakt dus het keerlusprobleem is opgelost, waarvoor dank. Met mijn laatste vraag bedoelde ik:
Nu het twee ovalen zijn geworden moet ik de sporen nog steeds zo aansluiten of kan ik nu volstaan met twee aansluitingen i.pl.v. vier.?

INFO

CBX, het is over het algemeen een slecht plan om een baan aan slechts twee draden aan te sluiten. Over het algemeen is het beter om de sporen om de twee a drie meter aan te sluiten, de draden komen dan van een wat dikkere draad, dit wordt ook wel een ringleiding genoemd, maar het hoeft niet perse een ring zijn. Een voorbeeld van een centrale voedings leiding (ringleiding) staat in de eerder geplaatste tekening.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

cbx

citaat:
Geplaatst door INFO

CBX, het is over het algemeen een slecht plan om een baan aan slechts twee draden aan te sluiten. Over het algemeen is het beter om de sporen om de twee a drie meter aan te sluiten, de draden komen dan van een wat dikkere draad, dit wordt ook wel een ringleiding genoemd, maar het hoeft niet perse een ring zijn. Een voorbeeld van een centrale voedings leiding (ringleiding) staat in de eerder geplaatste tekening.



OK, ik trek onder de rijbaan een stroomdraad (plus en min)en om de twee meter haal ik daar stroom af en sluit die op de rail aan.
Nogmaals bedankt en Prettige Dagen gewenst!