Nieuws:

Nu in MSM 249 PRAKTIJK: Beladen van ouderwetse goederenwagens: buizen en langsliggers * Terminus: de baan, deel 4

Hoofdmenu

Mariembourg CFV3V

Gestart door Boemeltrein, 06 juni 2024, 17:15:09 PM

Boemeltrein

Ik heb misschien een gekke of domme vraag  :D maar Mariembourg, de museumlijn, heeft een ronde locloods maar geen draaibrug(schijf), ik kan moeilijk begrijpen dat de spoorwegen toen een loods hebben gebouwd die we in feite meestal aantreffen samen met een draaibrug, waarom heeft men dit zo in Mariembourg gedaan, een gewone loods zoals we vaak aantreffen leek me dan meer logisch, dus mijn vraag is waarom? weet iemand de reden? :-\

ACFI

Achter de locloods was er vroeger een omloopspoor tussen de lijn naar Couvin en de lijn naar Treignes. De locs konden via dit spoor keren.

Het spoor liep achter het terrein waar je nu kan parkeren.

ACFI

rixke rail

Er is wel een draaischijf in Treignes,maar geen locloods ...
Eric
Stel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.
U vindt mij ook hier : fotoalbum mijn buis ARCHIEVEN

Boemeltrein



Dit is wat ik bizar vind aan Mariembourg, een loods in halfrond gebouwd, in Florennes staat éénzelfde maar heeft wel een draaibrug. In de meeste oude Belgische stelplaatsen stond er gewoon een rechtaan rechtaan loods zonder draaibrug.
Ook in het buitenland zijn de halfronde loodsen steeds voorzien van een draaibrug. Heeft men in Mariembourg misschien ooit de draaibrug opgebroken?

Michiel

Op de site van "Histoire Ligne 132" wordt vermeld:

Le dépôt de Mariembourg (LMG) est construit en briques rouges, le toit étant en béton. L'architecture du dépôt est assez particulière, tout comme à Florennes, le bâtiment est en rotonde.

La rotonde de Mariembourg est la dernière en service et elle abrite une partie du matériel de l'association. A l'origine, 6 voies se trouvaient dans ce bâtiment. Actuellement, 5 voies sont en service. Sous la voie 2, nous trouvons une fosse qui doit permettre l'inspection et l'entretien des machines.

La rotonde n'a jamais été desservie par une plaque tournante. Des aiguilles triples permettaient d'atteindre les différents pertuis.

Sur le site, nous trouvons, en service, un château d'eau et une grue à eau qui servent à l'approvisionnement des locomotives à vapeur. A hauteur de la grue à eau, se trouve une seconde fosse de visite.

Tout proche également nous trouvons le parc à charbon et une grue de chargement datant de 1910. En face du parc à charbon se trouve la réserve de bois d'allumage. De l'autre côté des voies SNCB, nous trouvons une maisonnette de garde- barrière, maintenant propriété privé.

Le départ des convois se fait à partir de l'un des quais d'embarquement. Sur le site, pour terminer, nous trouvons le bâtiment de l'accueil. Et au dos de la rotonde, proche du château d'eau, un grand parking réservé aux visiteurs.


bron: https://site.cfv3v.eu/site/historique/histoire-ligne-132/
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

PeterVG

#5
Zou het niet kunnen dat ze gewacht hebben tot de draaischijven in de uitverkoop kwamen ;D

Alle gekheid op een stokje.
Waarom een dure draaischijf bouwen als je met een paar slim gelegde wissels waaronder een driewegwissel op zeer beperkte ruimte een depot kan uitbouwen. Zoals reeds vermeld was er een keerdriehoek rond het depot voorhanden. Een draaischijf heeft ook het nadeel dat wanneer defect het ganse depot geblokkeerd is. Verder was er mijns inzien weinig behoefte aan het keren van de stoomlocs omdat vooral kleine tenderlocs het lokale verkeer afhandelden. Net zoals de CFV3V nu ook tender vooruit spoort om niet te hoeven keren.
Zou het ook niet kunnen als je twee identieke loodsen laat bouwen "Florennes-Mariembourg" dat dat budgetvriendelijker is?


Mariembourg


Florennes

Kautenbach

Hoi Peter,

Ik snap je gedachte, maar, als je niet van plan bent een draaischijf aan te leggen, waarom dan een halfronde loods bouwen, dst is veel ingewikkelder dan een rechthoekige.
T zal wel iets zijn van, we had de n nog mooie tekeningen, of wie weet komt er tzt een draaischijf..
Waarheid ligt vast ergens in t midden ;D

Metpetergaathetbeter

Misschien lag het plan al klaar en heeft men beslist anders te gaan werken. Of identieke loodsen zal mogelijks ook mogelijk zijn ontwerp goedkoper als er andere kwamen, in gedachte waren......Hoeveel bruggen liggen er niet zonder een weg erheen ?In Gent Zeehaven legde men een hele nieuwe rangeerheuvel met bijkomende installatie aan, om daarna te stoppen met rangeren. Hoeveel nieuwe seinhuizen zijn er eigenlijk niet gebouwd die door nieuwe technologieen/andere inzichten andere verantwoordelijken overbodig werden en nu als reserve dienen?

Boemeltrein

Oorspronkelijk denk ik wel dat het plan was om bij die halfronde loods en draaischijf te bouwen, ik vermoed dat ergens halverwege, om welke reden ook, de plannen veranderd zijn, misschien dat de "frank" viel dat het voornamelijk  tenderlocs zouden zijn die inderdaad vrij vlot gekeerd konden worden met een "goedkopere" keerdriehoek en misschien ook met de reden dat het iets verderop gelegen Couvin een kopstation is = einde lijn maar anderzijds was Mariembourg een passage voor de treinen naar Frankrijk via het toenmalige grensstation en douanepost Treignes en passeerden er dus ook stoomlocomotieven met tender...(zie de oude postkaart, welke type loc is mij een raadsel) en station Treignes had/heeft een draaischijf...misschien dat daar sowieso gekeerd werd en de sleep overgenomen werd door een Franse loc?

Metpetergaathetbeter

of de tractie is veranderd gedurende het plannen en het bouwen ? Ander materiaal andere inzichten ?

Michiel

Volgens mij is dit een Belgische locomotief type 2 van rond 1875.

https://fr.wikipedia.org/wiki/Type_2_SNCB
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Boemeltrein

nee, dec schouw staat te ver...

rgp

Allen,

Draaischijven voor ronde lokloodsen waren in België uiterst zeldzaam en enkel (buiten de uitzondering) in Duitstalig gebied.
Men had de gewoonte de draaischijf naast een rechthoekige loods te bouwen (Leuven, FBN, Oostende, ....) en dit om strategische redenen.  Immers bij een conflict worden de draaischijven eerst gesaboteerd, gebombardeerd, waardoor alle lokomotieven die in de loods staan,bij een draaischijf rond de halfronde loods niet meer kunnen gebruikt worden.

Roland

Kautenbach

..in elk geval, het is niet uitgesloten om op je modelbaan een ronde locloods te plaatsen, zonder draaischijf ;D