Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Sommerfeldt bovenleiding in de tunnel

Gestart door Michael, 02 juni 2024, 09:08:34 AM

Michael

Ik ben van plan om Sommerfeldt bovenleiding te gaan gebruiken op mijn baan, mijn vraag hierover is Locomotieven komen via een tunnel uit het schaduwstation in het zichtbare deel en verdwijnen aan de overkant weer via een tunnel naar het schaduwstation.
Wat voor oplossing gebruiken jullie om de bovenleiding de tunnel in te leiden en hoe laten jullie de locomotieven de bovenleiding oppakken?
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

evan

De vraag die je je eerst moet stellen is:  Wil je echt met panto tegen de rijdraad rijden.  De oudere HO Schaal panto's waren best robuust met een fors sleepstuk, maar de huidige generaties zijn zo fijn en filigraan dat bij de minste hapering ze stuk zijn.  Die herstelling is moeizaam en onderdelen vinden is niet steeds eenvoudig.

Het kan, maar dan vraagt je installatie een uiterst zuivere afwerking, geen krappe wissels en een ruime geleidelijke "opvanger" en best in rechte lijn in je tunnel secties.  Bovendien zijn de Sommerfeldt rijdraden vaak fors uitgevoerd en met bramen onderaan waardoor je veel "finetuning" moet doen. 
Het is een hele uitdaging en mogelijk, maar is het beter te weten waar je aan begint.

Persoonlijk bouw ik de bovenleiding constructies liever filigraan en esthetisch goed ogend.  De panto is dan wel geheven, maar raakt de rijdraad niet doordat die beperkt is in hoogte door bijvoorbeeld een fijn  draadje.



Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

N!CK

Ik ken enkele mensen die met een draadje de panto tot enkele millimeter onder de bovenleiding laten rijden,

Peter

#3
Ik gebruikte gewoon messing T profiel in de tunnel.
Onzichtbaar van buitenaf en zeer stevig zodat het met de tijd niet gaat doorzakken
Met vriendelijke groeten
Peter

RobVille

Op mijn modelbaan Court du Bouton is de bovenleiding van Sommerfeldt geïnstalleerd en mijn e-locs reden inderdaad met de pantografen tegen de draad. In het begin was dit geen onverdeeld succes. Hoewel de bovenleiding perfect ( dunne rijdraden ) was aangebracht en de  geometrie van de rails alleen gebaseerd was op de zeer slanke wissels van Mein Gleis, zonder kruisingen, waren er tal van problemen. Trouwens in de tunnels hoef je geen bovenleiding te monteren. Rijdt een trein de tunnel in, dan wordt de pantograaf door een vangconstructie vrij gegeven. Aan de andere kant idem dito, de pantograaf wordt dan weer opgevangen. De tunnel moet dan alleen hoger zijn vanwege de vrijstaande pantograaf.

Er zijn diverse typen pantografen in omloop met elk zijn beperkingen. Na diverse slooppartijen, soms misten de pantografen bij een wissel de rijdraad, heb ik besloten om alleen pantografen met een sleepstuk van 25 mm op de locomotieven te monteren. Bij eenbenige pantografen reden de locs met de knik naar voren omdat anders bij het vasthaken aan de rijdraad de pantograaf als total loss kon worden beschouwd. Om die reden klopten de gemonteerde pantografen vaak niet bij de e-locs  ;) Op termijn waren alle e-locs aangepast en reden de treinen urenlang hun rondjes zonder problemen. Een aantal reserve pantografen met een sleepstuk van 25 mm nam ik altijd mee ....

Rob


I need to embrace imperfection, anomalies exist everywhere .....
and
asking me if that's black or dark green is not done!

Michael

Citaat van: evan op 02 juni 2024, 10:37:14 AMDe vraag die je je eerst moet stellen is:  Wil je echt met panto tegen de rijdraad rijden.  De oudere HO Schaal panto's waren best robuust met een fors sleepstuk, maar de huidige generaties zijn zo fijn en filigraan dat bij de minste hapering ze stuk zijn.  Die herstelling is moeizaam en onderdelen vinden is niet steeds eenvoudig.

Het kan, maar dan vraagt je installatie een uiterst zuivere afwerking, geen krappe wissels en een ruime geleidelijke "opvanger" en best in rechte lijn in je tunnel secties.  Bovendien zijn de Sommerfeldt rijdraden vaak fors uitgevoerd en met bramen onderaan waardoor je veel "finetuning" moet doen. 
Het is een hele uitdaging en mogelijk, maar is het beter te weten waar je aan begint.

Persoonlijk bouw ik de bovenleiding constructies liever filigraan en esthetisch goed ogend.  De panto is dan wel geheven, maar raakt de rijdraad niet doordat die beperkt is in hoogte door bijvoorbeeld een fijn  draadje.


Allen bedankt voor jullie bijdragen.

Evan bedankt voor deze uitleg, ik kies dan toch om met de panto NIET tegen de rijdraad aan te rijden, Evan van welke rijdraad maak je gebruik? Ik heb de tunnelportalen van Sommerfeldt, maar wil het optisch zo mooi mogelijk maken.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

WR Blue

This is my solution:


I'm surprised Sommerfeldt don't make any thing like this.

Thanks,

Neil

++++++

Dit is mijn oplossing:

https://youtu.be/uLYOh0tbukc?si=0RwyHJWG3tgbRT7U

Het verbaast me dat Sommerfeldt zoiets niet maakt.

Bedankt,

Neil