M-rail analoog poging tot "automatiseren"

Gestart door hermanvk, 26 mei 2024, 23:07:40 PM

hermanvk

Ik heb momenteel 2 ovalen, met telkens vier electrisch gescheiden "blokken", allemaal analoog en M-rail.
Op het bijgevoegd plan B1,B2,B3 en B4 genoemd. Om het niet TE ingewikkeld te maken, heb ik maar één ovaal in het plan gezet. Trouwens ook de massa (0-bruin) tot een minimum beperkt.


Op 3rail kreeg ik dan de raad, om dat met bistabiele relais te beveiligen, lees te automatiseren, om te voorkomen dat een trein zijn voorganger achteraan aanrijdt.
(wat ik wel een paar keer voor mekaar heb gekregen ;) )

Er zijn een aantal relais onderweg, en die zien er allemaal zo uit:


Dan heb ik nog zelf een aantal schakelrails gemaakt, die er zo uitzien:


Of dat werkt, heb ik hier getest:
Telkens een as over het contact punt rijdt (het koperen stripje) licht het lichtje op (aangesloten op L/0 - of geel/bruin). Eens -als alles werkt- zou dat de relais moeten aansturen...

Hier is een scenario:
Een trein (#1) rijdt blok B2 in en rijdt over het schakelspoor (B2.2) waardoor de stroom onderbroken wordt naar het stopspoor (B2.1).
Die kan wel verder rijden want zowel het schakelspoor (B2.2) als de rest van he blok (B2.3) heeft stroom.

De trein (#2), die volgt, valt dus op het stopstoor (B2.1) zonder stroom en stopt.

Als de eerste trein (#1) dan in blok B3 over de schakelrail rijdt (B3.2) wordt het relais aangestuurd en herstelt de spanning op B2.1, zodat de trein (#2) daar weer verder kan rijden.
Terzelfder tijd gaat trein (#1) ook hier de spanning onderbreken op B3.1, naar analogie met het eerste deel van dit scenario...

En dit zou dan voor alle blokken zo moeten werken.
OK, ik weet dat het allemaal vrij oud aandoet, M-rail en analoog rijden, maar dat is nu eenmaal de uitdaging.
Zit ik hier goed, of gaat dat falikant fout aflopen of niet eens opstarten?
Net mijn oude M-rail (40+ jaar) teruggevonden...:thumbup:

Klaas Zondervan

Dit kan werken. maar bedenk wel een tekortkoming: als de trein op 3.3 komt en dus 2.1 vrij schakelt, zit een deel van de trein nog in blok 2. De trein moet dus wel doorrijden, anders krijg je alsnog een kop-staartbotsing.
Misschien moet je in elk blok nog een schakelrail inbouwen ergens halverwege, die het voorgaande blok vrijschakelt. Dan komt blok 2 pas vrij als de trein helemaal in blok 3 zit.

hermanvk

Citaat van: Klaas Zondervan op 27 mei 2024, 12:43:10 PMDit kan werken. maar bedenk wel een tekortkoming: als de trein op 3.3 komt en dus 2.1 vrij schakelt, zit een deel van de trein nog in blok 2. De trein moet dus wel doorrijden, anders krijg je alsnog een kop-staartbotsing.
Misschien moet je in elk blok nog een schakelrail inbouwen ergens halverwege, die het voorgaande blok vrijschakelt. Dan komt blok 2 pas vrij als de trein helemaal in blok 3 zit.
Prima advies...
Ik denk dat ik een blok maar vrij ga maken bij het binnenkomen van het volgende blok.
Of: bij het binnenrijden van blok 3, wordt alleen B3.1 uitgeschakelt. B2.1 krijgt pas terug stroom nadat B4 wordt binnengereden.

Als ik dan "manueel" (ik heb per blok een schakelaartje) de trein stop, wordt het vorige blok nog altijd niet vrijgemaakt!!

Het is nu enkel wachten op het arriveren van de relais (mv. ;))...

En ik heb het plannetje eens hertekend... (ondertussen dan ook lerend hoe dat tekenprogramma werkt [gimp])

Net mijn oude M-rail (40+ jaar) teruggevonden...:thumbup:

Klaas Zondervan

Citaat van: hermanvk op 27 mei 2024, 17:28:41 PMIk denk dat ik een blok maar vrij ga maken bij het binnenkomen van het volgende blok.
Of: bij het binnenrijden van blok 3, wordt alleen B3.1 uitgeschakelt. B2.1 krijgt pas terug stroom nadat B4 wordt binnengereden.
Dat gaat niet werken. In die situatie staat de tweede trein nog in blok 1, En die blokkeert de ingang van blok 4. Dan staat de zaak klem.
Je moet echt per blok een tweede schakelrail hebben om het voorgaande blok vrij te maken.
Bedenk ook dat je met 4 blokken per circuit maximaal 2 treinen kunt laten rijden. Bij 3 treinen zet je de zaak sowieso klem.