Nieuws:

Nu in MSM 247 PRAKTIJK: Zwitsers smalspoor in 4 maanden, deel 2 | Terminus: de baan, deel 3 | Werken met MIFO SHAPE | Blaas uw Lima loc nieuw leven in met een ombouwset van Micromotor.eu | Verroest

Hoofdmenu

Na 40 jaar terug uitgepakt... deel 1/4

Gestart door hermanvk, 24 mei 2024, 21:57:17 PM

hermanvk

Na 40+ jaar vond ik mijn Märklin trein terug. Alles bij elkaar vier locs, die de verhuis tweemaal hebben overleeft. Daarbovenop nog een Lima locomotief (zonder motor) en wat wagons zowel van Lima als Faller.



En drie rij-transfo's en een licht transfo: 2x6413, 1x 37540 en 1x6611
Ik had mijn baan vroeger opgezet op de zolder, dan alles ingepakt toen ik trouwde en dan een tweede maal (nog steeds ingepakt) bij de verhuis naar Canada, meer bepaald Alberta, het Wilde Westen  ;)  ;D

En dan begon het eerste serieuze probleem. Mijn transfos, allemaal van die oude blauwe, werken dus op 220V/50Hz, en ik heb hier 110V/60Hz, en ook 220V/60Hz (voor de droogkast).
En dat laatste was wel mooi meegenomen, want ik kon alles bij elkaar -met meegebrachte spullen- dan toch 220V naar mijn transfos brengen, dacht ik.

En dat lukte dus perfect, de baan opgebouwd zonder planning en alles leek prachtig te werken, locs, wissels...
Tot ik -voor alle zekerheid- even de spanningen begon op de meten: bleek dus dat ik 247V had aan het netwerk, wat dus te hoge spanningen gaf op de rails en treinen: op volle snelheid las ik (rood/bruin of B/0) 20V (wat maximum 16V mocht zijn), een omschakelspanning tot 32V (wat 24V zou moeten zijn) en dan een lichtspanning (geel/bruin of L/0) 20V (wat weerom slechts 16V zou moeten zijn).



Om even vooruit te lopen: met de hulp van een kennis in Vlaanderen, waren we opzoek naar allerlei oplossingem om die spanning naar beneden te brengen, en we vonden de volgende oplossing:
Een spanningsregelaar, om de 127V (normale netspanning) naar 110V te brengen en een transfo (ook meegebracht) om dan een mooie 220V te krijgen.
En kon ik (weer onbelast) de volgende waarden meten: 17.8, ±18.5 en ±18V, toch nog aan de hoge kant?


En dan bracht ik de spanning nog verder naar beneden, tot 194V, en dan las ik volgende waarden (onbelast):
Net geen 16V (maximale rijstroom), ±25.5V omschakelspanning) en net iets over 16V voor de lichtspanning.
Nu schakelt wel geen enkele locomotief meer over... ik zal even aan de veertjes moeten werken.  :wink:
Dit is deel 1 van mijn (her)opstarten. Ik heb nog 3 vervolg verhalen.
Eerst even bekijken of ik eruit geraak met posten op onbekend gebied...  ;)
Net mijn oude M-rail (40+ jaar) teruggevonden...:thumbup:

hermanvk

En hier komt deel 2/4:
Nog een probleempje, wat ik mij van vroeger herinnerde: de transfos moeten in fase worden aangesloten, iets dat ik nog wist van vroeger, en toen had ik mijn stekkers gemarkeerd.

Genoeg over de elektriciteit problemen:
Mijn eerste baan(poging) bouwde ik op een paar Ikea tafels aan elkaar gezet. Eentje was wat hoger dan de anderen en mijn locs hadden wat problemen om die pakweg 1cm verschil te overbruggen.
Zoals gezegd: een lid op het 3rail forum, gaf een simpele oplossing:
Vervang je antislip bandjes. En waar kan ik die vinden? Er bleek dus een hobbywinkel te zijn in Calgary (op een uurtje rijden), die die bandjes in voorraad had.
Weerom dankzij een opmerking op datzelfde forum: Bovendien heb je geluk, bijna al je loc's zijn voorzien van dezelfde maat antislipbandjes: Märklin-nr: 7154; alleen de 3054 heeft ze een maatje groter: 7153.
HobbyTech

En dan mijn eerste uitdaging: nogal onhandig, is het mij toch gelukt om alle locs van een nieuw "schoeisel" te voorzien.En wat een verschil dat uitmaakte...

Volgend probleem: alle locs zouden beter een kuisbeurtje moeten krijgen, en ook de koolborstelsets moesten even geïnspecteerd worden. Via een van die video call programma's kreeg ik een "opleiding" van een gast uit Oklahoma, inderdaad in de Verenigde Staten, maar toen ik dan zelf aan het sleutelen ging, sloeg de realiteit hard toe:
Bij één van mijn stoomlocs, dacht ik het gevonden te hebben, tot ik mij realiseerde, dat ik twee draden had afgebroken en na wat onderzoek, bleek dat het heel simpel was om die opnieuw op de juiste plaats vasts te solderen, ALLEEN: dat was net boven een soort van plastieken isolator... enne: mijn soldeerervaring is zowat nul - ondertussen heb ik wel iets bijgeleerd.


En om de ramp compleet te maken: bij het nakijken van de koolstofborstels op mijn diesel loc, lukte het mij om ervoor te zorgen, dat die ook al NIET meer reed. :mad:

Wat bleef er dan over, dan professionele hulp te zoeken. En inderdaad -ook weer in Calgary- kon men mij helpen, alleen duurde het zowat twee maand, eer alle vier mijn locs gekuist, onderhouden en hersteld waren (ook de verlichting).
Alles bij elkaar $145.00CAD.

Omdat het zo lang duurde, en omdat ik bij een bezoek aan de andere hobbywinkel een voorstel kreeg van een andere loc, een 3021 (aan de prijs van $120.00 plus taks [5%]) kon ik het mij niet laten en bracht die naar huis, en die reed dus bijna perfect, behalve dan dat "schreeuwend" geluid, dat wees op de noodzaak van wat smering, wat mij dus lukte, omdat ik tevoren zo'n (7149) oliedingetje kocht, en weerom (ook weer dankzij een tip) ook nog net aan de voorkant een sponsje vond, wat kon en mocht geolied worden, en bingo: die rijdt weer als nieuw!

En hoe dan ook: toevallig een link gevonden op ebay, waarop een gelijkaardige diesel loc te vinden was -dacht ik-, en waar ik die voor minder dan de eerste kocht, inclusief verzending. Dit kwam namelijk van Baldwin in Missouri (de VS).

En deze had dus een gelijkaardig probleem als nummer 1, en na de smering reed ook die weer als nieuw.

Maar misschien moeten deze toch ook weer een onderhoudsbeurt krijgen?   :-\
Net mijn oude M-rail (40+ jaar) teruggevonden...:thumbup:

hermanvk

En hier dan deel 3/4:
En omdat ik gewoon geniet van het rijden alleen, zonder landschappen, begon ik een en ander te herdenken.
Het originale eerste plan had een paar moeilijkheden om dat rijden min of meer makkelijk te maken en dus op weg naar een nieuwe opzet.
Ik kocht 4x 4'x8' (1.22m x 2.44m) dunne witte platen, die ik op diezelfde Ikea tafels kon vastvijzen. De eerste poging was niet denderend en ik moest de hele opzet verplaatsen, wel in dezelfde ruimte (een "family room" in de "basement" van het huis), en die was net ietsjes te land en dus moest er 1' (±30cm) af... en nu heb ik een ruime baan, waar ik makkelijk omheen kan; alleen het middengedeelte is moeilijker bereikbaar.

Mijn kleindochter hielp mij met het vastvijzen... ze is "iets" lichter dan ik en kon dus makkelijk boven op de tafel kruipen, zonder erdoorheen te zakken...


Hierop was het makkelijk om twee ovalen aan te brengen, die via die wissels toch aan mekaar kunnen hangen..
De ovalen zijn elektrisch van elkaar gescheiden en hebben ieder hun eigen transfo...
En dan terug naar een typisch analoog probleem: hoe rij je met méér dan één loc op dezelfde baan?
En dus verdeelde ik elk van die twee ovalen in vier "blokken", met afzonderlijke voeding.

Ik heb dus niet genoeg Märklin schakelkastjes en omdat ik die nogal duur vond, heb ik schakelaartjes gekocht, die prima werken. En kreeg het gevonden, om op elke ovaal 2 trainen te laten rijden, door er af een toe de snelsten te laten stoppen door een blok spanningsvrij te maken.
4 locomotieven op 4 blokken

Acht schakelaars voor 4 locs

En om eerlijk te zijn: even wat verlies aan concentratie en ik had een aanrijding....

Ik postte hier een video over (3rail), en kreeg de raad om via relais en schakelrelais dat te automatiseren.

Het probleem was de schakelrail (5146): ik had er nog vier van vroeger, waarvan er eigenlijk geen een nog werkte. Wat opzoekingswerk maakte duidelijk, dat er veel inderdaad problemen waren met die schakelrail, en dan weerom via een tip, heb ik er zelf 8 gebouwd, met plakband en koperen stipjes... en wat soldeerwerk, waar ik ondertussen toch al een ietsjes handiger was in geworden.

Contactrail

En dus kocht ik die bistabiele relais en die zijn onderweg...
Wordt vervolgd..

En dan vond ik nog dit:  een souvenier van een reis naar Japan

Net mijn oude M-rail (40+ jaar) teruggevonden...:thumbup:

hermanvk

En hier het laatste deel 4/4:
Of wat mijmeringen....
Hoe moet het en/of hoe gaat het verder:
Het goedkoopste is natuurlijk dat ik analoog op M-rail blijf rijden, maar dat is (vergeef mij de woordspeling) een dood spoor.

Ik moet zeggen, dat het digitale gebeuren vrij onbekend was, maar ik leer ondertussen via diverse fora en ook via youtube videos alsmaar meer bij. Uiteraard is er ook nog een mogelijke overstap naar DC (en DCC), want Märklin is hier (Noord Amerika) niet evident.
Maar dat lijkt mij nog meer een (durdere) investering, dan trouw te blijven aan Märklin...

Tijdens de (enige?) beurs SuperTrain hier kwam ik in contact met de zaakvoerder Ken Koch van Intercity Trains and Hobbies, en die bleek echt van plan om het Märklin gebeuren serieus te willen promoten.
(zijn winkel is in Langley,BC dus niet bij de deur)

Blijkbaar zijn M-rails niet echt aan te raden met de nieuwe digitale wereld?
Wordt het dus compleet omschakelen naar de digitale wereld en C-rails?

Dat zou dan betekenen dat al mijn locs moeten omgebouwd worden... en vermits ik dat zelf niet echt kan doen, ben ik afhankelijk van professionele hulp. $$$$$$$   :(

Als er interesse is, heb ik wel nog een paar foto's van die beurs...
Net mijn oude M-rail (40+ jaar) teruggevonden...:thumbup:

Metpetergaathetbeter

#4
Herman, daar in je buurt geen modeltreinclub (ook die moeten daar toch ook bestaan of veraf ?) kan een uitkomst bieden om eventuele verbouwingen of een beetje wijzer te worden ?


Bijkomend probleem zijn dat Marklin-aanhangers ?


Wil je die dig. stap zetten ? Ook hier rijden/hebbben mensen nog analoog.


Ben  je van plan nog veel bij te kopen ? Is het dan nodig digitaal te starten ?



hermanvk

Citaat van: Metpetergaathetbeter op 24 mei 2024, 23:32:10 PMHerman, daar in je buurt geen modeltreinclub (ook die moeten daar toch ook bestaan of veraf ?) kan een uitkomst bieden om eventuele verbouwingen of een beetje wijzer te worden ?


Bijkomend probleem zijn dat Marklin-aanhangers ?
Vraag gesteld EN beantwoord...  :)
Ik ben lid van twee clubs, met de idee om Märklin enthousiastelingen te vinden, maar 0/10. Het enige wat min of meer kortbij komt is de Britse club, en die rijden OO...

Hier twee foto's van die club (op die SuperTrain beurs):



CiteerWil je die dig. stap zetten ? Ook hier rijden/hebbben mensen nog analoog.


Ben  je van plan nog veel bij te kopen ? Is het dan nodig digitaal te starten ?



Ik ben er inderdaad nog niet aan uit. Ik kijk hier regelmatig naar aanbiedingen, nog vrij dikwijls analoog materiaal.
De vraag is natuulijk: hoe lang blijft dit analoog materiaal nog onderhouden? En hoe lang zijn er nog vervangstukken?

Ik kocht bijvoorbeeld de laatste antislipbandjes van die winkel...

Uiteraard kan ik altijd Delta of MFX locs kopen, want die zouden zonder probleem analoog moeten kunnen rijden?
Wel las ik vrij dikwijls dat te hoge omschakelspanning van vooral de oudere blauwe transfos "dodelijk" zijn voor de decocders?
De winkelier in Calgary wuifde mijn bezwaar weg, door te stellen dat het gewoon de te hoge netspanning was, die dat veroorzaakte?
Als hij gelijk heeft, dan kan ik wel zonder problemen met de nieuwere locs rijden, vooral door mijn spanningsregulator?


Ik ga nog wel even wachten om nog verder te beslissen, want als die hele opzet van die 4 blokken op de twee ovalen werkt, dus wat verkeer automatiseren...

Om maar een idee te geven:
Een aanbieding van $500... spijtig genoeg in Edmonton, bijna 4 uur van waar ik woon.
Aanbod van Märklin 70s materiaal

Of $190 (ook in Edmonton):
HO Model Marklin Loco & 3 Passenger Wagons


Dus er is hier wel wat te koop... maar zoals gezegd: eerst even zien hoe dat automatiseren gaat werken...  :)
Net mijn oude M-rail (40+ jaar) teruggevonden...:thumbup:

Metpetergaathetbeter

rijden die met Lionel treinen en zo ja andere schaal ......

foto's schaal OO Engelse baan zo te zien !

hermanvk

Citaat van: Metpetergaathetbeter op 25 mei 2024, 00:38:35 AMrijden die met Lionel treinen en zo ja andere schaal ......

foto's schaal OO Engelse baan zo te zien !
Dat lijkt inderdaad te kloppen...
Net mijn oude M-rail (40+ jaar) teruggevonden...:thumbup:

ronaldk

Citaat van: hermanvk op 24 mei 2024, 23:13:28 PMUiteraard is er ook nog een mogelijke overstap naar DC (en DCC), want Märklin is hier (Noord Amerika) niet evident.
Maar dat lijkt mij nog meer een (durdere) investering, dan trouw te blijven aan Märklin...

Je kan natuurlijk altijd een geleidelijke overstap maken. Dus voor de clubbaan een aparte digitale (dcc) lok aanschaffen. Eventueel een goedkope DCC-centrale en wat rails. De boel uitleggen op een aparte plaat. Dan kan je lekker uitproberen. Bij de club kan je dan rijden op de standaard baan. Dan houd je je Märklin collectie helemaal zoals het is. Je kijkt gewoon of het wat is. Zou niet meteen te "groot" denken. Gewoon lekker wat uitproberen is ook goed. Als je dan toch van het spul af wil dan is het daar makkelijker te verkopen dan het Märklinspul.


Citaat van: hermanvk op 25 mei 2024, 00:23:31 AMDe winkelier in Calgary wuifde mijn bezwaar weg, door te stellen dat het gewoon de te hoge netspanning was, die dat veroorzaakte? Als hij gelijk heeft, dan kan ik wel zonder problemen met de nieuwere locs rijden, vooral door mijn spanningsregulator?

Goed, DCC kan tot baanspanningen van 24 volt aan. Tenminste volgens de specificaties. Sommige oudere decoders hebben daar geen probleem mee. Sommige fabrikanten wel. Hoe Märklin dat precies geregeld heeft in zijn decoders met de analoge puls voor het omschakelen durf ik zo niet te zeggen. Een te hoge netspanning? als je een goede omvormer tussen hebt die van 110v / 120v naar 220 / 230v gaat zou het geen probleem moeten zijn. Alleen hoe goed is je omvormer? Hoe stabiel is deze? Houd deze de 220/230 vast of gaat deze mee met de fluctuaties van het stroomnet?

Metpetergaathetbeter

ik wou het niet zeggen dat voorafaan herbeginnen DC, AC proberen te verkopen......

Ik heb dat feitelijk ook gedaan omdat op dat ogenblik meer Belgisch materiaal te vinden was in DC dan in AC. Je zou de zaken ook kunnen houden(sentimenteel) of  voor de kleine mannen die komen logeren, plezier mee te doen !

De zaken die je daar toonde kosten ook weeral geld om uptodate te stellen.

Ik stel vast dat Roco en LSModels daar ook toch moeten te krijgen zijn, aangezien ze toch geregeld vanuit de VS worden aangeboden op ebay




hermanvk

Citaat van: Metpetergaathetbeter op 24 mei 2024, 23:32:10 PMBen  je van plan nog veel bij te kopen ? Is het dan nodig digitaal te starten ?
Inderdaad is dat de vraag, vooral beantwoord door de recente aankoop van locomotieven, personen- en vrachtwagons, huisjes, rails en nog wat meer, alles oud van de 60 en 70ter jaren, in één pakket.
Foto's heb ik hier ergens gepost, dacht ik.

De relais om mijn blokken te "automatiseren" zij ook toegekomen.

En als klap op de vuurpijl zijn er nog meters en meters van analoge rails op komst...

Het blijft dus wel analoog M-rail rijden voor de nabije toekomst...
Net mijn oude M-rail (40+ jaar) teruggevonden...:thumbup:

Metpetergaathetbeter

Ik had inderdaad het aangeschafte materiaal op een ander fora gezien dacht ik en ik heb dus gezien welke richting je inging. Alvast veel plezier....

hermanvk

Citaat van: Metpetergaathetbeter op 12 juni 2024, 20:22:55 PMIk had inderdaad het aangeschafte materiaal op een ander fora gezien dacht ik en ik heb dus gezien welke richting je inging. Alvast veel plezier....
Ik dacht het al, dat ik je login naam herkende...  :)
Net mijn oude M-rail (40+ jaar) teruggevonden...:thumbup:

Dutch US Convention

Citaat van: hermanvk op 12 juni 2024, 16:13:22 PMEn als klap op de vuurpijl zijn er nog meters en meters van analoge rails op komst...

Er bestaan geen analoge of digitale rails.... je kunt op alle bestaande rail beide systemen rijden die jij kiest.
Organisatie van de Dutch US Convention. Kijk op www.dutchusconv.nl

hermanvk

Citaat van: Dutch US Convention op 12 juni 2024, 20:49:45 PM
Citaat van: hermanvk op 12 juni 2024, 16:13:22 PMEn als klap op de vuurpijl zijn er nog meters en meters van analoge rails op komst...

Er bestaan geen analoge of digitale rails.... je kunt op alle bestaande rail beide systemen rijden die jij kiest.
Och, laat mij nu vergeten, dat ik eigenlijk M-rail bedoelde, omdat ik nog altijd analoog rij.... wat nogal vaak tezamen gebeurt.
Net mijn oude M-rail (40+ jaar) teruggevonden...:thumbup: