Even voorstellen past wel

Gestart door Kristof1984, 15 mei 2024, 17:26:13 PM

Kristof1984

Goede middag allen,

Een kleine voorstelling. Ik ben Kristof en woon in Oost-Vlaanderen. Toen ik klein was kreeg ik samen met mijn broer een kleine Märklin startset (blauwe transfo) en later enkele extra sporen, aanvulsets voor wissels, 2 locomotieven en wat wagonnetjes. Enkele KIBRI/Faller huisjes vervolledigen de treinset die overigens enkel in de wintermaanden werd uitgehaald en erna terug opgeborgen. Alles bij elkaar kan het in 2 'bananendozen'. Alles is analoog, geen Delta en geen digitale sets, die trein hebben we volledig gemist. Het rijden in blokken is ons onbekend, de locomotieven werden gewoon van de sporen getild en vervangen door de andere zodat we elke locomotief zijn rondje lieten rijden. Hellingen en tunnels werden met Lego blokjes gebouwd

Nu begin het wat te kriebelen om een groter spoor te leggen in een aparte kamer. Voorlopig bekijk ik het allemaal nog een beetje langs de zijlijn, onze set is van begin jaren '90 en zeer beperkt in omvang, allicht is het beter om 'nieuw' te starten met de digitale wereld (nieuw wil zeggen herbeginnen, daarom niet alles nieuw te kopen) eerder dan voor het uitbouwen van het analoge te gaan.

Ik heb recent online een tweedehands lok gekocht, ik begrijp dat er een Delta decoder inzit, maar heb hem nog niet kunnen testen. Het werk en andere hobby's hebben vooralsnog gezorgd dat ik de oude baan niet kon opbouwen.

mvg
Kristof

perk

Welkom Kristof !

het bouwen met legoblokjes klinkt me zeer bekend, toen we jong(er) waren hadden we veel verbeelding en maakte ik ook allerlei constructies met en rond de trein ermee.   En toen de kinderen klein waren was er dan ook de Duplo trein.

Ik zou ook eerder voor 'nieuw' digitaal gaan, er is trouwens genoeg 2dehands te vinden.  Mijn collectie is vooral 2dehands trouwens.
Ik vind de nieuwere locs zachter en beter rijden, en Delta is dan nog schokkerig tegenover de recente decoders en motoren.

Heb je al een idee van welk tijdperk en land je een baan wil bouwen?

Patrick




Kristof1984

Dag Patrick. Ik ben er nog niet helemaal uit maar de voorliefde gaat wel naar stoomtreinen. Ik dacht te beginnen met een eerder industriële baan (bv rond de Belgische steenkoolmijnen ofzo).
 

mahtoska1


perk

Ik ben ook meer een fan van de stoomtreinen dan diesels of electrisch.   Wellicht komt het door jeugd sentiment (niet dat ik ooit nog de stoomtreinen heb zien rijden) of gewoon door de complexe mechaniek van die dingen.

En met een industriele baan heb je veel keuze in scenery, fabriekstoestanden etc...


nmbssncb

Spannend en je bent nog jong.  ;)
Je keuze voor 3-rail (Märklin) is al gemaakt...
Ben benieuwd naar de 2de-hands aanschaf.

Willy
Willy

Kristof1984

De tweedehands aankoop betreft een Marklin 33021, een BR53. Ik heb me vooral laten leiden door het ontwerp van de loc.

Snobby Crash

Hey Kristof,

waar woon je ergens in Oost Vlaanderen? Kom gerust eens een kijkje nemen in onze club MSC Het Spoor in Sint-Niklaas. Ik geef je heel graag een rondleiding en nadien gaan er al heel wat vragen voor jou opgehelderd zijn!

Gr. Geert

Kristof1984

#8
Dag Geert, bedankt voor je bericht. Sint-Niklaas is redelijk dichtbij (woon momenteel nog in Dendermonde). Ik ben vroeger als klein kindje nog eens op een opendeurdag geweest in Sint-Niklaas, ik heb alvast het weekend van 14-15 september in de agenda aangeduid om eens langs te komen.