Nieuws:

Nu in MSM 246 BAAN: De Fränkische Höllentalbahn in spoor Nul * MINI-BAAN: Atelier Wagons * DIORAMA: De Geuzendreef

Hoofdmenu

Info verstevigingsbanden

Gestart door PeterVG, 08 mei 2024, 19:25:53 PM

PeterVG

Om de detaillering van mijn modelspoorbaan voorbeeldgetrouw te kunnen uitvoeren ben ik op zoek naar info.
In welke situaties en waarom werden deze metalen versterkingsbanden over de dwarsliggers gebouwd?
Hier uitgevoerd tussen de sporen maar elders zag ik ze buiten de sporen. Waarom het verschil?
In het huidige spoorgebeuren worden ze niet meer gebruikt maar mijn hoop is dat een gepensioneerde spoorlegger me goede raad kan geven.

Voorbeeldfoto van lijn 20 genomen op het traject van de spoorfietsen bij Eigenbilzen.


Metpetergaathetbeter

#1
Ik had in het verleden al banden zien liggen aan dwarsliggers die geschonden/(begin van) splijten waren. Waarschijnlijk bedoeld als een tijdelijke oplossing met oog later vervangen te worden door een nieuwere, dwarsligger die wel in orde is

Metpetergaathetbeter

#2
Aan de binnen - of buitenkant zal afhangen waar de fout/breuk/spleet is vastgesteld om met die band de dwarsligger samen te houden/verstevigen


pm gestuurd !

Metpetergaathetbeter

als banden verschillende dwarsliggers verbinden zou ik denken om hen ten opzichte van elkaar op hun plaats te houden

Metpetergaathetbeter

eens nagevraagd en kreeg dit als antwoord(zie pb Peter)

"Ik denk dat het inderdaad iets te maken heeft met de staat v/d dwarsliggers maar ook om het verschuiven v/d dwarsliggers tegen te gaan.
We zullen info moeten gaan zoeken bij dienst infrastruktuur." M.a.w zowat ik dus schreef  ;)

59erke

Misschien eens informeren bij Infrabel of via Trainworld ?
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

PeterVG

Antwoord gevonden op Spoorse Zolder in de handeleiding voor spoorleggers.
Kruipen van sporen tegengaan. Voorkomen dat spoorstaven hun uitzetvoegen verliezen.
Was bij modernere types spoor niet meer nodig wegens andere remedies.
In tijdperk III en IV al veer minder gebruikt.
Dank aan de heren die mij de linken naar de juiste documenten bezorgden

Michiel

Inderdaad, wanneer er een uitzetvoeg is. Op jouw foto is er evenwel geen uitzetvoeg, en vermoed ik dat het te maken heeft met een plaatselijke verzwakking van de bielzen of spoorbed (rot, verzakking,...), maar dat is mijn spekulaas.

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

evan

#8
Spekulaas is het inderdaad Michiel...

De Latten Bij Peter op de foto zitten gemonteerd als spoorversteviging tegen het verschuiven van dwarsliggers tussen twee geschranste of afwisselende voegen die je niet op de foto kan zien omdat ze buiten beeld liggen.  (om de 12 a 18m)  Voor de tijd dat rails gelast werden, gebruikten men de lasplaten met bouten om rails te verbinden.  Deze werden gemonteerd aan de hand van een tabel in functie van de omgevingstemperatuur.  Zo was er dus een opening tussen twee verschillende railstaven om de uitzetting te compenseren bij warmte.  (Bij kouder weer had je dan typisch het "Kedeng-kedeng" geluid. 

Bij verzakkingen worden de dwarsliggers onderstopt met ballast en bij verzwakking van dwarsliggers worden ze vervangen.

Op jouw foto zien wee een "UT" of uitzettoestel.  Dit toestel bevindt zich meestal op het einde van een sectie die uitgerust is met lang gelaste spoorstaven  Die zetten ontzettend uit bij warmte en kunnen invloed hebben voor wisselstraten.  Dit uitzettoestel vangt dit op.  De profielen in het midden houden het toestel bij elkaar en begeleiden tevens de terugstroomkabels die de verschuifbare railstaven een degelijke elektrische overbrugging geven.

 ;)
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Metpetergaathetbeter

#9

Metpetergaathetbeter


PeterVG

#11
Mijn vraag ontstond vanuit de overweging.

Welke details vragen nog een plaatsje op en rond het spoor?
Dit omdat ik stilaan mijn sporen wil voorzien van ballast.
Daarom wil ik de vraag naar jullie verder open trekken. Welke details dragen wezenlijk bij aan een mooi modelspoor? Details waar we niet meteen aan denken.

Deze foto's kwamen boven tijdens de zoektocht in mijn archief:
smeerpot
Een klein detail maar leuk voor de modelbaan. Makkelijk te bouwen. Doordat in realiteit het ballastbed meters ver onder de zwarte smeer zat een visueel leuk accent.

Naar dit soort van items ben ik op zoek.
Laat de inspiratie maar rollen.


Ter info:
Smeerpot
Pot met smeermiddel welke aan de start van een bocht aan de buitenste railstaaf geplaatst werd om slijtage aan het spoor te verminderen.
Rond 2010-2020 werden allen verwijderd uit besparingsredenen.
Als ik fout ben hoor ik het graag.

dani

De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

PeterVG

2 of 3 Rail maakt niet uit. Mijn vraag is universeel.
Welke spoormeubilair van de NMBS kan extra sfeer brengen op onze modelbanen?

Een open vraag met veel mogelijkheden.
Zelf kijk ik vooral naar tijdperk III en IV.

Maar ik begrijp ook wel dat deze vraag alleen boeiend is voor actieve spoorwegmodelbouwers. Een ras dat weinig talrijk is.
Zeker diegenen die ook oog hebben voor deze details en ze effectief documenteren.

Michiel

#14
Een paar vrij evidente prullerijen die ik als ex-pendelaar zo snel kan herinneren en waar jij waarschijnlijk ook al aan gedacht had, zijn oa:
  • assentellers (kleine blokjes tegen de binnenkant van een spoorstaaf, dikwijls voor en na wisselstraten)
  • blokscheidingsarmatuur (2 witte dozen willekeurig naast het spoor gesmeten, met een wirwar aan zwarte kabels er rond).
  • een relaiskast en de bijbehorende kabelgoten (duh!)
  • hier en daar vertikale houten paaltjes die 10 cm boven het grindbed uitsteken (waarvoor?)
  • slordige aantekeningen met witte verf op bielzen en spoorstaafzijkant, voor nakende werkzaamheden
  • twee donkere smurriesporen: combinatie van toiletspui en olie/roet (met hier en daar herkenbaar wc-papier)
  • een kindervoetbal tussen of naast het spoor, van de berm naar beneden gerold
  • een dooie duif/vos
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)