Nieuws:

Nu in MSM 246 TEST: Mistral 69 TEE rijtuigen van Arnold * ARS-Alltmann autotransporters van Roco

Hoofdmenu

Info verstevigingsbanden

Gestart door PeterVG, 08 mei 2024, 19:25:53 PM

PeterVG

#15
Daar zitten er enkelen tussen waar ik nog niet aan gedacht had.
Een bal bij huizen langs de spoorlijn is er eentje die ik zeker ga toepassen. ;) 

Dat houten paaltje dat 10 cm boven het grindbed uitsteekt.
Momenteel zijn ze in onbruik geraakt maar tot tijdperk IV stonden deze massaal langs de spoorbaan als ijkpunt. Bij dubbelspoor in het midden tussen de sporen. De paaltjes stonden op exact 1m van de naastliggende spoorstaaf van het hoofdspoor. Bij bochten werden ze ongeveer +/- om de 10m geplaatst. Bij rechte stukken ongeveer om de 50m. Naast houten palen met een nagel als ijkpunt bestonden er ook betonnen versies met nagel of bout als ijkpunt.

Als ik het fout heb hoor ik het graag.




Michiel

Een paar foto's uit eigen doos ter inspiratie:







groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

mark7758

Leuke foto's. Termietlas en nog geen meter verder weer een normale ES-Las.
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

evan

#18
Even inpikken op de foto's van Michiel,

Foto 1 is voor Peter niet van toepassing. 
Deze zie je enkel op geëlektrificeerd spoor.  Dit is een Inductieve verbinding over een geïsoleerde voeg.  De Voeg bakent een laag frequentie spoorstroomkring af (oude manier van detectie, want nu is het hoge frequentie zonder de geïsoleerde voegen.).  De Kabels en filters zorgen er voor dat de terugstroom van de elektrische tractie door kan.  De signalen van de spoorstroomkring worden tegengehouden.  De foto is echter geen schoolvoorbeeld.  Wat een rommeltje :o   Het losmaken van deze kabels is trouwens levensgevaarlijk als de bovenleiding onder spanning staat en er tractie is op de lijn.

Foto 2:
De VETPOT.  Leuk om er een smeerboeltje van te maken en typisch tijdperk 3 en 4.

Foto 3: 
Een Tiefenbach assenteller.  Te modern voor Peter zijn tijdperk.

Foto 4: De klassieke essenteller of pedaal en een prima item voor het tijdperk.  Dit was vooral te vinden in wisselstraten.

Groetjes

Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

evan

Citaat van: mark7758 op 15 mei 2024, 19:51:04 PMLeuke foto's. Termietlas en nog geen meter verder weer een normale ES-Las.

Dat is een isolatievoeg en geen gewone las.  Die stukken worden zo geleverd en dan in het spoor gelast.  Dit wordt enkel nog toegepast met lijnen die voorzien zijn van laag frequentie spoorstroomkringen.  In nieuwere secties worden hoog of toon frequentie spoorkringen gebruikt en behoeven deze geen geïsoleerde voegen meer.
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Klaas Zondervan

Zo een dradenspaghetti bij de railtransfo's heb ik in België vaker gezien. Het lijkt wel of de monteurs geen zin hebben om de kabels op lengte te knippen.

Evan, heb je voorbeelden van trajecten met toonfrequente spoorstroomkringen?
Ik ken ze uit een brochure van Scheidt & Bachmann, maar heb ze in werkelijkheid nog nergens gezien.

Michiel

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

evan

Citaat van: Klaas Zondervan op 15 mei 2024, 20:56:43 PMEvan, heb je voorbeelden van trajecten met toonfrequente spoorstroomkringen?
Ik ken ze uit een brochure van Scheidt & Bachmann, maar heb ze in werkelijkheid nog nergens gezien.

Dat is vrij logisch daar er bijna niets meer te zien is.  Er is enkel nog een aansluitdoosje in het begin van de sectie of kring en op het einde.  Dit doosje is in de trend van het witte doosje op voet op de achtergrond van Michiel zijn eerste foto van zijn laatste post.  Normaal is die voet trouwens in de ballast ingegraven.





Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

evan

Citaat van: Michiel op 15 mei 2024, 21:33:59 PM

Deze zijn zeker te modern voor Peter zijn baan. 
Dit zijn de ETCS bakens en eigen aan TP6 / VI  ;)
Het zijn wel echt typische items die bij elke eigentijdse baan horen.
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Michiel

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

evan

Citaat van: Michiel op 15 mei 2024, 21:39:58 PM

Dat is er eentje voor Klaas.

Dat is de RX of ontvanger van de bewuste toonfrequente spoorstroomkring

Blijven gaan Michiel :)
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

PeterVG

#26
Ons modelspoor bestaat enkel uit dwarsliggers met perfecte vormen.
In realiteit is men niet zo veeleisend. Spoorbouw zou er flink duurder door worden.
Dwarsliggers met een hoekje af moeten kunnen.
Met een mes snij ik her en der stukjes van de plastic dwarsliggers. Een tijdrovend werkje dat alleen maar zin heeft als het spoor op ooghoogte ligt. Doordat op mijn baan er verkanting bovenop komt vond ik het de moeite waard om de koppen van de dwarsliggers flink bij te werken. Deze gaan ook in het ballastbed goed zichtbaar blijven.
De verfstripper kan helpen om een dwarsligger zo te verhitten dat je deze kan omvormen tot een licht gebogen exemplaar ;-)



Metpetergaathetbeter

er zijn wel in de maatschappij meer zaken met een hoek(je) af dus waarom dwarsliggers niet, weeral heel inventief !  ;)

Herwig

aan Peter VG,

Ga je alle biels(en) op ooghoogte van uw groooooote baan zo behandelen?
Dat is een hels karwei.  Veel moed alvast.

(had op ons expo-baantje "OlieFant-PetrolZuid"  àlle dwarsliggers zo mishandeld, maar "de Petrol" had slechts enkele meters Peco75-spoor)

PeterVG

Dat hangt van het resultaat af Herwig. Als het een meerwaarde is na ballasten dan ga ik mijn vingers zeker nog pijnigen. Als het resultaat na het ballasten amper te zien is dan zal ik veel minder geneigd zijn om verder door te gaan. Maar ik hou wel van dit soort simpele en goedkope modelbouw  ;)

Feit is dat ik geen modelspoorrijder ben eerder een eeuwige prutser met veel te veel plannen. Amusement genoeg voor de boeg.
Dus bij deze nog eens een warme oproep. Iemand nog ideëen om Belgisch spoor te verbeteren?
Herwig had dit dwarsligger bewerken idee ook al uitgevoerd in het verleden maar had er nog niet aan gedacht om het hier te melden.
Er zijn wellicht nog puntjes die hier de revue kunnen passeren. Ik ben benieuwd!