Nieuws:

Nu in MSM 246 TEST: Mistral 69 TEE rijtuigen van Arnold * ARS-Alltmann autotransporters van Roco

Hoofdmenu

Maken van markeringen voor Fal F1000 ertswagen

Gestart door amundsen, 02 mei 2024, 14:00:05 PM

amundsen

Hallo,

Ik moet een paar Fal F1000 Dacker wagons om elkaar te zetten, maar ik mis de decals. Het is vrijwel zeker onmogelijk om originele decals te vinden, dus ik ga ze waarschijnlijk zelf namaken.

Ik ga een Boël-kleurstelling of een Cockerill-Sambre-kleurstelling namaken.

Hiervoor ben ik eerst op zoek naar informatie over de gebruikte typografie in de markeringen en vervolgens naar informatie over de cartouches en andere weergave-elementen. Zijn er vectordocumenten (.svg of .pdf) die ik zou kunnen gebruiken als basis voor dit werk?

Metpetergaathetbeter

veel van die opschriften waren gewoon doorzichtige plakkers ........



rixke rail

Opschriften wagens

Europees inschrijvingsnummer

Die opschriften waren toen spuitmallen, maar waar je die kan vinden ?

Modelspoorse groeten
Eric
Stel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.
U vindt mij ook hier : fotoalbum mijn buis ARCHIEVEN

loco

De opschriften van Dacker werden getamponneerd op basis van een cliché in metaal. Rechtstreeks op de wagen of op transparant decal. Ik heb nooit zelfklevers gezien, maar misschien heb ik iets gemist. Ik heb zelf nog getamponneerd met deze machine. Na het overlijden van Fernand (ook nog lid van dit forum geweest, en vroegere werknemer van Dacker) is zijn huis leeggehaald. De machine is waarschijnlijk naar een schroothandelaar gegaan want hij werd al meer dan 20 jaar niet meer gebruikt.

Ik heb eens gekeken tussen mijn voorraad decals, maar niets meer gevonden van de Dacker wagens. Ik heb ze blijkbaar al eens weggegeven.

Het beste is om ze opnieuw te tekenen. Moeilijk is dit niet. Het kost je alleen wat tijd en kennis van een programma dat svg ondersteunt. Voor het lettertype kan je overwegen om DIN 1451 Mittelschrit DB (of ALT of  Engschrift) te gebruiken.

Succes

Metpetergaathetbeter

 op transparant decal dat bedoelde ik .......die zelfklevend was

Floris

Heb wel t een en ander van die rommel op de pc staan als autocadtekening. Niet specifiek voor die wagens, maar je kan zelf wel iets bij elkaar schuiven denk ik. Hier alvast wat tekeningen van opschriften van een wat ouder type ertswagen, zoals door LS models gemaakt.
https://flickr.com/photos/floris_dilz/albums/72157705564134751/
stuur maar een persoonlijk bericht met je mailadres, kijk ik wel even wat ik heb. Heb sowieso wel wat B-models wagens van hetzelfde type als de dacker hier liggen van cockerill sambre, kan die ook ff voor je fotograferen zodat je ook weet wat erop staat.

755philippe

Witte letters printen is wel een ander verhaal want daar heb je wel een printer voor nodig die witte inkt ondersteund tenzij je dit uitbesteed die wel zo'n printer (niet goedkoop) heeft.
Mvg

755philippe

SuSke

Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.