Nieuws:

Nu in MSM 247 PRAKTIJK: Zwitsers smalspoor in 4 maanden, deel 2 | Terminus: de baan, deel 3 | Werken met MIFO SHAPE | Blaas uw Lima loc nieuw leven in met een ombouwset van Micromotor.eu | Verroest

Hoofdmenu

OntraXS! 2024

Gestart door Martin Welberg, 07 februari 2024, 14:24:50 PM

renstimpie

Enorm genoten en veel nieuwe exposanten leren kennen (Sommigen hebben kennelijk toch iets gemist in "hun paradijs")  Veel leuke babbels gedaan (tijdens en na de expo),  weeral veel geleerd tijdens de demo's!  Aan Pim, Marty, Martin en iedereen van de organisatie van OntraXs een dikke merci voor het weekend!
14 & 15 september 2024 - Tentoonstelling MSC HET SPOOR
20 april april 2025 - ruilbeurs MSC HET SPOOR
13 & 14 september 2025 -  Tentoonstelling MSC HET SPOOR
18 & 19 april 2026 -  MOBEXPO 2026

Metpetergaathetbeter

Citaat van: mark7758 op 19 maart 2024, 07:31:24 AMDan heb ik je gemist. 8)
En dat terwijl wij 84 Ton en 18 meter demonstratie hadden meegenomen. ;)
zijn ook zaken waar je over kunt kijken. Ben er niet geraakt, maar enkel heel goede commentaren gehoord !  ;)

rgp

Renstempie,

Ik heb niets gemist in mijn paradijs door niet naar Junglinster en Ontraxxs te gaan, integendeel ! Ik ga wel naar Giessen en hoop, als nuller, niet zo opgelicht te worden als in Maarn.

Voor te babbelen ga ik op cafe, voor demo's kijk ik op internet, voor banen zonder exploitatie, zeg maar 'stillevens' ga ik naar de Mona Lisa kijken en de minibaantjes komen mijn strot uit.

Roland

Martin Welberg

Hopelijk bekomt u het goed. We zullen u niet missen.

sdz1976

Ook wij stonden er met Depot Ho

En willen de vele bezoekers en de organisatie bedanken.

Het was alweer een zeer mooi feestje met mooie banen, slechte karakters :) en heel wat gebabbel (voor de Belgen) en geouwehoer ( voor de Nederlanders).
Ook heel wat plannen bij in de harde schijf.
Vooral de achtergrond was zeer in trek (waarschijnlijk omdat ik daar zelf niks mee te maken heb :) en alle eer naar Faller gaat :) )

Niet alleen de banen maar ook de handel vond ik persoonlijk goed uitgezocht.
Ook een bijzonder woordje van dank naar de Oostenrijkse technieker van Roco die mijn centrale die opeens door zwarte magie (volgens mijn buur) was bevangen, met nieuwe software gereanimeerd heeft.
Er trad zondagmiddag opeens een fout op die ze nog nooit eerder zagen.
Maar de goede man deed zijn getover met zijn laptop en alles was weer als vanouds.



Grtz,

Samuel.
www.ovmv.be
Creatieve mensen hebben geen rommel,
ze hebben overal ideeen liggen.
ho- hoe- on30- 1

Paulogic

Ik ben er niet geraakt omdat ik geen zin had om alleen te komen.
Mijn vaste kompaan is er niet meer en de rit van hier naar Utrecht is nogal ééntonig alleen.
Mijn vrouw meenemen is geen optie, ooit eens gedaan en om 13 u al weer thuis. Die voelt die
interesse niet he.
mvg,
Paul(ogic)

oebr

eigenlijk raar dat sommige mensen hun negativiteit zo graag etaleren, trek het je niet aan Martin - Ontraxs is altijd een super event waar je om zoveel goeie redenen heen kan, behalve om negatief te gaan doen - maar een kniesoor die dat jammer vindt :-)
On East Belgian Rails - sporen in de provincie Luik zo rond 1992

Martin Welberg

Dat doe ik verder ook niet. Ben zelf van mening dat Marty en ik het redelijk voor elkaar krijgen om telkens een wel overwogen tentoonstelling neer te zetten. Ben redelijk trots op dat wat we de laatste jaren hebben neergezet.

rgp

Martin,

Als Ontraxxs aan jullie verwachtingen heeft voldaan, zoveel te beter, dan ben je goed bezig en miet je voortdoen !
Alleen, de huidige expo s zijn niet mijn "cup if thea".
Ik weet ook dat de vijver daarin men vist klein is, maar bv een minibaantje dat al op 5 expo te zien was, in twee magazines en evenveel fora hoef ik niet meer nig maals te bewonderen.
Ik stel wel vast dat een deel van mijn reactie over mobexpo verloren is gegaan. Hier was het vooral de datum die in de weg stond

Roland

ronaldk

#69
Citaat van: rgp op 20 maart 2024, 07:16:35 AMIk weet ook dat de vijver daarin men vist klein is, maar bv een minibaantje dat al op 5 expo te zien was, in twee magazines en evenveel fora hoef ik niet meer nig maals te bewonderen.

Het aparte is dat juist de banen (en baantjes) op OnTraXS! niet op de grote beurzen in Nederland gezien zijn geweest. Een primeur voor Nederland dus. Als ze eenmaal bij OnTraXS! zijn geweest niet de bedoeling is dat ze nog een keer te zien zijn. In principe éénmalig dus. Dat is een eis van de organisatie. Ze proberen dat zo goed mogelijk te bewaken. Ze kunnen op een kleinere beurs of in het buitenland gezien zijn geweest.

En ja veel beursorganisatoren zijn altijd op OnTraXS! aan het winkelen om te kijken of ze een leuke baan op hun beurs / tentoonstelling kunnen krijgen. Daardoor zal je banen inderdaad vaker zien. Of jezelf een baantje in het echt wil zien is aan jou. Dat is voor jou een beleving van de hobby.

Over minibaantjes: Een hele grote baan kost veel ruimte. Zowel om op te slaan, te bouwen als met het vervoer is het lastiger. Een kleinere baan kan je in de eigen (grotere) auto vervoeren daar hoef je geen bestelbus of vrachtauto te huren als je er geen hebt. Dat scheelt in de kosten, rompslomp en andere zaken voor zowel de modelbouwer als de beursorganisatie. De kosten zijn daarmee lager. Je kan een baan goed een keer of wat op beurzen laten tentoonstellen. Met een grotere baan moet je veel tentoonstellingen draaien om het een beetje interessant te houden. Dat is met een kleinere baan minder en kan je wat meer rouleren.

Martin Welberg

Roland, je kunt het ook anders bekijken en het zo zien dat een uitnodiging door ons de kers op de taart is voor dat ene mini baantje wat dan in 2 bladen en 5 erg kleine exposities gestaan heeft. Een waardering naar de bouwer zeg maar.
Daarnaast onthou ik mij meestal van commentaar als het niet zo mijn cup of tea is. Maar het lijkt hedendaagse tendens te zijn het negatieve uit te vergroten ten opzichte van het positieve. Wij als organisatie hebben afgelopen weekeinde een lading mensen ontvangen, 11300, die het hoofdzakelijk wel een goed en fijn evenement vinden, ik heb een nieuwe directrice gesproken die onder de indruk was en het NSM is goed tevreden. Das voor ons een reden om te werken aan de 16de editie. En daar zal vast wel weer wat staan wat in België op club expo's heeft gestaan.

rgp

Martin,

Je analyse is juist uit het oogpunt van de organisatie wat normaal is !
Je hebt gelijk dat indien het niet mijn cup if the is, niet te reageren. Maar kan de goegemeente dan ook toestaan dat het niet mijn gup of the is zonder daarbij te oordelen naar mijn parameters ? Want als je niet meedoet met de huidige trend of de zienswijze van sommigen (ook op dit forum !) dan word je bij wijze van spreken geexcommuniceerd !
Dus veel succes (en dat is gemeend) met de volgende editie en mss kom ik dan wel langs (als ik nog binnen mag😀)

Roland

Martin Welberg

Ik wil je best voorzien van een toegangsticket, als je het vooraf even meld is dat te regelen.

renstimpie

Citaat van: renstimpie op 14 maart 2024, 09:36:11 AM
Citaat van: Luc op 14 maart 2024, 08:55:21 AM
Citaat van: rgp op 13 maart 2024, 18:40:40 PMJanie,

Train World ZOU groter geweest zijn, indien buurtbewoners geen bezwaar hadden aangetekend waard oor het project kleiner werd.

Ik denk dat er dit jaar in Train World een modeltreinevenement gaat plaatsvinden.

Persoonlijk vind ik de huidige expo's mager: kijk wat er in Junglintser, Mobov, Ontraxxs en Mobexpo te zien is, dan is de vraag wat is er de moeite dat ik nog niet gezien heb in Mobexpo dat wel in de drie voorgaande te zien was, en dat op een interval van amper 2 maand.  Als je de keuze doet over een jaar, dan is het nog erger.

Je kunt perfect twee jaar expo's skippen zonder iets te missen.

Organisatoren zouden de koppen moeten bijeen steken (maar dat is een utopie)

Roland

----

Ik zal even de moeite doen om te reageren.   Wat staat er in de lijst van MOBEXPO.  2 banen die te zien zijn geweest van de OntraXs edititie van dit jaar.  De overige 25 hebben we vast al eens gezien op een expo.  Maar daarvan zijn er 21 die nog niet zijn gezien in België.  Maar misschien wel in Nederland of Frankrijk of Luxemburg (de vorige jaren)  Wil je meer weten, hou alvast het draadje van MOBEXPO in het oog.

Steken we de koppen bij elkaar!  zeker weten!  Er is een whatsappgroep met expo organisatoren.     Waar we elkaar leuke nieuwe banen aanbieden.

Een mix tussen groot en klein is er ook.  Spijtig genoeg heeft Mattias Vermeulen met Trois Pont afgezegd,  dit had een grote baan geweest!  eentje om terug te zien.

Dus ook MOBEXPO probeert een gezonde mix te vinden voor jong en oud, voor bouwers en verzamelaars,  voor liefhebbers van grote en kleine modelbanen.

Steeds welkom om langs te komen!!
14 & 15 september 2024 - Tentoonstelling MSC HET SPOOR
20 april april 2025 - ruilbeurs MSC HET SPOOR
13 & 14 september 2025 -  Tentoonstelling MSC HET SPOOR
18 & 19 april 2026 -  MOBEXPO 2026

SuSke

Dat evenwicht vinden tussen grote en kleinere banen is niet eenvoudig. Er komt veel meer bij kijken dan alleen de vierkante meters oppervlakte of de transportkost.
De jacht op premières is leuk, soms valt het mee, soms dik tegen omdat je exposanten plots nog een andere aanbieding aannemen. Daar is misschien ook een lans voor te breken vanuit de exposanten zelf: als je een première beloofd hebt, je er ook aan houden zelfs al krijg je dan een ander aanbod.
Ik begrijp dat zoiets moeilijk is want eens een baan klaar is, willen de bouwers zo snel mogelijk in 'het circuit' geraken.

Soit, OntraXS was voor mij leuk met mooie stukken, ben voor een deel wel op mijn hionger blijven zitten maar dat is omdat ik gewoon zelf veel tentoonstellingen doe en scouting doe voor MTD en voor de organisatie een succes.
Met éénzelfde instelling staat binnenkort MobExpo en ModelspoorExpo op het programma. Daarna mogen we het zelf waar maken met de eigen tentoonstelling.
5 kleppers dit jaar (in januari hadden we Broodfabriek), het zal wel lukken zeker. De vijcer is momenteel bijna leeg gevist.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.