Lima AM75 : meer technisch.

Gestart door eve, 29 november 2023, 16:02:36 PM

Rangeerduivel

Citaat van: eve op 19 mei 2024, 14:28:04 PMDag Rudy,

De draaistellen worden parallel aan de decoderuitgangen aangesloten : oranje aan oranje, grijs aan grijs.
Er wordt 1 decoder gebruikt voor beide motoren.

Mvg, Erik.


Ach ja idd, nu valt mijne frank....
ze hebben geen voor of achterzijde (geen [kort]koppeling) zoals boogies van andere loc's
Dus ze kunnen beide in dezelfde richting worden gemonteerd.
Alvast bedankt voor het antwoord.

 ;)

eve

Zo, de testen met de 2 draaistellen uitgerust elk met 1 ASB (anti slip band) zijn uitgevoerd.

De rails van de testhelling zijn proper geschuurd. Doel : vertrekken op een helling van 5% zonder slippen.

Dat doet het stel spelend.

Zelfs tot 7%. Bij 7,7 % vertrekt de trein nog slippend maar haalt de helling.
Bij nog steilere waarden slippen de aandrijfwielen door : het stel blijft ter plaatse.

Ondertussen zijn de nieuwe vormen binnen. Deze zijn veel vormgetrouwer dan de huidige.
Ik ga nu enkele draaistellen maken om eventuele laatste problemen te kunnen opvangen.

Mvg, Erik.

adrievans

Zou dus nog meer kunnen zijn ,daar de meeste treinen op een vlak stuk beginnen en al een aanloopje hebben.
Maar wie heeft er nu een helling van 7%?
Chapeau voor je werk
Als je voeten ruiken en je neus loopt ben je ondersteboven gebouwd.

eve

Citaat van: adrievans op 26 mei 2024, 11:30:27 AMZou dus nog meer kunnen zijn ,daar de meeste treinen op een vlak stuk beginnen en al een aanloopje hebben.
Maar wie heeft er nu een helling van 7%?
Chapeau voor je werk

Slechts weinigen van de modelspoorders kennen het maximale hellingspercentage van hun baan.
Staar u aub niet blind op dit cijfer. Het is bepaald op een recht stuk spoor.
In een bocht bvb neemt de rolweerstand van een trein toe, en zal de 7% nooit gehaald worden.
Voeg daarbij de gedwongen voorliefde voor engere boogstralen bij gebrek aan plaats...

Toch bedankt voor de aanmoedigingen.

Mvg, Erik.

adrievans

Citaat van: eve op 26 mei 2024, 13:50:00 PM
Citaat van: adrievans op 26 mei 2024, 11:30:27 AMZou dus nog meer kunnen zijn ,daar de meeste treinen op een vlak stuk beginnen en al een aanloopje hebben.
Maar wie heeft er nu een helling van 7%?
Chapeau voor je werk

Slechts weinigen van de modelspoorders kennen het maximale hellingspercentage van hun baan.
Staar u aub niet blind op dit cijfer. Het is bepaald op een recht stuk spoor.
In een bocht bvb neemt de rolweerstand van een trein toe, en zal de 7% nooit gehaald worden.
Voeg daarbij de gedwongen voorliefde voor engere boogstralen bij gebrek aan plaats...

Toch bedankt voor de aanmoedigingen.

Mvg, Erik.

Erik was zeer zeker niet als commentaar bedoeld ,meer als verwondering over door u behaalde trekkracht.
De meeste bouwers komen zo to 2 - 2,5%
Als je voeten ruiken en je neus loopt ben je ondersteboven gebouwd.

eve

Citaat van: adrievans op 26 mei 2024, 20:46:06 PM
Citaat van: eve op 26 mei 2024, 13:50:00 PM
Citaat van: adrievans op 26 mei 2024, 11:30:27 AMZou dus nog meer kunnen zijn ,daar de meeste treinen op een vlak stuk beginnen en al een aanloopje hebben.
Maar wie heeft er nu een helling van 7%?
Chapeau voor je werk

Slechts weinigen van de modelspoorders kennen het maximale hellingspercentage van hun baan.
Staar u aub niet blind op dit cijfer. Het is bepaald op een recht stuk spoor.
In een bocht bvb neemt de rolweerstand van een trein toe, en zal de 7% nooit gehaald worden.
Voeg daarbij de gedwongen voorliefde voor engere boogstralen bij gebrek aan plaats...

Toch bedankt voor de aanmoedigingen.

Mvg, Erik.

Erik was zeer zeker niet als commentaar bedoeld ,meer als verwondering over door u behaalde trekkracht.
De meeste bouwers komen zo to 2 - 2,5%

Ik denk dat dit een onderschatting is.
Met ASB's zal het tussen de 5 en de 10% zijn, mogelijks meer.

Mvg, Erik.

eve

#96
De AM75 bouwdelen zijn niet meer te koop.

Mvg, Erik.