Nieuws:

Nu in MSM 247 TEST: Lineas 186 295 van ROCO | Minitrix 186 252 Lineas | PIKO NS 1138 | De CFL 'Wegmann'-rijtuigen van Pullman/ESU | Vergelijkende test silowagens Uacns van NME en PIKO

Hoofdmenu

buffer condensator

Gestart door n/a, 07 december 2006, 13:22:33 PM

n/a

Heeft er iemand ervaring met het gebruik van een buffer condensator in wagonverlichting?

ysbeer

Daar is al ergens een draadje van met veel(?) informatie.
Buffer condensator is met led verlichting in de wagens goed te doen.
Zeker bij digitaal werkt het goed.Je heb wel stevige condensatoren nodig.
Tussen de condensator en de rails(het sleepcontact van de wagens)moet bij digital een gelijkrichter brug komen.
Het zomaar een condensator in de wagen monteren helpt de digital informatie om zeep.

moet je nog meer weten,vraag.

wim ysbeer

Johnnytrein

Wim, je kan misschien de link naar het draaje plaatsen dan moet hij niet zoeken.[:)]
groetjes Johnny

oh lord, help me to shut my big mouth, until I know what im talking about

ysbeer

citaat:
Geplaatst door Johnnytrein

Wim, je kan misschien de link naar het draaje plaatsen dan moet hij niet zoeken.[:)]



ja als ik het zelf maar wist.
Daar is gerolf voor nodig die schud ze zo uit zijn mouw[:0][:0]

wim ysbeer

doomslu

luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

n/a

In dat draadje wordt eigenlijk weinig gezegd. Ik zie dat men soms "gold caps" gebruikt van 0,1 tot 1F, doch deze kunnen een maximale spanning hebben van 5,5V. Als je een elco van zeg 220uF/25V zou gebruiken is de tijd van het buffereffect relatief klein (sub seconden). Iemand ervaring met die "gold caps"?

ysbeer

In een N wagen zal het wel moeilijk worden,maar in HO zal het wel lukken met een conds.van 10000mfd.bij 16 volt.
je zou natuurlijk ook kunnen proberen met een kleine accu.
trouwens 5 volt is geen probleem als je met leds werkt.
normale lampjes zou ik maar vergeten.

wim ysbeer

ysbeer

kijk ook eens bij conrad type 191892-81
19191481

wim ysbeer

tonycabus

Ho maar, je moet geen energie voor dagen opslaan h?...
470 tot 2200?F zal wel volstaan. En als je het fout doet gaat je centrale afslaan wegens overbelasting. Sluit dus niet je diodebrug op de rails aan, maar zet eerst de berekende weerstand!! Wil je het nog beter doen, dan neem je de helft van de berekende waarde twee maal, ??n in serie met elk wiel. Die gaan naar de bruggelijkrichter, en aan diens + en - komt nu de condensator en de leds. Je hebt een lage belasting bij inschakelen en eventuele onderbrekingen, die bovendien ook symmetrisch is, leuk als je ooit met ABC wil werken.
Bij funtiedecoders zet ik ook steeds een elcootje over de leds, dan flikkeren de lichten van stuurstandwagens ook een hoop minder.
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)