Nieuws:

Nu in MSM 246 TREINSAMENSTELLING: De IC Saphir

Hoofdmenu

Rondje door Lissabon met Lijn 28

Gestart door basmans, 27 juli 2023, 21:09:57 PM

basmans

Zoals Jeroen Meus onze Vlaamse televisie kok zou zeggen -En we zijn vertrokken=
Een goed jaar geleden was Wim Weinhoud een paar dagen in Lissabon nou dat heb ik geweten !!
Wim zat rustig wat te drinken en wij werden bedolven onder fotos en filmpjes en het plan voor een modelbaan was geboren .
aansluitend aan het openen van dit draadje doet Wim aansluitend de introductie van het ontwerp en het plan .
Ik ga mij bezig houden met het bouwen en aankleden van de baan .
gelukkig hoef ik dit niet helemaal zelf te doen want er zijn al diverse mensen die graag mee willen bouwen .

Wordt vervolgd !
Groet Bas(mans)

Kautenbach

#1
20220810_151748 by Wim Wijnhoud, on Flickr

20220810_181122 by Wim Wijnhoud, on Flickr



De aanleiding


Het is juli 2022. We zijn op vakantie in Portugal, heerlijk land; vriendelijke mensen mooie natuur, kraakheldere nachten en als kers op de taart aan het einde van de rondreis een stedentrip naar Lissabon.
De stad is al door velen aangeraden vanwege het karakter; een mondiale stad, ook hier, vriendelijke mensen, niet te toeristisch en erg fraai gelegen aan een grote baai, uitgestrekt in de heuvels. We hebben een appartement in het eeuwenoude centrum geboekt. Vanaf het kleine Franse balkon aan de voorzijde hebben we zicht op het oude stadsdeel. In dit deel direct achter de huidige cruise haven woonden vroeger de vissers, in kleine woningen, dicht op elkaar met krappe steegjes die steil omhoog lopen tegen een van de heuvels. In feite de Jordaan van Lissabon. Het is ook dit deel waar de Faro, de Portugese folkmuziek haar oorsprong kent. De Portugese vrouw is weemoedig omdat manlief dagen op zee vist, en met regelmaat keert een visser niet meer terug.
Ons appartement bevindt zich bovenin het wijkje Alfama, aan een drukkere doorgaande, zeer matig onderhouden weg Rio das Escolas Gerias. Vanuit het appartement hebben we zicht op de baai, de cruiseschepen die hier aanmeren, een van de vele uitzichtpunten van de stad (Miradouro das Portugas do Sol), maar bovenal....we zitten pal boven een halte aan de tramlijn 28. Ik had voor onze stedentrip nog niet van deze tram gehoord.
Voor wie het niet kent, raadpleeg Google maar eens, een foto reportage is bijgevoegd...
Op de tweede dag van de stedentrip gaan vrouw en dochters lekker shoppen, lekker....ik trek er alleen op uit om de stad, en lijn 28 beter te verkennen. Na een wandeling door het oude stadsdeel besluit ik om een biertje te pakken op het terras vlakbij ons appartement (Tv. Sao. Tome) Dit terras ligt ingeklemd tussen 2 tramlijnen die in een punt van het terras bij elkaar komen/of zich daar splitsen. Het blijft een geweldig spektakel om de stokoude 2 assige trammetjes krakend en piepend de steile helling met krappe bochten te zien nemen. Hoe doen ze dat zonder tandrad of magneten. Geen wonder dar er veel zand ligt in de bocht van de slecht onderhouden weg.
Ik bestel nog een biertje en maak wat nog wat filmpjes. Goede vrienden Tjalling en Bas beginnen al geïnteresseerd te reageren op het gebeuren nadat ik ze enthousiast veel foto's stuurde via de whatsapp, ook de nieuwe video's volgen, en het enthousiasme bij Bas groeit...
Het pleintje is een heerlijke spot, onder de grote platanen, met vriendelijke bediening, maar nagenoeg geen toerist. Aan het einde van de middag verzamelen zich, heel merkwaardig, heel veel duiven, op de bovenleiding, in de bomen, en op het naastgelegen terras. Een oud vrouwtje is de oorzaak, een paar bakken voer gaan vanaf het balkon het pleintje op, en een gekkenhuis met duiven is het....
Ik neem nog een bier, en app de volgende film door. Bas appt terug dat het genoeg is zo.... veel te leuk. En ja, dat is het ook....  Niet lang erna gebeurt het onvermijdelijke.. In de app ontstaat het idee of dit stiekem niet heel erg leuk als thema baan?  Eigenlijk wel, en zo geschiedde.

20220810_181122 by Wim Wijnhoud, on Flickr



Het idee:


Bas heeft mij erg veel geholpen met de bouw van het frame, de modulebakken en wat al niet meer. Geweldig dat Bas dit thema wil. Wat sparren in onze groepsapp en het idee is ontstaan. Een trambaan van Lissabon's lijn 28. Bas bouwt, Wim werkt het plan uit.
Ook de opzet is snel bedacht, iets anders... een simpele ovale baan met diverse thema's van die lijn 28. De baan moet rondom te bekijken zijn.
Een uitgebreide fotoreportage is gemaakt, met veel in het oog springende elementen van zowel de stad als van lijn 28. Een kerk, een uitzichtpunt, een terras, krappe straatjes met strengelspoor, zelfs enkelspoor, steile hellingen en krappe bogen. (de nummers bij de foto's zijn opgenomen in de plattegrond)
De vorm is zo simpel, gewoon een ovaal met 1 van de heuvels van de stad, het midden van de baan ligt hoog en vormt zo de afsluiting van het geheel, de stad loopt vanaf het midden van de baan steil naar beneden richting de haven.
Het baanplan is al even simpel, gewoon een ovaal lopend lijntje op een ovaal baantje, met 1 klein zijlijntje (ja, met de aftakking bij dat ene terras). De vele karakteristieke thema's van dit deel van de stad komen terug. In het ovaal. De tramlijn kronkelt erlangs.
Door de opzet van het ontwerp ontstaan vele zichtlijnen zodat je tot ver in het plan kunt kijken en regelmatig de tram tussen de gebouwen door ziet verschijnen om weer te verdwijnen na een krappe bocht of in een afbuigende straat. De zichtlijnen zijn zo gemaakt dat je ver kijk, maar nooit door de ander kant van de baan kunt zien.
Het plan is hierdoor klein, maar wel boordevol bezienswaardigheden.
Het ovaal meet 1,80 bij 1,50 meter, en herbergt naast diverse terrassen/uitzichtpunten,  enkele wegen met tramspoor. Er zijn meer dan 100 grote stedelijke woningen/appartementengebouwen, kerken en dergelijke bedacht in het ovaal. De typisch Portugese bouwstijl lijk simpel, maar, balkons, tegeltableaus en verschillende sferen in de verschillende delen van de baan maken het toch onverwacht gecompliceerd. Gelukkig is het ontwerp ook niet vlak, integendeel. Nagenoeg alle wegen liggen op een ander niveau, geen haakse hoeken en ga maar door, uitdaging genoeg voor de bouwer.
Na het plan is al snel een mock up gebouwd van het ovaal. Een uitdaging op zich, de zichtlijnen en complexe straat, en spoorsituaties komen hierin goed naar voren. Ook geeft de mock up een idee voor Bas over hoe de baan van buiten naar binnen qua hoogte is opgebouwd. Door de mock up worden ook mogelijk knelpunten al in het ontwerpstadium beter gesignaleerd.

De Bouw:
Inmiddels is de mock-up gereed, de foto's volgen, en is de bouw begonnen...

20220807_155638 by Wim Wijnhoud, on Flickr

20220810_184439 by Wim Wijnhoud, on Flickr

20220810_173038 by Wim Wijnhoud, on Flickr

20220807_155021 by Wim Wijnhoud, on Flickr

20220808_104721 by Wim Wijnhoud, on Flickr

20220810_151755 by Wim Wijnhoud, on Flickr

20220807_190435 by Wim Wijnhoud, on Flickr

20220808_120836 by Wim Wijnhoud, on Flickr

20220810_163222 by Wim Wijnhoud, on Flickr

20220808_115003 by Wim Wijnhoud, on Flickr

20220808_110134 by Wim Wijnhoud, on Flickr

20220808_145155 by Wim Wijnhoud, on Flickr

just4fun

Ik kan niet wachten om bij jullie de pastel de nata te komen proeven...
Paul

Kautenbach

En hierbij wat plaatjes van het plan zelf, een simpel ovaaltje, met 1 aftakkende lijn. Door de zichtlijnen zie je op verschillende niveaus tussen de huizen, door de smalle straatjes, de trammetjes her en der opduiken.

Een groot deel van de foto's in deze post, en die hierboven, zijn verwerkt in het plan, inclusief een stuk strengelspoor en een stukje enkelspoor vanwege de breedte van de straat.

Er zijn in het plan verschillende uitzichtspunten verwerkt, enkele karakterstieke kerken hebben een plek, en sfeervolle pleinen met platanen zijn er te vinden

20220903_201958 by Wim Wijnhoud, on Flickr

20220924_142737 by Wim Wijnhoud, on Flickr

20220903_201958~2 by Wim Wijnhoud, on Flickr
..de zichtlijnen..

20220923_161202 by Wim Wijnhoud, on Flickr

20220904_160047 by Wim Wijnhoud, on Flickr

20220904_210340 by Wim Wijnhoud, on Flickr

20220924_143040 by Wim Wijnhoud, on Flickr

20220924_094347 by Wim Wijnhoud, on Flickr

20220924_143021 by Wim Wijnhoud, on Flickr

20220808_122913 by Wim Wijnhoud, on Flickr

20220807_152343 by Wim Wijnhoud, on Flickr

Groetjes tot zover, Wim

Gerolf

Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Floris


basmans

Ja het is weer erg lang geleden dat ik hier een update gegeven heb .
Oorzaak druk met de opening geweest van ons nieuwe clubgebouw en het houtwerk verzorgen voor de uitbreiding van Ligne de Gerize .
Wim heeft mij weer wat werk bezorgd !!
Maar de opening is geweest en het houtwerk onder controle dus de modules van Lissabon afgestoft en het maken van de mockup huizen is ook weer opgestart .
Volgende week met dat (kleine)Franse baantje naar Dordmund en dan zal ik eens gaan kijken of we wat plaatjes kwijt kunnen .
Wordt vervolgd .

basmans

Zo ik heb weer wat meer tijd om met Lissabon verder te gaan .
De laatste week een aantal mockups gemaakt van de huizen om te kijken of de verhoudingen kloppen .
Ja meten is weten !
De compositie moet ook kloppen !
Nu eens proberen om wat plaatjes te uploaden .
Ik ga mijn best doen