Nieuws:

Nu in MSM 247 REPORTAGE: MOBEXPO 2024 | 2de Dutch US Convention

Hoofdmenu

infra-rood lichtsluis

Gestart door Frank_N, 05 december 2006, 15:50:52 PM

Frank_N

Voor de keerlus op mijn (analoge) baan had ik bedacht de treinen te laten stoppen dmv een ir lichtsluis. Het maakt dan niet meer uit of de lok voor of achter de trein staat.
Ook is daarmee de stopplaats nauwkeurig te bepalen ^
Na wat proeven gedaan te hebben met een pulserend exemplaar, dus waarvan de zenddiode snel knippert, had ik er 4 gebouwd en onder de tafel gemonteerd.
Het werkte goed, totdat ik er een lok liet rijden.......:(
De relais begonnen willekeurig te klepperen, en de lok stopte de ene keer wel de andere keer niet vooruit rijdend onder de lichtsluis, achteruit rijdend wel....V }:)
Ik heb me suf gezocht naar de oorzaak en niets kunnen ontdekken.

Heeft er iemand misschien een verklaring voor ?

Maar: Hoera!
De oplossing (althans op een breadbord en in een proefopstelling) heb ik gevonden op de site van
Funky Rail. Daar vond ik een relatief eenvoudige schakeling die niet knippert, en netjes schakelt als er een trein tussendoor gaat. Deze schakeling lijkt niet (of veel minder)gevoelig te zijn voor storing veroorzaakt door rijdende treinen.
Kan ik weer aan de slag.....

Groetjes van Frank
Groet van Frank

Gerolf

Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Frank_N

citaat:
... en wat is nu de vraag?...

citaat:
...Heeft er iemand misschien een verklaring voor ...

@Gerolf: Ofdat iemand misschien een verklaring heeft voor de storing die alleen optreed zodra er een trein gaat rijden?

Frank
Groet van Frank

Ludwig

Ik ken het probleem maar al te goed ( interferentie dacht ik dat het noemde)
Ik had namelijk zelf een lichtsluis gebouwd en die werkte perfect op mijn analoge testbaan tot ik ze overbouwde op mijn digitaale modelbaan .
Die realais begon inderdaad te klappertanden als een oud vrouwtje dat buiten in de vrieskou staat bij min 10 [:D], en dit telkens er een loc door de infra rood sluis reedt
Had dus duidelijk iets te maken met de afscherming van de draaden en elektronica.
Heb het zootje na de zoveelste knoeipartij in de vuilbak gekieperd en een kant en klaar kitje aangekocht .
Ik ben niet zeker meer maar dacht dat het van Viesmann was .
LUDWIG
Groeten
Ludwig

3 rail k rails, Ecos 2

Gerolf

Afscherming is een mogelijkheid, maar bij dergelijke problemen denk ik in eerste zin aan gestabiliseerde voeding.
Als je dezelfde voeding gebruikt voor je rijdende trein en je IR-sluis, heb je een behoorlijke kans op interferentie via de voedingsspanning.
Verder moet een IR-sluis uiteraard afgeschermd worden van warmtebronnen en (zon-)lichtinval
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Frank_N

Dank voor de reacties [:)]

citaat:
Verder moet een IR-sluis uiteraard afgeschermd worden van warmtebronnen en (zon-)lichtinval

@ Gerolf: Dat heb ik idd ook gemerkt, kan er aan toevoegen dat het zaakje ook in de war raakt van een (sterke) gloeilamp.
Belangrijk is ook te zorgen dat de aansluitingen van de ontvanger zo kort mogelijk zijn.

Verder: De betreffende voeding is een apparte die alleen voor deze lichtsluis gebruikt word.
Ook ben ik bezig geweest met afgeschermde kabel, en de gestabiliseerde voeding is ook nog eens extra ontkoppeld per lichtsluis. Dit alles mocht niet baten. Het kon best wel eens zoals Ludwig opperde interferentie of instraling zijn.

Op de site van Funky-Rail is te lezen dat een gemoduleerde lichtsluis bij digitaal bestuurde banen in de war zou raken, ik kan daar aan toevoegen dat het probleem zich ook voordoet op een analoog bestuurde baan.

Frank
Groet van Frank

Gerolf

Maar waarom een lichtsluis? Als je stroomdetectie gebruikt, en je zorgt ervoor dat alle wagenwielen - via een weerstandje - stroom verbruiken ...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Frank_N

Het is allemaal een beetje krap bemeten in keerlus resp. schaduwstation op mijn baantje. De wachtsporen zijn hooguit 15 cm langer dan dan de langste trein die er geparkeerd kan worden. Het is woekeren met de beschikbare ruimte.
De 4 wachtsporen worden sowiezo voorzien van stroomdetectie, los van de lichtsluis die uitsluitend als "schakelaar" dienst doet.  Niet alle wagons zijn voorzien van metalen wielen. Van belang is een stopplaats nauwkeurig vast te leggen. Bij N spoor is het redelijk lastig met magneten en reedcontacten te werken, Dat werkt wel maar je moet dan rekening gaan houden met de samenstelling (= positie van de magneet) van de trein. En die samenstelling moest liefst willekeurg zijn.
De reden voor het gebruik van een lichtsluis lijkt dan voor de hand liggend. Eigenlijk is het ook best interessant het allemaal uit te proberen [^]

Nu nog zien dat ik het zaakje aan de praat krijg...........

Frank
Groet van Frank

Gerolf

citaat:
Geplaatst door ModelspoorfaN
Niet alle wagons zijn voorzien van metalen wielen.
Is daar geen mouw aan te passen?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Frank_N

citaat:
....Is daar geen mouw aan te passen?....


Zie hierover het topic: http://www.modelspoormagazine.be/newforum/topic.asp?TOPIC_ID=3315

En:
citaat:
...Eigenlijk is het ook best interessant het allemaal uit te proberen.....



Frank

Groet van Frank

Gerolf

Ik heb hem. Mijn excuses voor het strooien van zout in de wonde [:I]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Frank_N

Geen probleem hoor Gerolf!!

Dank voor de reactie [:)]

Frank
Groet van Frank