Nieuws:

Nu in MSM 271 TREINSAMENSTELLING: M4 Trek-duwsamenstellingen

Hoofdmenu

MSM ACTIE 2024

Gestart door the_gold, 19 november 2022, 14:16:42 PM

Koen

Citaat van: ERVIN op 18 maart 2024, 23:25:37 PMIk moet eerlijk zeggen dat ik eerst eens gaan kijken ben over welke  loc jullie het hadden want ik ben niet zo op de hoogte van dit tijdperk , ik bestel hem niet , ik kan er niets mee doen.
Ik volg dan ook de mening van The Gold en MetPeter... , jammer dat VBV de Traxxen heeft geannuleerd , vooral de blauwe Rhenus Traxx stond hoog op mijn verlanglijstje , ze zouden te duur zijn voor ontwikkeling.
Misschien zie ik het verkeerd en verbeter mij maar als dat zo is , maar met locs uit vervlogen tijden trek je toch geen jeugd aan?
De meesten zullen deze Reeks 22 uit hun jeugd nog kennen , en daarom willen de meesten deze loc dan ook graag bestellen , ik zou als jonge beginnende modelspoorfanaat (waar ik al heel lang niet meer tot behoor) liever dingen kopen die nu op de rails te zien zijn.

Maar " niets is stom" ieder zijn eigen ding. ;)

Daar kan ik in volgen. Maar ja, ik begin dan ook een oude knar te worden (of ik ben er al één)  ;D  ;D  ;D .
Voor mij is het inderdaad een stukje nostalgie hé.

Groetjes,
Koen
Nooit te oud om te leren

Alan On Track

Ben ik het, of komt deze discussie iedere keer opnieuw naar boven bij de MSM modellen?

Uiteindelijk komt het steeds op hetzelfde neer:

- We rijden allemaal in verschillende tijdperken en met verschillende thema's,  MSM zal dus nooit een model kunnen uitbrengen dat bij ieders interesse aansluit. 

- MSM doet deze actie als extraatje voor haar lezers. Aangezien ze iets uniek willen kunnen aanbieden gaat het inderdaad al snel om meer niche of unieke kleurstellingen, die door de fabrikant zelf niet meteen zou worden uitgebracht.

- MSM is een modelbouwtijdschrift, geen producent. Ik denk dus ook niet dat het eerlijk is om van hun kant mirakels te verwachten wat het actiemodel betreft. Ik ben ervan overtuigd dat verschillende merken overwogen werden voor de productie van een model, maar het is gebleken dat VBV de fabrikant is met wie de samenwerking het best loopt. Het hoeft dus niet te verbazen dat de MSM modellen steeds binnen hun gamma vallen.

- Niemand is verplicht dit model te kopen. De 22 zal zeker zijn weg kunnen vinden naar verzamelaars en liefhebbers, of de lezer die gewoon graag een mooie loc op de baan wil.

Uiteraard mag iedereen kritiek hebben op de keuze voor het actiemodel, maar ik vrees dat de verwachtingen voor sommigen niet altijd realistisch zijn voor een model dat door een tijdschrift wordt aangeboden. Een model vanaf nul ontwikkelen voor zo'n actie kan gewoonweg niet. Samenwerking is niet met elke fabrikant haalbaar. En opnieuw, er bestaat geen model dat in ieders plaatje past. Daarvoor is de hobby te divers.

Bedankt aan de mensen van Modelspoormagazine die hun tijd en energie hebben gestoken om deze 22 te verwezenlijken. 
Modelbouw is een kunst

Metpetergaathetbeter

vreemd wij hebben de laatste tijd  hoog % instroom jongere leden en inderdaad ze kiezen ook wel voor 55's maar vreemd hoewel niet totaal onverwacht voor moderner materiaal op de baan. Maar een 13 kan hun nog bekoren. Een 11,12,15,16,18(1),20,21,22,23, 25,25.5 ,27,28 (1) en 29(1) minder of niet....

SuSke

Citaat van: Sicco op 19 maart 2024, 07:12:38 AM... Maar, de fabrikanten zijn niet zo geïnteresseerd meer in België omdat het ene traditioneel Märklin en Duits georiënteerd land is en de markt dus niet alleen absoluut, maar ook relatief te klein is....

Hoe zou dat dan wel komen. Als je nooit iets aanbiedt weet je ook niet of er interesse voor is.

Ik weet zeker dat veel meer Belgen Belgisch zouden rijden of gereden hebben moest het materiaal ook aanwezig zijn.
Zelfs nu wordt er niet geluisterd naar potentiële klanten naar een eenvoudige omschildering van bestaande rijtuigen naar iets dat nog nooit is uitgebracht.

Maar daar ligt een investeringsmaatschappij niet van wakker, die wil alleen geld zien binnen komen met zo weinig mogelijk uitgaven.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be- 50 jaar MTD -
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - 2026  - Hangar 27, Edegem op 24 & 25 Oktober 2026
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

SuSke

Citaat van: doomslu op 18 maart 2024, 19:16:08 PM
Citaat van: Metpetergaathetbeter op 18 maart 2024, 18:24:59 PMtoen was het wel wagons plus loc uiteindlijk waren het weinig zeggende wagons ook waar eigenlijk niemand zat achter te wachten !
Peter doe eens een suggestie.

Hoelang roept men hier al om een uitgave TPIII van de gekende M2-rijtuigen - de laatste run van Märklin dateert al van 2014 en ze hebben nog maar 3 runs uitgebracht in TPIII.
Moet dat dan ook via VBV? Neen, dat kan ook een andere handelaar zijn, zolang die maar goede contacten heeft bij Märklin (maar dan zit er weer eentje meer tussen).
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be- 50 jaar MTD -
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - 2026  - Hangar 27, Edegem op 24 & 25 Oktober 2026
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Metpetergaathetbeter

aangezien VBV enkel goederenwagon maakt is er vrij moeilijk een combinatie.....Luc en die goederenwagens heeft toch iedereen. En U beweert dat enkel hij  geinteresseerd is. Vreemd want zo'n MSMloc/wagens maken heeft toch gratis publiciteit of heb ik het verkeerd ?

Valt op als je over de heilige VBV praat je verwijten krijgt, van degenen wel uithalen naar andere constructeurs......Waar ik 2 of 3 maal zoveel loc's van heb en tot nu toe aan 100% tevredenheid zit(ook medeclubleden), waar ik bij die andere aan +90% ontevredenheid zit. Enkel die 55 toch van de oude reeks nog steeds geen problemen gaf is trouwens de enigste...Proberen niet te lange treinen aan te hangen en het schijnt tot nu toch te helpen.....Voor mij geen loc's meer vandaar( of voor een koopje) ondanks hij heel mooi materiaal maakt zoals eerder Erwin die 22, 23, 25 en 25.5 aanhaalde. Ook omdat hij draait en keert om van onder zijn garantie onderuit te komen of het nu constuctiefouten zijn of niet....

Metpetergaathetbeter

Citaat van: SuSke op 19 maart 2024, 10:12:20 AMHoelang roept men hier al om een uitgave TPIII van de gekende M2-rijtuigen - de laatste run van Märklin dateert al van 2014 en ze hebben nog maar 3 runs uitgebracht in TPIII.
Moet dat dan ook via VBV? Neen, dat kan ook een andere handelaar zijn, zolang die maar goede contacten heeft bij Märklin (maar dan zit er weer eentje meer tussen).
zoek je die, heb je reeds andere III, tweedse hands worden ze toch en zeker die III regelmatig aangeboden. Ik daarentegen zou liever tijdperk 4-5 zien (Trouwens misschien wel een suggestie die kan rekenen op mijn interesse)

Sicco

Citaat van: SuSke op 19 maart 2024, 10:12:20 AM
Citaat van: doomslu op 18 maart 2024, 19:16:08 PM
Citaat van: Metpetergaathetbeter op 18 maart 2024, 18:24:59 PMtoen was het wel wagons plus loc uiteindlijk waren het weinig zeggende wagons ook waar eigenlijk niemand zat achter te wachten !
Peter doe eens een suggestie.

Hoelang roept men hier al om een uitgave TPIII van de gekende M2-rijtuigen - de laatste run van Märklin dateert al van 2014 en ze hebben nog maar 3 runs uitgebracht in TPIII.

Ik mag toch hopen dat je niet suggereert dat Märklin NOG meer groene tpIII M2's op de markt moet zetten? Die dingen worden overal gedumpt zoveel als er gemaakt zijn en ik heb er nog nooit iemand naar horen vragen. Gewone groene tp IV daarentegen.... nul  :)

Floris

Citaat van: Metpetergaathetbeter op 19 maart 2024, 10:02:17 AMvreemd wij hebben de laatste tijd  hoog % instroom jongere leden en inderdaad ze kiezen ook wel voor 55's maar vreemd hoewel niet totaal onverwacht voor moderner materiaal op de baan. Maar een 13 kan hun nog bekoren. Een 11,12,15,16,18(1),20,21,22,23, 25,25.5 ,27,28 (1) en 29(1) minder of niet....
toen ik nog haar had en nog lief was bouwde ik tijdperk 1 en 2 nederlandse stoomlocs. Alan heeft nog haar en is nog lief en rijdt tp3. Het is allemaal redelijk willekeurig....

Sicco

Citaat van: SuSke op 19 maart 2024, 10:03:08 AM
Citaat van: Sicco op 19 maart 2024, 07:12:38 AM... Maar, de fabrikanten zijn niet zo geïnteresseerd meer in België omdat het ene traditioneel Märklin en Duits georiënteerd land is en de markt dus niet alleen absoluut, maar ook relatief te klein is....

Hoe zou dat dan wel komen. Als je nooit iets aanbiedt weet je ook niet of er interesse voor is.

Ik weet zeker dat veel meer Belgen Belgisch zouden rijden of gereden hebben moest het materiaal ook aanwezig zijn.
Zelfs nu wordt er niet geluisterd naar potentiële klanten naar een eenvoudige omschildering van bestaande rijtuigen naar iets dat nog nooit is uitgebracht.

Nou, 'nooit iets aanbiedt'....
De laatste tien jaar hebben zowel Roco, Piko als in mindere mate Märklin geprobeerd met nieuwe en opnieuw uitgegeven modellen weer een groter marktaandeel België te verzorgen. De vertegenwoordigers van deze eerste twee merken geven aan dat het het niet meer waard is, de verkopen zijn zeer teleurstellend en België is een enorm krimpende markt. Je ziet het aan de sterke terugval in het aantal modellen voor België de laatste twee jaren. Zelfs LSM geeft geen enkele prio aan wat hun thuismarkt is. Er is jarenlang voldoende aangeboden, maar het wordt te weinig gekocht. Natuurlijk kun je terecht de vraag stellen of sommige keuzes wel zo logisch zijn, maar in algemene zin is dit helaas het verhaal.

Alan On Track

Citaat van: SuSke op 19 maart 2024, 10:12:20 AMHoelang roept men hier al om een uitgave TPIII van de gekende M2-rijtuigen - de laatste run van Märklin dateert al van 2014 en ze hebben nog maar 3 runs uitgebracht in TPIII.

Ze hebben in 2021 toch nog een run M2 rijtuigen uitgebracht samen met de type 1? Deze zijn nog steeds op verschillende plaatsen te koop trouwens. Al vind ik ze wel wat duur, de oudere uitgaven kan je tweedehands goedkoper krijgen.
Modelbouw is een kunst

Metpetergaathetbeter

Hoewel Luxemburg, Zwitserland ook niet die echte grote afzetmarkt bij hen thuis hebben en zij zich die regel aan hun laars lappen. En toch veel fraaie dingen gepresenteerd krijgen ondanks  niet overdreven grote afzetmarkt bij hen zelf. Je krijgt zeker bij die Zwitserse loc's/materiaal meer moois en detaillering dan een eveveel geprijsde loc uit een ander land.

lilliput

Misschien nog even een kanttekening... Het feit dat MSM een dergelijke actie onderneemt, zeker na de overname en herschikking binnen het bestuur en de uitgever van het tijdschrift vind ik op zich al bewonderenswaardig. Het model is zeker een unicum in zijn soort en wat VBV betreft, geef deze constructeur zeker het nodige krediet. Heb onlangs een serie 91 gekocht die bleek een probleem te hebben bij het rijden (schuurde en piepte als een versleten deur). Heb hem teruggestuurd en prompt een nieuwe en goed werkend model in de plaats gekregen. Dus denk ik niet dat hiermee VBV zich onttrekt aan de waarborg, integendeel.

Verder nog veel succes toegewenst aan de nieuwe eigenaars van MSM en voor hun toekomstige initiatieven en alvast tot weerziens op het MSM event in september in Wieze!

evan

Citaat van: Metpetergaathetbeter op 19 maart 2024, 11:49:13 AMHoewel Luxemburg, Zwitserland ook niet die echte grote afzetmarkt bij hen thuis hebben en zij zich die regel aan hun laars lappen. En toch veel fraaie dingen gepresenteerd krijgen ondanks  niet overdreven grote afzetmarkt bij hen zelf. Je krijgt zeker bij die Zwitserse loc's/materiaal meer moois en detaillering dan een eveveel geprijsde loc uit een ander land.

Even een kanttekening.  Zwitserland is niet groot, maar overal ter wereld bouwen mensen banen of verzamelen naar Zwitsers voorbeeld.  Luxemburg heeft wat jongere mensen met een frisse kijk op de zaak die ook in actie zijn geschoten.  België heeft dit momenteel niet meer ...

Er is bovendien in België best wat mogelijk voor exclusieve modellen naar Belgisch voorbeeld, maar dan heb je een dynamisch team nodig dat er achter zit en geen individuen die het momentum al even kwijt zijn. 

PS: Dit is algemeen qua Belgisch rollend materieel en niet aan het adres van MSM he ;) 

Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Thommy

Citaat van: Metpetergaathetbeter op 19 maart 2024, 10:21:37 AMaangezien VBV enkel goederenwagon maakt is er vrij moeilijk een combinatie.....Luc en die goederenwagens heeft toch iedereen. En U beweert dat enkel hij  geinteresseerd is. Vreemd want zo'n MSMloc/wagens maken heeft toch gratis publiciteit of heb ik het verkeerd ?

Maar die zeef/tampondruk is niet voor niets. Dus als je echt een 'eenmalig' model wilt aanbieden moet je ook wel wat investeren als producent. En dat op een beperkte oplage waar je je dan houdt aan deze schildering doen we niet meer.

Ik begrijp/deel uw ongenoegen over bepaalde modellen van daar. Maar helaas is het enkel hij die z'n nek wil uitsteken blijkbaar om iets 'unieks' te maken. wederom de kosten moet je mee tellen voor die aanpassingen. Wat dan ook een pluim verdient, dusja het is niet allemaal slecht van hen.

Dus gratis publiciteit? Ik weet het zo net nog niet.
Greetz

Thommy