Nieuws:

Nu in MSM 266 TEST: Fleischmann Vectron SBB | Vergelijkende test ROCO 2869 en PIKO 2870 | Minitrix sporen met betonnen dwarsliggers | Roco NS 1200 | Exact Train Villach

Hoofdmenu

Bypass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N

Gestart door RobVille, 12 juli 2022, 19:28:10 PM

RobVille

Ik heb een beetje zitten rommelen. In principe heb ik een groot deel van de scenery aan de voorkant van de modelbaan veranderd. De volgende foto's geven een overzicht van de lay-out en hoe de diverse scenes elkaar opvolgen.

De nieuwe rivierdelta -->>

Aansluiting met het gebergte, de onderdoorgang, voetgangersbrug -->>

Nu vanuit een ander perspectief -->>

Nu vanaf de andere kant -->>

Overzicht voorkant van de modelbaan -->>

Rob

I need to embrace imperfection, anomalies exist everywhere .....
and
asking me if that's black or dark green is not done!

RobVille

Het gebied rondom de waterval, ga ik toch net even iets anders inrichten. Op zich vond ik het een scene met weinig dieptewerking. Toch nog even rondstruinen op YouTube. Ik ga nu voor diverse landschapstypen die, hoop ik, een beetje vloeiend in elkaar kan laten overgaan. Afgelopen zaterdag ben ik naar de modelbouwbeurs in Houten gegaan en heb hier een aantal boompjes gekocht. Deze ga ik nu gebruiken voor stelproeven om dan op termijn bij Jos aan te kloppen.

Voorbeelden -->>

Stelproeven -->>

Rob
and

Michael

Die eerste foto met de rivier dat is een prachtig sfeertje, als je dat op je baan kan creëren zou dat top zijn.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

RobVille

Inderdaad, een mooie scene. Best lastig om te realiseren. Met name de achtergrond is van essentieel belang. Om nog maar niet te spreken over de topologie van het gebied. Blijft een inspiratiebron voor de rivierdelta. De contouren van deze delta zijn nu gevormd.

Meertje in laagland -->>

Rivierdelta met waterval -->>

Waterval -->> -->>

Rivierloop -->>

In principe dient de onderstaande foto als inspiratiebron voor het diorama "Palisade Canyon"  ;)

Rob

and

grove den

Water en bomen ben ik altijd voor te vinden!! ;)
Ga je de oevers nog iets verder "uitwerken"? Bedoel er mee dat er duidelijke rotsstructuren/blokken/wanden te zien zullen zijn door het afslijten van de kracht van het water? ( dunne afgietsels of zelf van stevig styrodur maken/snijen?
Zeker in het voorjaar lijkt me dit een krachtig snel stomende rivier te worden? Terwijl de rest van het jaar het een "piezelig"  stroompje is.
blijf je volgen Rob!  ;)
Jos

RobVille

Inderdaad, weer terug naar af. In mijn enthousiasme om de modelbaan af te raffelen, besloten om de vegetatie wat meer subtieler te maken en de rotsen meer naar voren te laten komen. Ook op dit deel van de modelbaan is de situatie weer aangepast. Bij die gelegenheid ook weer het spoortraject breder gemaakt, waardoor de bogen nu veel soepeler lopen. De situatie -->>

Rob
and

RobVille

Nu weer een aanpassing. De spoorbrug heb ik verwijderd en in plaats daarvan komt een vast dijklichaam. Om de hele scenery weer niet op de schop te gooien, heb ik besloten om het riviertje te handhaven. Het water komt nu van twee beekjes uit de heuvels.

Rob
and

RobVille

Weer begonnen aan het opnieuw leggen van de rails. In eerste instantie komt het kurk aan bod. Op de overgangen tussen de modules en de aanlopen naar de bruggen, heb ik strookjes van dun triplex gebruikt. Op de beurs ook metalen strippen, speciaal voor moduleovergangen, gekocht. Een brok gefriemel. Het zijn redelijk dunne plaatjes en dan kom je weer in de problemen met hoogteverschillen met het kurk. Ook moet je de bielzen over de afstand van de gekozen lengte van de strip, verwijderen. Tenslotte moet je de railstaven over die afstand solderen, volgens de verkoper, althans!  Dan weer de bielzen ... Voor mij is dit dus een gepasseerd station.

Overzicht met het begin van het plakken van de kurkstroken -->>

Rob
and

grove den

Terechte beslissing dat met dat viadukt.
Als dit gedeelte met de ruime bocht voorzien is van scenery wordt het( ook!!) een schiterende plek voor  trainspotters!
De trein horen aankomen en dan om de bocht te voorschijn zien komen ( tussen de bomen natuurlijk....dat wel ja! ;) )

Jos

Klaas Zondervan

Rails leggen is duidelijk niet je favoriete bezigheid. Terwijl het toch belangrijk is voor een storingsvrije treinenloop.
Hoogteverschillen kun je opvullen met dun karton.
Die metalen strippen zijn waarschijnlijk printplaatbielzen. De werkwijze is dat je het spoor doorlegt over de modulescheiding. Dan de spoorstaven aan die printplaat solderen en tenslotte de spoorstaven op de modulescheiding doorslijpen.

RobVille

Klopt allemaal, Klaas. Alleen, is bij mij de printplaat vervangen door een houten plaatje. En inderdaad, ik leg de rails door over de beide modulebakken en slijp de rails dan door. Methode is identiek, alleen de materialen verschillen. Trouwens mijn andere modelbanen in H0 heb ik de scheiding ook op identieke wijze gerealiseerd. Geen problemen. Op mijn website bij Google zie je de treinen zonder problemen rijden ;) Hier heb ik de fout gemaakt door een foam, een te zacht product te gebruiken als ballastbed en op advies deze metalen strippen. Zoals je misschien al hebt gemerkt, zint mij iets niet aan de modelbaan, dan schroom ik niet om de multitool in te zetten ....

Rob
and

RobVille

Vanmiddag heb ik mijn hoogste wagon op de rails gezet om te kijken of de doorrijhoogte klopt. Ook zie je nu de aansluiting met het moerasgebied.

Aansluiting -->>

Doorrijhoogte -->>

Rob

and