Nieuws:

Nu in MSM 263 TEST: Bar-Bistro-rijtuig L.S.Models | Roco-set met drie NMBS goederenwagens | PIKO NS 652 'Bakkie' | Exact-Train stortwagen Type 1215B0

Hoofdmenu

Bypass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N

Gestart door RobVille, 12 juli 2022, 19:28:10 PM

Klaas Zondervan

Ik ga helemaal mee in het verhaal van Wouter. Zorgen dat je wagens even makkelijk rollen en een ongeveer gelijk gewicht per lengt.
De treinlengtes die je noemt zijn niet extreem lang. Dat zou dus het probleem niet mogen zijn.

RobVille

Alle wagons nagelopen. Als ik inderdaad de "Double Stack", direct achter de locomotieven plaats, voorlopig 16 wagons en vervolgens de containerwagons, in totaal 10 wagons dan rijdt deze combinatie (26 wagons en twee locomotieven) op de flauwe bogen en rechte stukken zonder problemen. Dan de ontsporingen, die worden eigenlijk door ondergetekende veroorzaakt. De rails, veelal met een flauwe boog, tussen de bakken niet goed uitgelijnd dan wel hoogteverschillen, te krappe S-bochten waardoor de koppelingen niet optimaal werken en gaan wringen, sommige bogen met een bepaalde, doch ruime straal begonnen en vervolgens deze steeds enger gemaakt. In de tunnels heb ik ook een veel te krappe boogstraal van de rails gebruikt. Bijkomend nadeel,ik kan er moeilijk bij >:(   Kortom -->>

Citaat van: RobVille op 23 december 2025, 15:11:00 PM.......    Het is geen Europese modelbaan waar de treinen veel korter zijn. Daarom wil ik mijn ontwerp aanpassen, geen ingewikkelde wisselstraten, geen hellingen, ruime bogen zonder verkanting ;)
Rob

Jammer, ik begin gewoon weer opnieuw maar dan gaat de opbouw in de logische volgorde en hoop dan minder foutjes te maken  ;)

Rob
I need to embrace imperfection, anomalies exist everywhere .....
and
asking me if that's black or dark green is not done!

doomslu

luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

DFS

RobVille

Voorlopig plan. In eerste instantie ga ik alle rails vervangen. Ik heb destijds gekozen voor Atlas rails omdat dit merk de Amerikaanse rails exact weergaf, dus ook met de juiste verhouding van de onderlinge afstanden tussen de bielzen. Alleen zijn deze rails erg fragiel en bij het minste buigen, torderen sprongen de profielen spontaan uit de klemmen. Nu ga ik alle rails vervangen door Peco code 55. Op de rechte modulebakken is dit niet zo'n probleem. Het landschap probeer ik op die plekken zoveel mogelijk intact te laten De ronde bakken zijn een ander verhaal. Alle sporen met een te kleine straal worden vervangen en de overgangen worden minder haaks. Ik ga daarom de sjablonen van Peco gebruiken, 15, 18 en 21 inch radialen. Dit betekent dat alle tunnels worden verwijderd en de trajecten nu in het zicht komen te liggen. Het landschap zal op beide plekken ingrijpend worden veranderd. 

Rob
and

just4fun

Veel moed gewenst en ik duim voor een mooi resultaat. 

Paul 

RobVille

8)

Okay, het begin is er. In eerste instantie de module losgekoppeld van de rest van de modelbaan.

De ronde koof heb ik met de zaag verwijderd. Zelf heb ik tijdens de bouw alles met houtlijm aan elkaar bevestigd.

Na het verwijderen krijg ik nu toegang tot de tunnel. Zoals je kunt zien is de straal van de boog best wel klein, zeker die aan de binnenkant.

Zo ziet het landschap er nu uit. De voorkant hoop ik te kunnen houden. Het nieuwe, ruimere spoor, dat eerst in de tunnel lag, wordt nu enkelspoor en komt, op een hoger niveau aan de binnenkant van de bestaande spoorlijn te liggen. Trouwens de rails wordt vervangen door Peco Code 55!

Rob
and

Kautenbach

Goed bezig, maar die boogstraal valt toch nog best mee?

En ik zie wel dat jemet dat piepschuim snel in de kerstsfeer bent beland >:(

Wel dapper en goed dat je dit zo doet, hoe ga je verder, zeker als je ruimere bogen wilt maken, of is dat in praktijk zien wat et beste lijkt?

RobVille

Niet dus!

Eigenlijk komt de nieuwe spoorlijn, die dus ooit aan de binnenkant op 0-nivo lag, op een hoger talud ( 10 cm ) aan de binnenkant parallel aan de bestaande spoorlijn. De plek wordt waarschijnlijk bovenop de verticale stroken van tempex. Nu moet ik aan beide zijden van de gebogen module nog aansluitingen realiseren. Dat is de volgende fase. Dan weet ik het verloop van de nieuwe spoorlijn. Ik ruil een dubbelsporig traject met wisselstraat in voor een ruimere, enkelsporige lijn met uitwijkspoor. Ook de wissel komt nu in het zicht te liggen.

Rob
and

Klaas Zondervan

Die bogen zien er helemaal niet zo krap uit. Weet je ook hoe groot de straal is?

RobVille

De rails in de tunnel zijn van Kato. De bogen zijn respectievelijk 31,5 cm (R315) en 34,8 cm (R348). Kortom, deze bogen gaven problemen, niet alleen reden de wagons veel stroever maar werden vaak uit de rails getrokken. Niet alleen dit probleem zorgde voor veel ergernis maar ook het steeds weer vissen van de wagons uit deze krappe tunnel ging erg moeizaam. De geballaste boog die je ziet op de buitenkant van de modelbaan heeft een boog van 32 inch. Dit loopt veel soepeler.

Rob
and

Herwig

Je zou eventueel het oude, afgeschafte traject   -deels-   zichtbaar kunnen laten. Zoals soms in werkelijkheid.
Dichtgemetselde (-gebetoneerde) tunnelportalen.  Bermen of ingravingen met restanten van de oude spoorlijn, en dergelijke. 

RobVille

8)

Leuk idee, kijken of er plekken zijn waar dit kan!

Rob
and