Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

autorail of brossel 551

Gestart door perk, 30 maart 2022, 15:34:47 PM

eve

Ik heb me vandaag even bezig gehouden met het intekenen van alle componenten als proef en ter controle.
Daarbij is gebleken dat 10 mm van het bovenvlak van de aandrijfunit tot de rails gaat, maar 11 mm gaat veel beter, met minder compromissen en betrouwbaarder te printen.

Mvg, Erik.

perk

Ik ben benieuwd hoe dit afloopt, en wat de prijs zou zijn zodat onze collega's 2-rail mijn kapje kunnen gebruiken.
En of het zou werken op 3-rail?   Die sleper is toch lastig weg te werken.

Zo een universele aandrijfunit zou prachtig zijn, ik heb ook plannen om een draisine te maken, dit zou daar ook goed van te pas komen.
Of een klein loktractortje

veel plannen, weinig tijd en geld  :P

eve

Dag Patrick,

Het ontwerp evolueert zodanig dat ik nu kan zeggen : het gaat !
Om er een prijs op te plakken is het nog te vroeg.
Eerst moet ik (moeten we) nog iets anders oplossen : hoe ziet de bodem er uit ? Hoe hoog komt die boven de rails ?
Hoe diep in de kast komt ie te zitten? Hoe dik wordt hij ? Kunt u mij een tekening ervan bezorgen ? Eventueel als Fusion 360 file op erik . verleysen @ gmail . com (spaties verwijderen). Of ik kan de bodem zelf tekenen als je mij de basisfile (Fusion 360) van de kap stuurt.

Ik wil namelijk ook een bevestiging voorzien bvb met aangeprinte flenzen oid.

Mvg, Erik.

Thommy

Citaat van: eve op 07 januari 2025, 16:44:02 PMDag Patrick,

Het ontwerp evolueert zodanig dat ik nu kan zeggen : het gaat !
Om er een prijs op te plakken is het nog te vroeg.
Eerst moet ik (moeten we) nog iets anders oplossen : hoe ziet de bodem er uit ? Hoe hoog komt die boven de rails ?
Hoe diep in de kast komt ie te zitten? Hoe dik wordt hij ? Kunt u mij een tekening ervan bezorgen ? Eventueel als Fusion 360 file op erik . verleysen @ gmail . com (spaties verwijderen). Of ik kan de bodem zelf tekenen als je mij de basisfile (Fusion 360) van de kap stuurt.

Ik wil namelijk ook een bevestiging voorzien bvb met aangeprinte flenzen oid.

Mvg, Erik.

zou leuk zijn voor op het kaizer kitje die hier nog ligt. Daarin zit wel een aandrijving maar bon, heb meer vertrouwen in uwe ontwerpen :).

Citaat van: perk op 07 januari 2025, 15:16:48 PMIk ben benieuwd hoe dit afloopt, en wat de prijs zou zijn zodat onze collega's 2-rail mijn kapje kunnen gebruiken.
En of het zou werken op 3-rail?   Die sleper is toch lastig weg te werken.

sleper wegwerken kan zeker. Heb voor een Matissa in aanbouw een sleper aangepast zodat die anders gemonteerd kan worden zodat ie niet zichtbaar wordt. Puzzelen maar het kan.
Greetz

Thommy

RoDY

Voor de AC sleper kan je eens kijken naar deze modellen van VIESSMANN: slepers 2611 - 2625 - 2281
https://www.dtswebshop.nl/nl/scenery/viessmann/slepers/

Alvast ook interesse voor een aandrijving!

perk

Eve,

ik heb je net een email gestuurd met een Fusion360 file.  De recente kap en het 'fake' chassis zitten erin.

Ik heb nooit veel aandacht gegeven aan de onderbouw, want ik moest gewoon rond het chassis van de 3016 werken, ik had geen keuze om wielafstand en hoogte te kiezen.   Het is ondertussen al een tijdje geleden, maar ongetwijfeld heb ik toen compromissen moeten maken.

eve

WIP

Kast van "Perk" en 2 enkelasaandrijvingen van "eve".
Diameter van de wielen : 9 mm.
Vrije hoogte tussel rails en onderzijde motoraandrijving : 2 mm. Meer naar het midden toe (zie insprong) : 3 mm.
We gaan verder met een chassis...

by Erik Verleysen on Flickr

Mvg, Erik.

eve

WIP.
Ruimte voozien tussen de twee aandrijfunits voor een decoder (oranje gedeelte).
Het chassis krijgt vorm.

by Erik Verleysen on Flickr

Mvg, Erik.

raf

eve ik heb twee kabelgootjes gemaakt in het chassis om de bedrading van de verlichting door te voeren

voor de rest mooi werk

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

stoomlokje

eve

Omdat de asafstand met 63,2 mm redelijk groot is, denken we ook aan het toepassen van een driepuntslagering.
Alle wielen steeds in contact met de sporen is het doel.

Mvg, Erik.