Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

autorail of brossel 551

Gestart door perk, 30 maart 2022, 15:34:47 PM

raf

floris dat was reeds bij de vorige versie geprobeerd met een stukje siliconen slang.
De achterste as is de originele die onder de aanhanger van de rail bus stond.
Het idee dat een grotere diameter een beter contact op de rails zou geven
De voorste as is dus die originele met de tandwiel overbrenging.
En ja het is een kort asje met de worm er op .
Maar het heeft tijd dus we gaan langzaam verder .Ik kan er altijd het chassis van de bus zelf nog onder zetten maar dan zie je de motor
gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Floris

een aandrijving voor 1 as met een eenvoudige wormoverbrenging krijg je vast wel voor elkaar hoor. Gewoon simpel houden... wat er niet in zit maakt ook geen herrie, vooral als het snel draait. Als je zo kijkt is er hier best wat te winnen.

Thommy

Tec7 dempen? Das geen silicone hé das lijm. Heb ik hier 10j terug een spiegel mee aan de muur gekleefd en jaar of 7/8 1 op de WC-deur.
Citaat van: perk op 05 april 2022, 12:36:07 PM
De voorste as lijkt met een boutje vast te staan?   Of kan dat zwenken?

ivm de motor, ik gebruik ook iets soortgelijks maar merkte dat het anker lichtjes (+/- 1 mm) buiten de platte motorbehuizing komt bij werking.
Je zou het niet zeggen, maar de eerste test had ik ook rammelen hiervan.  Daarom dat in mijn ontwerp nu een uitsparing onder de motor zit.

Uw motortje lijkt me sterk op het motortje dat in m'n Jouefke zit en het anker komt idd iets hoger uit.
Greetz

Thommy

vlummens

Als aandrijfriem kan je er ook van neoprene gebruiken, die kan je bij de tramfabriek vinden.
Ze hebben daar nog leuke dingen om een aandrijving mee te maken.
https://tramfabriek.nl/products.html
Jan Vlummens  (http://www.vlummens.net/)
- HO 2rail, analoog en digitaal met IB, NMBS & USA
- Live Steam 7"1/4 184mm
- Lid Lierse Modelspoorwegen en Stoomgroep Turnhout

perk

#64
ik heb het opnieuw herwerkt, nu met variabele afstand tussen de poelies voor de snaarspanning te kunnen regelen.

Doorvoeren voor verenstaal voor de stroomopname op beide assen, basis voor de sleper. 
Alles netjes vastgemaakt met m2 bouten

stroompickup1 by Patrick Verret, on Flickr

daarna lokpilot 5 erin, en van de eerste keer herkent door de CS2.

MAAR .... nu heb ik het probleem dat de sleper juist dat beetje teveel weerstand geeft en het model geraakt amper van zijn plaats.
Ik zie oftewel de snaar slippen (aanspannen lost dat op) oftewel zie ik mooi de aangedreven as draaien als op ijs en lekker doorslippen.

Soms gaat ie verder, maar hangt snel vast op wissels.

Misschien antislip banden steken op 1 as?   Die diameter heb ik niet in huis.   

gewicht erop leggen helpt iets, maar het blijft knoeien

aanpassen naar 4 wiel aandrijving zou een optie zijn, maar erg veel meer grip zie ik dat niet geven

raf

Patrick vandaag mijn koppeling kapot dus nu vervangen door een rubber stukje darm.
Het ding is dat je twee riemen hebt liggen en dus nog meer wrijving veroorzaakt.
Ik zou een riem gebruiken en die een twist geven naar de wiel as .
Zoals in dat filmpje met die 4 riempjes
Met de rubber koppeling is het lawaai reeds een pak minder .
Morgen een filmpke maken nu is het bijna club tijd .
Zonder kap staad die van mij ook als zot te spinnen hoor .
De brossel heeft echt wel dat gewicht nodig en mijn kap is in wit metaal dus lekker zwaar
gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Floris

1 as aandrijven bij drierail gaat m niet worden zonder antislipbandje ben ik bang, je kan om nog een beetje stroomafname over te houden proberen of je t gaat redden met 1 antislipbandje...

raf

Bij 3 rail heb je 4 wielen die op de rails staan en de andere kant is de sleper.
Zo wat is het probleem van stroom/massa afname???.
Bij 2 rail is het moeilijker want je hebt maar 2 stellen aan elke kant en zit er ergens een deuk in een rail dan mag je van geluk spreken dat de brossel er overheen komt.

Je hebt wel iets meer wrijving van de sleper.

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Floris

2 wielen voor massa lijkt me ook voor drierail wel karig hoor... Maar goed, is 1 bandje te weinig voeg je n tweede toe.

raf

#69
Of je gaat voor de fleischemann oplossing en dat is een verschuifbare constructie die tussen de assen zit en extra contact maakt op de rails
Kijken of ik er een foto van vind .
Het is artikel nummer   44 0572
Juist achter de voorste as zie je het systeempje zitten .
Ok minder schaal maar beter dat dan geen goed rijgedrag .
Of je kunt eens kijken of je zo eentje op de kop kunt tikken op een beurs of zo
http://tpetter.free.fr/photos%20musvirt/autorails/photos/autorail%20Wismar%201.jpg
Deze is 3 rail en dan krijg je een idee hoe ze het daar bij marklin gedaan hebben .
Het her uitvinden van het wiel weet je
Gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.


perk

Ik heb vandaag antispilbandjes op de aangedreven as gezet.     Dat was geen succes.
Omdat dit standaard assen zijn, verzinkt het bandje niet en komt de flens niet diep genoeg meer, en als resultaat ontsporingen bij het minste.

De motorsturing is ook niet goed, bij het opstarten is er een piek van rpm en daarna pas vlakt het terug af.   Wellicht iets in de regelaar dat ik niet ken.
Ook is de positie van de sleper niet goed, ik denk dat ie zo bij sommige wissels blijft hangen.

Dus in samenvatting, tenzij ik echte loc wielen met uitsparing heb, is een antislipband geen oplossing.
Misschien dat de sleper in het midden en 4 wiel aandrijving nog kans op slagen heeft.

Maar ik begin er een beetje genoeg van te krijgen.

raf

Komaan hé  niet opgeven .
Denk je dat het bij mij perfect loopt
https://youtu.be/IR-LslwpRAg
Hier de eerste test met de rubber koppeling en het geluid is een pak stiller.
Ok het brosseltje zoemt nog niet maar het is reeds een pak beter dan voorheen .
Hoe wil je nu iets leren als je geen fouten maakt ???.

Gr Raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Floris

tja, je eigen treinen bouwen is dan ook een kuthobby, weet dr alles van... T gaat wel steeds beter naarmate je meer "misschien ooit bruikbare" teringzooi verzamelt. Maar los van t ontsporen, komt ie wel van zn plek nu?

perk

De motor start op met een soort piekje in de toeren en dat helpt niet, maar eigenlijk komt ie niet echt van zijn plaats tenzij met een beetje hulp.

Ik heb nog wel een aantal ideeën, maar het valt of staat met de grip op de baan.   
'k ga zeker nog eens een resin printed worm proberen, dat geeft minder wrijving denk ik dan de rubber bandjes.   
Al was het maar om te proberen.

Dat of er moet een joekel van een motor in, en een ton gewicht op de aandrijfas.  Da's natuurlijk ook nog een optie.