Nieuws:

Nu in MSM 251 BAAN: Lisette * Useldange

Hoofdmenu

Rijden in treinschakeling

Gestart door bb67400fan, 03 januari 2022, 11:27:57 AM

bb67400fan

Citaat van: i_m_johny op 03 januari 2022, 14:41:03 PM
Met de Mobile Station 2 van Marklin is het prima te doen om verschillende locs inderdaad met hetzelfde adres in te stellen en daardoor ze in één treinstel te gebruiken.

Heb zelf dit met 2 x een "FX BR185.5 HLVE" gedaan om een 10-delige Zelflosser sleep voort te trekken.
Het enige wat je dan niet kunt doen is het individueel aan / uitzetten van de verlichting. Dus ook de 2de loc, heeft zijn voorlichting aan e.d.

Groeten,

Jan
Tof dat het toch mogelijk is! Dat van het gelijktijdig branden van de lichtfuncties had ik wel een beetje kunnen verwachten, gezien ze onder één adres rijden. Bedankt!

Driesel

Citaat van: noach_taillieu op 03 januari 2022, 11:27:57 AM
Ik ben bezig met een project op de modelbaan dat de trein 39340 Gent-Noord - Genk-Zuid omvat.
Om jullie een idee te geven; in de realiteit is dit een trein van 30 Shimmns'en, altijd getrokken door twee locomotieven Traxx of HLE 13 (vroeger zelfs HLE 21!)
Ik kon het niet laten om deze eens samen te stellen  ::)

dani

Citaat van: Driesel op 04 januari 2022, 11:07:33 AM
Dani spreekt hier over 'consist': dat werkt inderdaad bij het DCC-protocol, maar geen idee hoe dat op de MS 2 werkt. Misschien moet je dit eens onderzoeken.

Ik gebruikte de term/naam  "consist" enkel maar om in gekende terminologie te blijven, niet als "begrip" in DCC of MM protocollen hoor.
Je kan de "virtuele loc" in je MS2  eender welke naam toekennen ipv "consist".   Misschien  is  "dubbeltractie" meer van toepassing als naam , gekoppeld aan het unieke adres.
En dan de 2 loco's niet in de MS2 invoeren maar wel zorgen dat ze allebei dat ene en zelfdze adres hebben als de virtuele  loc. 

Met MFX gaat het inderdaad niet zo goed lukken want die onderhandelen zelf hun adres.   Hoewel ik wel denk dat je dat ook akan "forceren" ...  moet ik even opzoeken ...
***  ging te rade bij beste maat Google... ***
UPDATE : het is niet eenvoudig om  mfx protocol te forceren of uit te schakelen.....    helaas.  Zeker met een mobile station.

---> ik vnd wel deze maar dat is op LGB  treinen...
https://www.youtube.com/watch?v=gfw3TcMNquE

Misschien is er iets gelijkaardig mogelijk

De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

dani

en dit vond ik ook nog ....   "bij de buren"
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=80256.0

Maar ik denk dta je bij treinen van M*  die vanuit de fabruik een MFX  (of MFXplus) decoder hebben, die niet kan uitschakelen
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

bb67400fan

Citaat van: Driesel op 04 januari 2022, 11:28:49 AM
Citaat van: noach_taillieu op 03 januari 2022, 11:27:57 AM
Ik ben bezig met een project op de modelbaan dat de trein 39340 Gent-Noord - Genk-Zuid omvat.
Om jullie een idee te geven; in de realiteit is dit een trein van 30 Shimmns'en, altijd getrokken door twee locomotieven Traxx of HLE 13 (vroeger zelfs HLE 21!)
Ik kon het niet laten om deze eens samen te stellen  ::)

Knap, die is ook al van aardige lengte!  ;)

bb67400fan

Ondertussen heb ik het geprobeerd met de 1307 en 1357 die beiden geen MFX-protocol hebben. Door ze hetzelfde adres te geven lukt het om in treinschakeling te rijden. Alleen zal ik nog de rijstappen en dergelijke moeten aanpassen, want nu rijden ze aan een verschillende snelheid. Bedankt allemaal voor de hulp!  ;D

Klaas Zondervan

volgens mij kun je MFX negeren en de decoder een Motorola-adres geven.

Rangeerduivel

Citaat van: noach_taillieu op 05 januari 2022, 11:38:45 AM
Door ze hetzelfde adres te geven lukt het om in treinschakeling te rijden. Alleen zal ik nog de rijstappen en dergelijke moeten aanpassen, want nu rijden ze aan een verschillende snelheid. Bedankt allemaal voor de hulp!  ;D

Dus klopt het min of meer zoals ik je heb uitgelegd, ik heb er wel bij gezegd dat de volledige reeks CVs en de rijstappen dezelfde waarden moeten hebben, behalve deze die voor de rijrichting zorgt.
Dan nog kan er een klein verschil merkbaar zijn,de ene motor is de andere niet en ze kunnen ook meer of minder kilometers in hun vel hebben, al kan dat verschil te verwaarlozen zijn...

;)