Blijvende oplossing 55

Gestart door Metpetergaathetbeter, 30 oktober 2021, 11:17:33 AM

Metpetergaathetbeter

@ OlivierV

laat ons eerst het ene probleem oplossen en dan het andere.....

Klaas Zondervan


Rangeerduivel

Citaat van: Metpetergaathetbeter op 02 november 2021, 23:01:15 PM
Dirky, dat vind ik tof dat je meegaat in het verhaal, misschien even met eve af spreken dat er niet naast elkaar gewerkt wordt.

Je hoeft je niet te haasten zolang het probleem maar opgelost raakt en sorry voor dat "weeral zagen"

Slijmerd!!! ;D ;D

;)

Metpetergaathetbeter


Floris

Ok, dank mannen!
Eerst t cardanbolletje: ik zou zeggen probeer het eens met een roco-ding, eventueel de plastic versie zoals boven genoemd, had hier thuis ook nog een metalen liggen, lijkt me exact hetzelfde ding als de twee op olivier zn foto die het goed doen. diameter van t roco-bolletje 4mm.

Wat de reeks 55 betreft, M0,5 13 tanden boring 2mm dus. Heb ik hier niks van liggen, maar hier kun je ze gewoon bestellen voor een habbekrats.
https://www.zahnrad24.com/Stirnraeder/KS/KS-Module-0-5/KS0-5-13-B2.html
Zijn dan niet gemaakt voor gedeelde assen, maar tis een tandwiel met busje eraan, totaal 7mm breed, dus goeie kans dat dat best werkt. 1 ashelft er een stukje in steken, aan de andere kant eerst een frummeltje plastic of propje papier ofzo in t gat en dan tweede ashelft. Kun je wel een beetje op t oog rotzooien aan de hand van een willekeurig ander H0-asje want zo doe ik t ook altijd.

eve

Ik lees hier dat de as-diameter van de 55-er wielen 2 mm is.

Ik meet hier 2,35 mm.

Zijn er dan verschillende versies?

Mvg, Erik

evan

Ja Erik,

Zie mijn post met foto's ;) 
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

eve

Ja Evan, die heb ik gelezen en de foto's gezien.

Hier is mijn foto van zoeven :


by Erik Verleysen on Flickr

Mvg, Erik

eve

Als we dan toch bezig zijn...

Ik heb opgezocht dat de originele diameter van de drijfassen van de 55 1010 mm is.
In 1/87 is dat 11,6 mm.

Het VBV-model is uitgerust met wielen van 12 mm.
ALS ze moeten vervangen worden...

Mvg, Erik.

eve

Een doorlopende as voor DC-machines gaat niet lukken.
Het draaistel is gemaakt in geplooide staalplaat, waar in uitsparingen de assen draaien.

Mvg, Erik

eve

Citaat van: eve op 03 november 2021, 08:38:36 AM
Ja Evan, die heb ik gelezen en de foto's gezien.

Hier is mijn foto van zoeven :


by Erik Verleysen on Flickr

Mvg, Erik

De wielen/assen komen uit een VBV 20.813 DC Digitaal.
Mvg, Erik.

Floris

Oké, dus tweede serie heeft dezelfde inch-maat assen als de eerste serie en dus niet 2mm?

eve

Wie kan ons een duidelijke lijst bezorgen van de verschillende versies qua asdiameter ?

Mvg, Erik.

krispy

Als ik op de laatste foto zie lijkt het wiel wel reeds geisoleeerd op de as geperst te zijn
MVG
Kispy
Modelbouw Foto-album op flicker
https://flic.kr/s/aHsmTwwZ6m

eve

Citaat van: krispy op 03 november 2021, 09:57:03 AM
Als ik op de laatste foto zie lijkt het wiel wel reeds geisoleeerd op de as geperst te zijn

Neen, dat lijkt maar zo.
Heb alles doorgemeten : wielen zijn niet geïsoleerd van de assen.

Mvg, Erik