Nieuws:

Nu in MSM 247 TEST: Lineas 186 295 van ROCO | Minitrix 186 252 Lineas | PIKO NS 1138 | De CFL 'Wegmann'-rijtuigen van Pullman/ESU | Vergelijkende test silowagens Uacns van NME en PIKO

Hoofdmenu

Ompolen boog van honde(n)bot

Gestart door DelticPower, 07 november 2006, 21:53:51 PM

INFO

Dan is zo je probleem opgelost


Let dus wel op de rijrichting, het is gewoon hetzelfde als in analoog. Ik snap hier de gedachte gang even niet.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

DelticPower

Wim inderdaad dat is het. Kreeg het advies bij koploper om op deze manier te werken ivm de wisselstraten. En deze werken op mijn hoofdstation prima, alleen die boog die veroorzaakt problemen.

Groeten Jan

INFO

Dat zal wel in een ander licht zijn dat advies, maar dat advies gaat hier zeker niet op.

Dat advies kun je opvolgen als er inderdaad sprake is van een echte keerlus. Maar dit is gewoon een ovaal.

Je springt toch ook niet in het water als ik dat zeg, dan denk je toch ook eerst zelf na??!!

Omdat er nu een label digital aanhangt is het niet ineens helemaal anders. Sorry hoor maar ik heb weer een dag geleeft. [:D][:D][;)]
Alleen de waarheid ligt in het midden.

DelticPower

Wim bedankt voor de moeite, heb dat stukje gevonden uit koploper:
citaat:
Zodra je een overloop wissel maakt dan moet je er voor zorgen dat de plus aan de plus komt en de min aan de min.

Heb je de rail als volgt aangesloten:

plus ----- (railstaaf)
min ----- (railstaaf)

min -----
plus -----

Dan verbind een wissel de plus aan de min en heb je kortsluiting.

Vandaar het advies wat ik kreeg:
plus -----
min -----

plus -----
min -----

Dan kan je een overloop wissel maken. Je moet dan een geschikte plaats zoeken voor een blok wat je kan ompolen.
Einde citaat

Zodoende ben ik tot die schakeling gekomen. En inderdaad in mijn hoofdstation klopt het welke rijweg ik ook kies.[:D]

Groeten Jan.


INFO

Maar jij hebt geen overloop wissels. Dus gaat dit verhaal niet op.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

DelticPower

Wim de overloopwissels zitten in mijn hoofdstation. Maar ik heb nu de oplossing gezien dankzij jou inspiratie. Als ik de twee bovenste sporen waar wel een lange trein op kan ompool met de LK 100 dan is het opgelost denk ik.

Of toch niet? [:(]

In elk geval bedankt voor alle moeite Wim.
Groeten van Jan

INFO

Alleen de waarheid ligt in het midden.

INFO

citaat:
Geplaatst door DelticPower

Wim de overloopwissels zitten in mijn hoofdstation. Maar ik heb nu de oplossing gezien dankzij jou inspiratie. Als ik de twee bovenste sporen waar wel een lange trein op kan ompool met de LK 100 dan is het opgelost denk ik.

Of toch niet? [:(]

In elk geval bedankt voor alle moeite Wim.
Groeten van Jan




Je hoeft de LK helemaal niet te gebruiken. Je hebt helemaal geen keerlus probleem.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

DelticPower

Klopt Wim, daarom was dat advies van het Koploperforum.

Wat denk je is mijn vorige bericht de oplossing.

Groeten van Jan

Klaas Zondervan

Jan, je moet helemaal niks ompolen. Je moet de plusrail van de onderste bundel via de boog gewoon laten doorlopen als plusrail naar de bovenste bundel, en de minrail net zo. Dus onderaan de tekening zit de plusrail onder, in de boog zit hij aan de buitenkant en bovenaan de tekening zit hij boven. Kijk naar het plaatje van Wim van 00:34 uur. Dat is toch helder?
En die hele LK100 kun je in de kast leggen, die heb je niet nodig.


DelticPower

Hoi Klaas, Bedankt voor het bericht, gelukkig had ik de LK100 nog niet aangeschaft. Zal het complete sporenplan eens op tekening zetten.

Groeten van Jan.

INFO

Jan, dat lijkt mij heel verstandig, want ik denk dat je ons onvolledige informatie heb verstrekt.
Een screenshot vanuit Koploper kan ook uitkomst bieden, of een eventuele backup file van de koploper database.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

INFO

citaat:
Geplaatst door DelticPower

Hoi Klaas, Bedankt voor het bericht, gelukkig had ik de LK100 nog niet aangeschaft. Zal het complete sporenplan eens op tekening zetten.

Groeten van Jan.



Ik vind dit toch een beetje in conflict met je eerste bericht, maar dat zal aan mij liggen.

citaat:
Probleem is dat als er een langere trein over rijd de schakeling weer omschakeld terwijl er nog steeds wielen over de scheiding gaan en dus weer de schakeling activeren.

Alleen de waarheid ligt in het midden.

DelticPower

Hoi Wim, voordat ik de LK100 aanschaf was ik op internet aan het zoeken van documentatie, ook de schakelingen van Funky Rail etc. Daar ik bij mij dacht de boog te moeten ompolen, gekeken naar de werking van dat ding. Er stond evenwel in de beschrijving dat de gehele trein op het om te schakelen stuk moest zijn. Daar het de bedoeling is met langere treinen de rijden als de booglengte, zocht ik daar een oplossing voor. Meerdermaals voorgekomen dat er iets aangeschaft werd dat naderhand toch niet zo geweldig was als het leek. Daarom wilde ik het goed uitpluizen.
In elk geval Wim bedankt voor je inzet, hoop er nog eens gebruik van te mogen maken.
Groeten Jan

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door DelticPower

Zal het complete sporenplan eens op tekening zetten.

Lijkt me een heel goed plan. In het stuk wat je nu hebt laten zien zit absoluut geen keerlusprobleem. Maar het zou kunnen dat het stuk links daarvan wel een keerlus introduceert. Dus het is van belang dat we het hele sporenplan zien voordat we definitieve conclusies trekken.
Uit het hele verhaal merk ik dat je zelf geen idee hebt hoe je een keerlus herkent. Maar Wim en ik kunnen zo'n situatie wel herkennen, maar daarvoor is het wel nodig dat we het hele sporenplan kunnen zien.