Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

transfo - lampjes en schakelaars

Gestart door belair, 04 november 2006, 23:00:46 PM

Klaas Zondervan

Belair,
LED is een afkorting van Light Emitting Diode, in het Nederlands: een licht uitstralende diode.
Het is dus een diode, een ding wat maar in ??n richting stroom doorlaat. Als je probeert er stroom in de andere richting doorheen te sturen dan zal dat niet lukken. Hij spert, dus je zet de spanning er in sperrichting op. Maar je kunt er in de sperrichting niet onbeperkt spanning op zetten, als het te veel wordt gaat hij stuk.

ysbeer

Sper richting is al door klaas verklaart dus oke.
Digittal spanning zit rond de 20 volt.
met een milli amp of 12 door de led zit je wel goed (geld voor een normale dood gewone led)erg nauwkeurig behoeft dat ook niet.

dus in onderstaande tekenig de weerstand 1500 ohm maken en dan is het goed
De lange poot van de led is de anode en dat is het platte streepje op de tekening.
bij de diode is dat de witte ring.
de digitaal spanning op de twee pijlen.i.pv die 15 volt wisselspanning dus
voor wiite led lees je maar groen of rood of geel.
dat naar de volgend leds kun je ook vergeten,het gaat alleen op de serie schakeling van de weerstand en de diode.
[/img]

wim ysbeer

marklinfreakske

citaat:

Enneh, o ja, als je elektronica studeert, wil je dat woord dan wel correct spellen?[8D]



hmm jah ik en iedereen trouwens bij ons in school schrijft dat zo ==>electronica <== [:p]

@ klaas, bedankt voor de leuke webpagina met alle schematjes. anders kan ik ze eerst allemaal uitdenken en maken [;)]

mvg, Brecht




belair

@Wim
Dus hier spreken we niet van een + of een -. Juist? Maar hoe weet ik welke draad (spoorkant) ik moet nemen om aan de anode en welke aan de diode moet aansluiten, begrijp je wat ik bedoel? Of speelt dit geen rol?
Nog eens uitleggen:
Ik heb een wissel met een LED op het rechtdoor gaande spoor en een LED op de aftakkende spoor. Naar gelang de wissel staat moet er 1 kabeltje spanning doorgeven aan de LED (dit door de PL13 schakeling gemonteerd op de wisselrelais), de andere blijft constant aan de LED aangesloten. Effect aan en uit gaan van de LED.
Man man man is moeilijker dan ik dacht hoor , die elek(c)tronica [:D]
mvg
Luc

belair

Wim is zo goed geweest om alles via email uit te leggen hoe ik het moest doen:

citaat:
Ja je schakeling snap ik wel hoor.
Doe nu het volgende en in die volgorde.

1 zet in serie met de leds op jou tekening (voor elke led dus)een weerstand van 1500 ohm,in de winkel kun je(als je ze niet hebt)vragen naar weeerstand kwart watt eenkavijf.
2 Zet ook in serie met die weerstand en de led(voor elke led dus)een diode 1n4003 of 1n4004 of 1n4005 (6 7 of 8 mag ook).
Doe de lange poot van de led aan de zijde van de diode waar de witte ring zit.
Soldeer de zijde van de diode zonder ring aan de weerstand (welke draad van de weerstand maakt niet uit)soldeer de andere zijde van de weerstand aan een vast punt op b.v de tafel.
Sla er maar een spijkertje in.
Sla er naast nog zo een spijkertje en doe daar de ander zijde van de led aan.

Herhaal alles wat hier boven staat met een tweede led een tweede diode en weerstand en ook die spijkers.

Je hebt nu twee identieke schakelingen.

Verbind nu van de eerste schakeling de spijker waar de led poot aan zit met die spiker van de tweede schakeling waar de weerstand aanzit
Noem deze twee doorverbonden spikers A.

Verbind A met je hartstuk.

Moen de twee over gebleven spijkers B en C.

Sluit nu de wissel rails aan,sluit het hartstuk aan en schakel de digital spanning in.

De leds branden niet,zet de wissel op rond,en sluit de digitaalspanning aan op de spikers B en C.
De digitalspanning ook op de rails laten zitten hoor.
Nu brand een led (als het goed is) zet daar bij rond schakel de wissel en als alles goed gaat zal de andere led gaan branden
Zet daar bij recht.

En zie het werkt.
Zo niet mail maar

wim


Hier is het resultaat in foto:


naar links


recht uit

Hartelijk dank voor uw tussenkomst Wim. Zo geraken mensen met weinig of geen kennis van elektronica zoals ik ook verder met hun spoor.

Havoc

Ik dacht eventjes dat die krassen op het deksel van de doos rook was die uit de leds kwam...
Met vakantie voor onbepaalde duur.


belair

Wim, ik had de tekst al veranderd, het is de lange poot, dus de plus kant van de LED die aan de diode moet verbonden worden.
Ik ben nu al begonnen met alles op de printplaat te zetten, voor 10 wissels, ik ga er nog een foto van op het forum zetten.
mvg
Luc

belair

Hier zijn we dan terug met de enige en juiste tekst voor de verbinding van de LED's:
Het is de tekst die bij de twee foto's staat die juist is.
citaat:
Ja je schakeling snap ik wel hoor.
Doe nu het volgende en in die volgorde.

1 zet in serie met de leds op jou tekening (voor elke led dus)een weerstand van 1500 ohm,in de winkel kun je(als je ze niet hebt)vragen naar weeerstand kwart watt eenkavijf.
2 Zet ook in serie met die weerstand en de led(voor elke led dus)een diode 1n4003 of 1n4004 of 1n4005 (6 7 of 8 mag ook).
Doe de lange poot van de led aan de zijde van de diode waar de witte ring zit.
Soldeer de zijde van de diode zonder ring aan de weerstand (welke draad van de weerstand maakt niet uit)soldeer de andere zijde van de weerstand aan een vast punt op b.v de tafel.
Sla er maar een spijkertje in.
Sla er naast nog zo een spijkertje en doe daar de ander zijde van de led aan.

Herhaal alles wat hier boven staat met een tweede led een tweede diode en weerstand en ook die spijkers.

Je hebt nu twee identieke schakelingen.

Verbind nu van de eerste schakeling de spijker waar de led poot aan zit met die spiker van de tweede schakeling waar de weerstand aanzit
Noem deze twee doorverbonden spikers A.

Verbind A met je hartstuk.

Moen de twee over gebleven spijkers B en C.

Sluit nu de wissel rails aan,sluit het hartstuk aan en schakel de digital spanning in.

De leds branden niet,zet de wissel op rond,en sluit de digitaalspanning aan op de spikers B en C.
De digitalspanning ook op de rails laten zitten hoor.
Nu brand een led (als het goed is) zet daar bij rond schakel de wissel en als alles goed gaat zal de andere led gaan branden
Zet daar bij recht.

En zie het werkt.
Zo niet mail maar

wim


Ik had de tekst van Wim aangepast om ze op het forum te zetten. Dit is de enige en juiste manier van aansluiten.
mvg
Luc

ysbeer

Helemaal accoord,ik zat zo met de veschillen in de tekst dat ik door de lange en korte poten het licht niet meer zag.
DE tekst die er nu staat is dus juist.

Sorry voor de verwarring

wim ysbeer

belair

Hier zijn enkele foto's van het begin van de printplaat die ik aan het maken ben.


Je kunt waarschijnlijk de aantekeningen zien op de soldeer suikers, A naar het hartstuk, + en - naar LED's en B en C naar de digitale spanning.
Hier staan al twee schakelingen voor twee wissels, nog 8 en we zijn er voor niveau O van mijn baan.



mvg
Luc

belair

De printplaat afgewerkt



klaar om onder de tafel te monteren.
Luc

ysbeer

luc
keurig dat beloofd veel.
nee echt als je zo je hele electronica (die nog komt) maak zul je er veel plezier aan beleven.
Want hoe beter gebouwd hoe minder of geen storing.
90% van storingen komt door slordig of onoverzichtelijk bouwen.

wim ysbeer


belair

Hier een foto van het bedieningspaneel die nu functioneel is.



En nog een fotootje van een bufferstop met een ingebouwde LED, zo is het eindpunt onder de tafel beter zichtbaar.



Hier twee van mijn loks



Bedankt aan Gerolf voor de tekening van het baanplan die hij maakte voor mijn bedieningspaneel en Wim Ysbeer voor het helpen met het in??n knutselen van de elektronica voor het bord.
Luc