Nieuws:

Nu in MSM 246 PRAKTIJK: Terminus: de baan, deel 2 * Het beladen van ouderwetse goederenwagens, aflevering 3 * Het ombouwen van goedkope open goederenwagens * Zwitsers smalspoor in 4 maanden, deel 1 * Laseren voor dummies: een hooikar * Het modelleren van jonge bomen

Hoofdmenu

MSM ACTIE 2022

Gestart door doomslu, 04 augustus 2021, 15:26:51 PM

ronny-vdv

Citaat van: Peter op 08 augustus 2021, 16:24:57 PM
Dat was inderdaad het antwoord dat ik bij VBV door Kristof gekregen heb, en dit ondanks het feit dat het alleen maar
een andere beschildering zou zijn want de inzet met enkel koplampen (2 loks dacht ik) was heeeeel beperkt in tijd
Roco heeft die toch uitgebracht?
Mvg,

ronny-vdv

Metpetergaathetbeter

roco heeft er 2 uitgebracht met lichtbakken waarvan alvast waarvan 1 de oude nr 's spontaan terug aan het oppervlakte kwamen (verflaag afgesleten) 2 nr's vernummerd voor TSP ?

Boemeltrein

Dergelijke locs koop ik nooit, blijkbaar gaat er geen dag voorbij of er wordt er ergens een loc aangeboden van één of andere spoorwegmaatschappij in één of andere (reclame)livrei, voor je bij wijze van spreken de loc in je bezit hebt is de livrei alweer verdwenen. Handelaars geraken na enige tijd die locs zelfs niet meer aan de straatstenen kwijt, reden, men ziet hem niet meerop de baan! Ik woon in Zwitserland, onlangs een handelaar (1 van de 3 in mijn stad) gestopt en totale uitverkoop aan -70%, het enige dat hij niet verkocht krijgt zijn al die locs met speciale livrei, al de rest vloog de deur uit tot zelfs Belgische modellen.

the_gold

https://www.youtube.com/watch?v=ZojL32d4DHI

In duitsland hebben ze ook een oude diesellloc een nieuw jasje gegeven waar Marklin & Piko mee aan samengewerkt hebben (Vanaf 6.00)

Metpetergaathetbeter

veel grotere markt en als Marklin er zijn naam opzet dan vechten ze voor zo'n loc hoeven de producent niet de verzendkosten te betalen,trouwens leuke fraaie loc

the_gold



Bron: Jean-Louis Chevalier Facebook

oebr

tja, dat merkfetisjisme. Märklin is natuurlijk een sterk merk dat zelfs chocolade modellen begerenswaardig zou maken  ;D. Daar hebben Belgische merken kansen laten liggen.
Duitsers weten wel hoe ze dat moeten aanpakken. Kijk maar naar de modelbouw, de auto's, de wasmachines, radio en tv toestellen, enz...  Kijk naar de websites ook. 
Belgische merken en logo's zijn duidelijk door amateur marketeers bedacht.

Nu, het belangrijkste zijn uiteraard de modellen, en wat dat betreft staan Belgische producenten wel zeer terecht te blinken.
On East Belgian Rails - sporen in de provincie Luik zo rond 1992

Alan On Track

Citaat van: oebr op 13 augustus 2021, 18:36:46 PM

Belgische merken en logo's zijn duidelijk door amateur marketeers bedacht.

Als iemand die veel bezig is met graphic design geef ik je gelijk dat de websites, logo's, folders en publiciteit van de Belgische merken niet altijd even mooi is. Maar kan je hen dat kwalijk nemen? Er is natuurlijk een groot schaalverschil. Bedrijven als Märklin, Roco, Piko, enz. kunnen het zich veroorloven om marketeers en grafisch ontwerpers vast in dienst te nemen en ook een sterke en visueel aantrekkelijke reclamestrategie betalen. Ik denk dat we heel tevreden mogen zijn dat onze fabrikanten telkens opnieuw de investering bij elkaar krijgen om ons fraaie nieuwe modellen te kunnen aanbieden. En de meesten zullen volgens mij niet echt kijken naar de lay-out van de website als ze hun langverwachte trein maar kunnen kopen.

Het enige wat ik denk is dat met een betere reclamestrategie (bijvoorbeeld door ook meer in te zetten op sociale media) wel meer nieuwe modelspoorders kunnen worden gewonnen. De indruk die ik soms krijg is dat publiciteit eerder gericht is op een bestaand doelpubliek dan op het uitbreiden daarvan.
   
Modelbouw is een kunst

oebr

ik ben het niet helemaal met je eens Alan. Als je de verpakkingen ziet en effectief ook de producties zelf, dan zouden ze best wel in staat zijn om op een goede basis verder te bouwen.
Zeker van LS vind ik het bizar dat ze zich op zo'n grote markten begeven zonder daar al teveel om te malen en verder een inderhaast verzonnen naam en logo blijven gebruiken op overigens prachtige verpakkingen.  Ook de zwarte dozen van VBV zijn heel mooi, maar de namen en logo's zijn te banaal om er love brands van te kunnen maken. Idem met de houten kistjes van Rocky.

Overigens hoeft een goeie huisstijl niet gigantisch veel te kosten, en het omgekeerde kan ook, kijk maar naar hoe de vrt een belabberde huisstijl heeft die waarschijnlijk niet goedkoop zal geweest zijn. Maar gelukkig zitten daar de submerken wel in goeie handen.

Maar zoals ik ook al zei liever zo dat de producties knap zijn en de huisstijl minder, dan omgekeerd.
Maar dat was niet mijn punt, ik wilde aantonen dat sterke merken als Märklin en Porsche niet alleen een bepaalde kwaliteit uitstralen, dat doen de onze ook, maar zelf ook een hebbeding zijn geworden. Mensen houden van die merken. De Belgische modelmerken zitten eerder in de categorie E5-mode of Light Gallery, die hebben wel herkenningswaarde maar wanneer ze morgen van naam veranderen zal niemand daar om malen. 
On East Belgian Rails - sporen in de provincie Luik zo rond 1992

rgp

Alan,

Ik kan je alleen maar bijtreden, maar "sociale media" is niet heiligmakend, ook houden van beloftes in verband met termijnen inzake levering, het leveringstijdstip en marktkennis zijn ook zeer belangrijk.
Een paar voorbeelden:
- Eind jaren 80 kwam lima met een eerste verbeterde HLE23.  De voorziene leveringsdatum werd verschoven van midden november (top) naar midden januari (flop).
- LS Models kondigt al 15 jaar een MS96 aan ..............................
- Märklin belooft de M2 voor begin zomer is nu september ?

En dan wil ik het nog niet hebben over de prijszetting en de kunstmatig gecreeerde schaarste.
Zo ga je je markt niet uitbreiden of mss zelfs behouden.

Een schril contrast met de game wereld, waar bijna 20 jaar geleden een nieuw spel werd aangekondigd voor een bepaalde dag, ik die bepaalde dag telefoon kreeg dat het beschikbaar was en er in de desbetreffende winkel 2 paletten van dat spel voorhanden was.  Mijn zoon was heel tevreden.

Roland

Metpetergaathetbeter

#85
Een goede verpakking en de zorg je model zonder te beschadigen in- en uitnemen is voor mij prioriteit nr1.

LS is nu wel een firma die metzijn gat in de boter gevallen is, er was eigenlijk niet echt iets Belgisch te krijgen ofwel een te goedkoop probeersel(kwa kwaliteit Lima, Lima mits iets meer investeren zou veel meer gekunnen hebben zie maar hun M4 die mits een tikkeltje nog steeds topklasse zouden zijn), verschildering, niet bestaand, flauw probeersel (grote merken die met een logo of een groen kleur Belgisch suggeerden op enkele modellen na...)

oebr

ja, dat is allemaal waar, maar onze discussie gaat om het beeldmerk zelf. De naam en het logo.
En over hoe Belgische merken het moeten afleggen tegen Duitse waar het gaat om de capaciteit om uit te groeien tot namen die klinken als een klok. Voor een lokje met Märklinlogo wordt best veel (overdreven veel zelfs) geld op tafel gelegd, voor een lok met Rocky Rail er op zullen ze veel minder storm lopen :-)

Eigenlijk hoeft een goed merk niet eens duur te zijn. Kijk naar NATAN. Poepsimpel beeldmerk, heel eenvoudige en pure huisstijl. Die mensen steken ook liever hun tijd in ontwerpen en produceren, maar ze hebben ook een love brand waar over nagedacht is.  Of een merk in die categorie zit kan je nagaan op basis van bvb de winkelverpakking. Ga je een zakje van Natan of zelfs Märklin als vuilniszak gebruiken ? Waarschijnlijk niet.

Enfin, als consument liggen we inderdaad beter niet wakker van wat er op de doos staat en wel van wat er in zit, maar het is toch opmerkelijk hoe een paar letters een groot verschil kunnen maken qua perceptie.




On East Belgian Rails - sporen in de provincie Luik zo rond 1992

svvander

Citaat van: Alan On Track op 14 augustus 2021, 08:45:59 AM
Citaat van: oebr op 13 augustus 2021, 18:36:46 PM

Belgische merken en logo's zijn duidelijk door amateur marketeers bedacht.

Als iemand die veel bezig is met graphic design geef ik je gelijk dat de websites, logo's, folders en publiciteit van de Belgische merken niet altijd even mooi is. Maar kan je hen dat kwalijk nemen? Er is natuurlijk een groot schaalverschil. Bedrijven als Märklin, Roco, Piko, enz. kunnen het zich veroorloven om marketeers en grafisch ontwerpers vast in dienst te nemen en ook een sterke en visueel aantrekkelijke reclamestrategie betalen. Ik denk dat we heel tevreden mogen zijn dat onze fabrikanten telkens opnieuw de investering bij elkaar krijgen om ons fraaie nieuwe modellen te kunnen aanbieden. En de meesten zullen volgens mij niet echt kijken naar de lay-out van de website als ze hun langverwachte trein maar kunnen kopen.

Het enige wat ik denk is dat met een betere reclamestrategie (bijvoorbeeld door ook meer in te zetten op sociale media) wel meer nieuwe modelspoorders kunnen worden gewonnen. De indruk die ik soms krijg is dat publiciteit eerder gericht is op een bestaand doelpubliek dan op het uitbreiden daarvan.


Dit vind ik een heel interessant gespreksonderwerp. Misschien wel voeder om een apart draadje rond op te zetten. Ik ben graficus van opleiding en erger mij dood als ik soms de "huisstijl" zie van sommige grote bedrijven. Ok, ik ben er al meer dan 20 jaar uit... maar een basis? Soms ver te zoeken toch. Wat de impact is op verkoop (marketings-gewijs dan...), daar kan ik ook wel het één en ander over vertellen.
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

Metpetergaathetbeter

soms een ander kleur van belijning en een iets futurische Logo van CFL maakten die 3000 net iets mooier dan die belgisch alvast mijn idee

Metpetergaathetbeter

Citaat van: Metpetergaathetbeter op 06 augustus 2021, 10:21:31 AM
Kan MSM dikwijls die andere uitvoeringen (want het waren toch 3 modelloc's ) die het niet haalden ook tevoorschijn toveren?
ik had er over gekeken op 0.45 3 versies  ;)