KIS systeem

Gestart door n/a, 03 november 2006, 13:31:32 PM

n/a

In MSM38 wordt in de KIS artikelenreeks een flipflop voorgesteld voor de bediening van seinen en wissels. Deze wordt gemaakt met discrete componenten. Is daar een reden voor? Waarom wordt geen gebruik gemaakt van IC-componenten met bvb 4 flipflops, ge?ntegreerd in 1 behuizing.

Gerolf

Het KIS-systeem is ontwikkeld met elektronica-leken in het achterhoofd, waarbij ook de soldeer-vaardigheids-lat niet hoog wordt gelegd. Het solderen van IC's wordt volgens de filosofie van KIS als "te complex" ingeschat.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

ysbeer

Een enkel I.C zou bepaalde schakelingen ook voor de leek een stuk simpeler kunnen maken ,denk ik.
En als je de I.C in een voetje zet dan is ook het solderen geen enkel probleem.
Nog sterker ik denk dat schakeling op gebouwd uit b.v  4 I.C maar dan wel op voetjes,veel makkelijker is na te makemn,dan allemaal torren e,d
Maar goed dit is mijn mening,en ik ben ook maar een eenvoudige boere.....[:D][:D][:D]

(is dat in de nieuwe spelling nu met of zonder N)

wim ysbeer

Klaas Zondervan

Het solderen van IC's is op zich niet complexer dan het solderen van een transistor. Alleen meer pootjes, maar dat maakt het niet complexer.
Buiten dat moet je een IC ook nooit direct in een print solderen, maar altijd via een voetje. Want het lossolderen van een kapot IC, dat is pas complex.

Wat het gebruik van discrete componenten betreft, daar kan ik wel een goede reden voor verzinnen: de bedoeling van die flip-flops in het kiss project was om middels een led te laten zien naar welke stand een wissel de laatste keer is gestuurd. De meeste 4-in-1-behuizing-flip-flops kunnen niet genoeg stroom leveren voor een led. Dan moet je er toch weer een transistor achter zetten. Dus ligt het voor de hand om die transistors zelf te laten flip-floppen. Dat is eenvoudiger en goedkoper.

hobbyist

Wat ik vind, De voetjes van ic's staan redelijk kort bij elkaar. Bij gebruik van een transistor kun je verder uit elkaar zetten. Je moet eens als beginner proberen te solderen zonder een dikke knobbel, dan kun je je wel voorstellen kortsluitingen snel gemaakt zijn.

n/a

citaat:
Geplaatst door Klaas Zondervan

Want het lossolderen van een kapot IC, dat is pas complex.

Dit gaat  met zuiglint als een fluitje van een cent.
Soldeer bout juist warm genoeg anders lost de print.
Punt +/- 1mm.

Mvg
Flip

tonycabus

Ja Flip, maar neem nou eens de plaats van een volmaakte leek in...
We kregen reacties van 'leken' die het door die opzet w?l tot een goed eind brachten, maar die met IC's nog steeds hopeloos aan het klungelen zouden zijn. Door de beknopte theoretische uitleg snappen ze ook min of meer wat er in de schakeling gebeurt, het is meer 'tastbaar' dan met IC's. Ook dat helpt!
Pol heeft voor een volgend projekt met ABC iets met een optokoppelaar voor, maar hij houdt zij hart al vast!
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

n/a

Bedankt iedereen voor de reakties. Het is mij duidelijk dat er in principe niets op tegen is de schakelingen met discrete componenten te vervangen door IC's maar dat rekening moet gehouden worden met factoren zoals bvb. de belasting door de schakelingen die aangestuurd moeten worden. Ik kan in elk geval verder met de bekomen informatie.

mvg.
willy

tonycabus

En gestabiliseerde voedingen, ?n storingsinvloeden, ?n gevoeligheid voor statische ladingen, ?n...?n...?n...
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)