Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Terminus

Gestart door RUNE, 24 juni 2021, 20:10:11 PM

RUNE

Is weer een tijdje geleden, maar heb in de zomer meer op mijn boot gezeten i.p.v. op mijn atelier. Vandaar wat minder activiteit en modelbouw met een trager tempo, wat niet wil zeggen dat ik heb stilgezeten.
Heb intussen de kleine loods/werkplaats afgewerkt. Voor het inbouwen in de baan nog enkele aanpassingen gedaan aan de wanden van de loods en enkele extra poorten toegevoegd om zo een betere inkijk te hebben en beter te kunnen zien wat er binnen in de loods omgaat.

Hier een update met enkele foto's.

IMG_20230313_134422 (002) by rudi nelissen, on Flickr

IMG_20230317_112212 (002) by rudi nelissen, on Flickr

IMG_20230323_142634 (002) by rudi nelissen, on Flickr

20230509_110918 (002) by rudi nelissen, on Flickr

20230509_135332 (002) by rudi nelissen, on Flickr

20230926_111803 (002) by rudi nelissen, on Flickr

20230926_111658 (002) by rudi nelissen, on Flickr

20230926_111826 (002) by rudi nelissen, on Flickr

Nu alleen nog wat vuiligheid en details rondom de loods aanbrengen en deze is dan ook afgewerkt.
Maar nu voor de afwisseling nog even verder gegaan met bouwen van afgeschreven locs voor de remise. Momenteel een HLR92 aan het afwerken, hierover later meer.

Namiddag nog even het gras afrijden en dan terug in mijn atelier kruipen.
Tot later met meer.




mahtoska1


Herwig

#497
  Fraai gebouwd, geschilderd & verweerd.

  De diagonale versterkingslatten aan de binnenzijde van de poortdelen zitten verkeerd om.
  De onderste kop van deze latten/balkjes hoort aan de scharnierzijde.
  ( maar misschien hangen uw mooie poortjes reeds te stevig verankerd/gekleefd om zonder beschadiging de zaak om te draaien ? )
 
  https://www.poortexpert.nl/wp-content/uploads/2017/12/Houten-draaipoort-model-K-achterzijde-De-Poortexpert-1024x660.jpg   (foto ter info-fa Poortexpert)
 

RUNE

Herwig, de poorten zijn nagebouwd naar voorbeeld van de remise van Monceau en daar staan ze wel degelijk zoals ik ze gebouwd heb :
https://www.pinterest.es/pin/36802921931859842
Dus misschien zijn beiden mogelijk. :)

Herwig


RUNE

Conclusie : beiden zijn mogelijk.
En gezien ik Monceau bouw hoef ik ze niet om te draaien. (Oef  ;) )

Herwig

#501
    Roux:   https://www.urbex.nl/site/wp-content/uploads/2007/08/monceau-roux-91-980x654.jpg    =  zoals in Monceau    ;)
                                                       (diagonalen naar beneden vanaf scharnierzijde)

    Deze poorten ( Monceau en Roux) hebben blijkbaar extra schetsplaten (hoekverstevigingen).  Hoort misschien bij deze constructie ?

RUNE

Heb de verschillende foto's nog eens bekeken en zie dat 3 verschillende diagonale versterkingen op de poorten zitten.
Er is verschil tussen Monceau/Aantwerpen-dam/Ronet en Latour.

SuSke

Even mijn bouwkundige expertise laten spelen  ;D  ;D  ::)  ::)

Die van Monceau zijn stalen buisprofielen in plaats van houten balken. Vandaar ook de schetsplaten in de hoeken, om de buisprofielen aan vast te maken.

Houten balken in een deur werken op druk, dat is beter voor hout.
Bij stalen balken is dat niet het geval. Die werken beter op trek.

Zo zijn ze ook uitgevoerd bij de verschillende loodsen waarvan de foto' zichtbaar zijn.

Dus: als er buizen in zitten in je deuren is het OK, anders vervangen door buizen  ;D  ::)
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

RUNE

Dank voor je expertise Frans, dan zit het volledig goed. Kon ook niet anders omdat ze naar het voorbeeld gebouwd zijn en ik denk niet dat ze in Monceau een fout gemaakt hadden.
Als toelichting : de poorten van de remise zijn stalen frames met houten latten, de poorten van de werkplaats/kleine loods zijn stalen frames met metalen platen.  :)

Tothebeach

Los van die buizen en latten ;) Dat dak is erg fraai. Hoe heb je dat gemaakt?

Groet,
michel

RUNE

Michel, het dak is eigenlijk ongeveer zo opgebouwd zoals het in het echt ook gebeurd.
Heb eerst een gebinte gebouwd van Evergreen profielen. Voor het aanbrengen van de dakpanelen verlichting aangebracht en de draadjes langs de profielen weggewerkt. Over de profielen dan de dakpanelen gelijmd, deze zijn gemaakt van doorschijnende golfplaten van Schulcs (te koop bij De Kwast) uit een plaat allemaal plaatjes op maat gesneden. Een deel van de platen is op kleur (betonkleur) gebracht en een deel doorschijnend gelaten(lichtstraten).
Als de schouwen erop zitten met de air-brush wat lichte vervuiling (waas van) gespoten.
Dan als final touch met een fijn penseel wat streepjes mat medium (acryl) aangebracht en fijn strooimateriaal erover en het overtollige wegblazen (mos)
Resultaat golfplaten dak met mos vervuiling.
Hopelijk kan je hier wat mee, mocht je nog wat willen weten hoor ik het wel. :)

Tothebeach

Beste Rudi,

dank voor je toelichting, hier kan ik zeker wat mee.
In totaal is het een zeer fraaie loods, zeker de opengeschoven deuren, de spullen die er om heen staan en de kabels en leidingen die er aan hangen. Een heel mooi resultaat!

groet,
michel

RUNE

Al weer een loc klaar om te verschrotten, nu een HLR92. Begin zo ongeveer aan het aantal locs te komen om de verlaten remise te bevolken met een hoeveelheid kilo schrot.

20230929_122452 (002) by rudi nelissen, on Flickr

20230929_122542 (002) by rudi nelissen, on Flickr


mark7758

BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.