Nieuws:

Nu in MSM 246 TREINSAMENSTELLING: De IC Saphir

Hoofdmenu

Op schaal of niet op schaal

Gestart door loebaske, 23 oktober 2006, 22:09:56 PM

Jurgen

Waar ik op doelde was dat men hier weer bezig was over 2- en 3-rail. [;)] Die dingen ben ik al beu gehoord.
Trouwens, Ervin, kijk eens op www.hetgroterdamproject.nl. Daar wordt ergens de uitleg gegeven over hoe je je ICE kan uitvoeren met genoeg panto's. [;)] Je moet er wel een extra wagen voor bijkopen en die dan slopen. [:D]

Wat het onderwerp betreft, ga ik ook eens reageren.
De reeks 15 van Olaerts is trouwens ook niet 100 % juist. De rubber band rond de gebogen venstertjes staat er niet op. Moet ik dat model nu volledig afbreken ofzo? Op een figuurlijke manier dan wel.
Bij bijna ieder model staat wel een revisiedatum op de kast geschilderd. Klopt die datum wel, is die bepaalde loc ooit op die datum echt uit revisie gekomen?
De laddertjes op de reeks 51 van Mehano waren volgens sommigen ook te grof. Ik heb mijn model hier voor mijn neus staan, ik merk daar niks van.
Ik heb mijn locs eens van dichtbij bekeken. 1 kant van de loc staat altijd iets hoger op de draaistellen als de andere kant. Klopt dit met de werkelijkheid? Ik denk het niet h?.
Diegenen die zeggen dat ze 100% op schaal rijden, werken ofwel bij de spoorwegen zelf, ofwel zijn ze weggelopen uit 1 of andere instelling.

Ik heb het elders op dit forum ook al een keer gezegd. Ik heb een algemene herinnering van een loc in mijn hoofd. Brengt een fabrikant die loc in model uit, dan ga ik dat model vergelijken met het voorbeeld dat ik ooit een keer in het echt, of ergens op foto gezien heb. Komt dat overeen, dan ben ik tevreden.
Het is zoals Gerolf zegt, modelbouw zit in je hoofd.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

ERVIN

Ja Jurgen, ik heb het ook al gezien op het groterdam project, dat heeft hij knap gedaan, maar ik begin er niet aan, het is goed zo.

En voor de rest heb je natuurlijk m??r dan gelijk.[;)]

rgp

Dag,

Jurgen, als iemand iets in het belachelijke begint te trekken, dan is dat meestal een teken dat de valabele argumenten op zijn.
Op schaal betekent voor mij dat een model conform de technomogische mogelijkheden in een bepaalde prijsklasse de meest correcte weergave is van de werkelijkheid ongeacht merk, land van herkomst van het echte object en het doelpubliek.
Wat die 2R en 3R betreft: het zijn dan toch wel de M?rklinisten die fanatiek overkomen; ik heb nog geen ander merkfanaat tegengekomen die zo merkverslaafd is als een doorsnee-M?rklinist.
vb: in een ander draadje over de 18 van M?trix: zegt men schone lok en staat men hem in de hemel te prijzen terwijl er enkel een computertekening en gecatte lok te zien is !

Roland

Steven86

citaat:
Geplaatst door rgp

Dag,

Jurgen, als iemand iets in het belachelijke begint te trekken, dan is dat meestal een teken dat de valabele argumenten op zijn.
Op schaal betekent voor mij dat een model conform de technomogische mogelijkheden in een bepaalde prijsklasse de meest correcte weergave is van de werkelijkheid ongeacht merk, land van herkomst van het echte object en het doelpubliek.
Wat die 2R en 3R betreft: het zijn dan toch wel de M?rklinisten die fanatiek overkomen; ik heb nog geen ander merkfanaat tegengekomen die zo merkverslaafd is als een doorsnee-M?rklinist.
vb: in een ander draadje over de 18 van M?trix: zegt men schone lok en staat men hem in de hemel te prijzen terwijl er enkel een computertekening en gecatte lok te zien is !

Roland


Beste Roland,

Wat dat in het belachelijk trekken betreft. Volledig mee eens. Als het al nodig is naar exotische modellen te gaan zoeken om zijn gelijk te halen, dan wordt het al te belachelijk.
En dan mogen we allemaal mee doen. Of niet soms?

Wat die computertekening en die gecatte lok betreft. Ik snap echt niet waarom je daar blijft een punt van maken. Alle merken doen aankondigingen op die manier. Met een CAD tekening of een foto met het origineel. Allen retoucheren fotos voor hun catalogus.
Maar op ??n of andere manier blijk jij je alleen aan M?rklin te ergeren. Je zal er wel een valabele reden voor hebben veronderstel ik. Naar ik hoop geen al te fanatieke [;)]

Groeten,

Steven

Jurgen

Ik trek het onderwerp in het belachelijke omdat dit ook een belachelijk onderwerp is. Jaren geleden waren er opwindtreintjes, die waren ook niet op schaal. Toen heeft er ook niemand geklaagd h?.
Wij zijn tegenwoordig zo verwend dat we alles wat iets minder is meteen beginnen af te breken. Het zijn niet de fabrikanten die meer dan perfecte modellen moeten afleveren, het zijn wij die onze mentaliteit moeten veranderen.

Wat die M?rklinisten betreft, ik rijd ook met M?rklin. Ik trek mij helemaal niets aan van het feit of M?rklin beter of slechter zou zijn. Mijn Mehano locs die rondrijden op mijn baan zijn even goed.
Over de reeks 18 kan ik alleen maar zeggen dat de tekeningen er veelbelovend uitzien. M?rklin zal er zeker iets moois van kunnen maken, maar LS zal er zeker niet voor moeten onderdoen. Alleen weten we nu al dat de LS versie minder functies zal hebben dan de M?rklin versie en waarschijnlijk ook stukken goedkoper zal worden.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

Brunel


citaat:
Geplaatst door Steven86"Buiten Noord-West Europa komt 3 rail haast niet voor" -> dat is nu een rasechte toogpraatkwakkel zie. En van zo'n zwak inhoudsgehalte dat ik zelfs geen goesting heb om uit te leggen waarom.



Geen argumenten zeker?
Wel eens in een doorsnee Amerikaanse, Australische, Britse of zelfs maar Spaanse of Italiaanse modelspoorwinkel geweest?
In Amerika en Australi? zul je in een doorsnee winkel de bekende witte dozen niet aantreffen. Dat is voorbehouden aan een paar winkels die vooral verzamelaars bedienen.
In Zuid-Europa heeft drierail een klein marktaandeel en ook dat zie je terug in de winkels.
Maar ik hoor wel of jij andere ervaringen hebt. Niet die van de toog h?. [;)]

Het gevolg is dat er in de hele wereld niet veel meer dan tien fabrikanten zijn die drierailmodellen fabriceren en dat is vaak meer van hetzelfde. Er zijn honderden tweerailfabrikanten die behalve dertien in een dozijn producten ook allerlei bijzondere dingen fabriceren. Goed gelijkende rails bijvoorbeeld. [8D] Niet iedereen boeit dat en dat hoeft ook niet, maar ik begrijp niet dat iemand kan beweren dat de keuze voor de doorsnee drierailer niet veel kleiner is.

janjozef

Inderdaad 3rail is puur duits van oorsprong in geen enkel land ooit gemaakt. Al wie iets anders zegt weet er niets van of is marklinofiel. Noch in amerika, noch in japan wordt 3rail gereden. En buiten HO vindt ge ook geen 3rail. Eigenlijk is 3rail een randproduct dat nu eenmaal bestaat en voor lief moet genomen worden.

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

Havoc

citaat:
Noch in amerika, noch in japan wordt 3rail gereden. En buiten HO vindt ge ook geen 3rail.


Buiten Lionel dan: O en US. Eerst eens nadenken, dan schrijven...

Met vakantie voor onbepaalde duur.

Brunel

Drierail was ooit algemeen in alle toenmalige schalen. In de VS is daarvan een drierailstroming in 0 overgebleven. Tegelijk zijn ze daar in HO nooit aan drierail begonnen, vanaf de jaren dertig is dat altijd tweerail geweest. Hier in Europa is HO juist wel in drierail begonnen en ontstond tweerail pas toen verschillende fabrikanten na de oorlog tweerail voor de Amerikaanse markt gingen produceren. Tweerail begon toen ook in Europa aan een gestage opmars, maar in de Duitstalige landen en directe omgeving is dat bij 50/50 blijven hangen.

Om op het oorspronkelijke onderwerp terug te keren. In De VS is de verhouding tussen 0 drierail en 0 tweerail op hoofdlijnen wel die van respectievelijk 'lekker op een spaanplaat rijden' en 'modelbouw'. Drierail is echt drieRAIL, waarbij de derde rail bijna nog dikker is dan de twee echte railstaven en die zijn ook al niet echt op schaal.

Ludwig

Ach voor mij gaat deze discusie niet op .
Voor mij moet de fun primeren op het realiteits gehalte van de baan.
Ik had de plaats en heb zodoende 2 rail en 3 rail in een modelbaan verweven .
Dit alles heb ik motorola format gestuurd ( omdat ik dit van een startset had ).
Ik koop dus lekker occasie spul en hoef me niets aan te trekken welk spul ik koop .
[:D]
Groeten
Ludwig

3 rail k rails, Ecos 2

ERVIN

Waar ging dit draadje ook alweer over???????

Gerolf

citaat:
Geplaatst door ERVIN

Waar ging dit draadje ook alweer over???????

Triest h?, Ervin, vind ik ook [V]
Probeert Jurgen de situatie wat recht te trekken, en het lijkt te lukken, maar krijgen we binnen de kortste keren terug dat 2R/3R gehakketak ...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Jurgen

Ze zullen het nooit leren.
3-rail heeft puntcontacten wat in het echt niet bestaat en meer kan je niet vertellen daarover binnen dit onderwerp.
Ach ja, ik heb geprobeerd.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

Peter

Niet vergeten: ook Trix had vroeger ook 3-rail, wel als gelijkstroom en niet echt vergelijkbaar met M?rklin. De midden rail was een rail en geen puntkontakten.
Met vriendelijke groeten
Peter

n/a

citaat:
Geplaatst door Jurgen

Ze zullen het nooit leren.
3-rail heeft puntcontacten wat in het echt niet bestaat en meer kan je niet vertellen daarover binnen dit onderwerp.
Ach ja, ik heb geprobeerd.



Al is de grootste treinenfabrikant ter wereld de maker van 3-rail. Ja sommigen zullen het nooit leren.
[:D]