Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

Zwanger van een Type 1?

Gestart door Rangeerduivel, 13 december 2020, 20:42:24 PM

Rangeerduivel

Het zit al een tijdje te kriebelen om aan een type 1 te beginnen, al zal die zwangerschap op een zware bevalling uitdraaien mijgedacht! ::)
Als kandidaat donorloc beschik ik over dit monster;
Iemand hier op dit forum zal hem zeker herkennen... ;D 8)

Eerst feit, het ding is letterlijk loodzwaar!
Hij weegt dubbel zoveel als een andere doorsnee stoomloc.
Van een merk heb ik geen idee, al denk ik sterk aan een Liliput als ik het type motor bekijk,
Liliput heeft hetzelfde model motor gebruikt in zijn BR38 (type 64), al was die motor iets kleiner in formaat.
Nergens is echter een merknaam of land van productie te bespeuren.


1ste (en enige) voordeel ;
De wielen en het onderstel zijn reeds zwart met witte wielbanden, wat een groot en lastig karwei uitspaart.
1ste nadeel;
De asindeling is niet 100%correct, maar ik zeg altijd " je moet roeien met de riemen die je hebt", hier zijn zelfs mensen die nooit in een bootje stappen! ;D
2de nadeel;
De motor zit in de kabine, al is er nog geen uitsluitsel of die motor uiteindelijk wel gaat (blijven) dienen... :-\
Elk nadeel heeft uiteraard ook zijn voordeel, ik moet geen interieur in de kabine verzorgen. :P
De loc rijdt analoog wel tamelijk rustig, hij had daarvoor wel een grondig onderhoud nodig, maar ik vermoed dat niet de eerste beste decoder in staat zal zijn dit ding vooruit te krijgen!
Bovenbouw en tender moeten volledig scratch building worden daar het moeilijker is een bestaande ketel om te bouwen....
Alhoewel, moeilijk is relatief niewaar...
De draaistellen kunnen er volgens mij best door ook niet correct, maar in een ander (lees langer) chassis zal dat best meevallen mijgedacht.
Maar de Chocovit op de eerste foto zal moeten vervangen worden door enkele blikjes Redbull denk ik!
Ik verdwijn nu naar de treinkamer, tot binnen een paar jaar....! ;D ;D

;)

Floris

dit ding is een ouwe trix S3/6, ofwel HLV59. Zou dus die ouwe italiaan van laatst gebruiken voor de type 1 ;D

Rangeerduivel

Citaat van: Floris op 13 december 2020, 22:49:24 PM
dit ding is een ouwe trix S3/6, ofwel HLV59. Zou dus die ouwe italiaan van laatst gebruiken voor de type 1 ;D

Die ouwe italiaan van laatst is reeds goed en vooral ver op weg om een volgende HLV59 te worden, maar dat project ligt nu even stil omdat ik met een electrisch probleem zit dat ik maar niet opgelost krijg.
En onze Amsac huiselektrieker is wegens corona onbereikbaar, anders lost die dat met gemak op...
Hij zegt steeds "je moet dat even uitmeten hé..." maar met wat?, ik heb enkel een rolmeter van 25m en een schuifmaat,
Komt er op neer dat we het met deze hier zullen moeten doen!

;)

Klaas Zondervan

Gezien het motortype en de manier van aandrijving moest ik ook meteen aan Trix denken. Wel vreemd dat dat nergens op staat.

Jappy

Misschien dat je de wig-vorm van de cabine nog kan recupereren? Tenminste als mal?
Schaal H0, vooral schaal N. Liefhebber van stoom, diesel en alles wat obscuur en moeilijk te verkrijgen is...

Stoker bij de Miljoenenlijn

Trixtler

Is een verbouwde Trix Express 2207 of Trix internationaal 2407, BR18, de kabine is zelfbouw.

Mvg,

Lucas

Rangeerduivel

#6
Citaat van: Trixtler op 14 december 2020, 11:13:53 AM
Is een verbouwde Trix Express 2207 of Trix internationaal 2407, BR18, de kabine is zelfbouw.
Mvg,
Lucas

Dat klopt helemaal Lucas, al is het zeer moeilijk nu uit te maken welke van de twee het juist is net door die verbouwing.
Ze lijken zo sterk op elkaar en technisch zal er weg geen verschil zijn denk ik

Citaat van: Jappy op 14 december 2020, 09:38:31 AM
Misschien dat je de wig-vorm van de cabine nog kan recupereren? Tenminste als mal?

Klopt ook Jasper, misschien kan ik die cabine gebruiken door enkel de zijkanten te vervangen.
Ik moet wel nog nagaan of het wat klopt met afmetingen (vooral hoogte)

;)
Ondertussen wat afgegoogld, ik schrik van de prijzen die van dat ding nog worden gevraagd!
https://www.google.com/url?sa=i&url=https%3A%2F%2Fmodellbahnmarkt24.de%2FSpur-H0-Neu-lagernd-2-Hand%2FDampfloks%2FTRIX-INTERNATIONAL-2407-Dampflokomotive-18-601-3L-Spur-H0-1-87-EOVP%3A%3A12250.html&psig=AOvVaw3I33xdD2NWPtOQabDYzDFh&ust=1608028212724000&source=images&cd=vfe&ved=2ahUKEwiIxMSEos3tAhUE26QKHWQDCpwQr4kDegUIARDKAQ

Havoc

Citaat van: Rangeerduivel op 13 december 2020, 23:12:44 PMHij zegt steeds "je moet dat even uitmeten hé..." maar met wat?, ik heb enkel een rolmeter van 25m en een schuifmaat,

Met een multimeter. Voor eenvoudige dingen is dat prima. Moet niet veel kosten, staat regelmatig wel ergens in de aanbieding. Altijd handig om in de buurt te hebben.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Rangeerduivel

Citaat van: Havoc op 14 december 2020, 13:56:17 PM
Citaat van: Rangeerduivel op 13 december 2020, 23:12:44 PMHij zegt steeds "je moet dat even uitmeten hé..." maar met wat?, ik heb enkel een rolmeter van 25m en een schuifmaat,

Met een multimeter. Voor eenvoudige dingen is dat prima. Moet niet veel kosten, staat regelmatig wel ergens in de aanbieding. Altijd handig om in de buurt te hebben.

Ja dat weet ik natuurlijk Johan, maar wat baat het als je er niet mee kan omgaan,
Als ik hem al zou kunnen instellen (wat niet het geval is) moet ik nog weten wat die cijfertjes op het scherm betekenen, (wat dus ook niet het geval is!)
Ik had een multimeter en heb hem cadeau gedaan aan een forumlid om juist die reden...
Elektriciteit en elektronica is niet aan mij besteed.
Ik weet enkel dat je + en - hebt en dat die mekaar niet mogen raken, en daar houdt het op!
;)

Alberke

Als het maar is om te weten of er verbinding is kan je met een lampke of een zoemer en een "pilleke" en een paar draden al zoiets maken.
Als ge dat wil zal ik zoiets maken voor uwe kerstmis  ;)
Vertel intussen eens wat voor probleem ge hebt.
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

Rangeerduivel

#10
Citaat van: Alberke op 14 december 2020, 14:13:03 PM
Vertel intussen eens wat voor probleem ge hebt.

Awel zie;
In deze constructie zit een kortsluiting met het formaat van Maggie De Block, en via de foto kan mijne maat het ook niet uitpluizen...
[/url]IMG_0175 (1) by rudy van wayenberge, on Flickr

De stroomafname gebeurt langs de ene kant door verbinding  van de wielen/assen met de massa (rode draad) en langs de andere kant met zelfgemaakte slepers op de wielen (zwarte draad)
Nu gaat misschien iemand de opmerking maken dat rood en zwart moeten wisselen van kant, maar dat kan niet daar er ook stroomafname gebeurt via de tender en ik die zijden moet respecteren.
Kleine nota; Als er geen decoder is ingeplugd heb ik uiteraard geen kortsluiting.

;)

Alberke

wel, dat zou met zo'n doorfluiterke op te lossen zijn zie.
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

Alberke

Elimineren dan hé Watson.
Kortsluiting als die op de rails staat?
Tender afkoppelen: weg?
Tender alleen op spoor? Pats?
Lok alleen op spoor? Pats?
Niks van dat alles? Tender terug aankoppelen: pats?
Verkeerde kant verbonden.
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

Rangeerduivel

Citaat van: Alberke op 14 december 2020, 14:38:26 PM
Elimineren dan hé Watson.
Kortsluiting als die op de rails staat?
Tender afkoppelen: weg?
Tender alleen op spoor? Pats?
Lok alleen op spoor? Pats?
Niks van dat alles? Tender terug aankoppelen: pats?
Verkeerde kant verbonden.

Daar had ik ook al aan gedacht, maar dat moet dus gebeuren met decoder ingeplugd, want zoals ik al zei, "zonder ingeplugde decoder geen kortsluiting"
maar ik vrees dat al dat 'gepats' wel eens nefast zou kunnen zijn voor de decoder...
En decoders groeien nu eenmaal niet op mijn rug, evenmin als het geld ervoor... :(

;)

Alberke

Had ik effe over gelezen: alleen kortsluiting met ingeplugde decoder; daar moet ik efkes over nadenken hoe dat kan.
Het ligt dan toch niet aan uw verbindingen dan.
Iets met de verlichting?
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D