Hana no tani - Japan, start industriële revolutie

Gestart door meeus, 13 november 2020, 20:42:41 PM

meeus

Ondertussen wat aan het plannen geweest, wat youtube video's kijken (boulder creek etc) en me bezig aan het houden met het maken van bomen.
De scenery met de tempel op het plateau begint ook vorm te krijgen en hier ben ik al de nodige zaken voor aan het maken met gietmallen en sculptamold.
Eerste bomen ooit gemaakt, nog aan het wachten op wat bladkleur variatie maar Noch levert blijkbaar moeilijker door Corona..
"groeps foto"

"Berkenboompje"

"Japanse bloesem, maar ben nog op de witte bloesems aan het wachten/onderzoeken wat kan dienen"




Er is nog een 2de bloesem met dezelfde rare vorm maar die moet nog de groenbedekking krijgen.

meeus

Na het begin werk met de bomen kwam de gezondheid (tandpijn, wat spier en gewrichten) wat vervelend doen maar deze zijn nu wat aan de betere kant aan het gaan.
Het feit dat Noch eindelijk wat heeft kunnen leveren heb ik wat verder aan het tempel complex kunnen werken.

Alle foamboard, gietmal rotsen, tegels en scultpamold werken zijn nu aan het drogen.
Hierna is het met verf de basis kleurlaag aanbrengen, weer laten drogen en dan de graszoden, paden etc strooien.
Ook is er wat nieuws uit Japan, mijn gebouwen zijn via plazajapan verzonden naar huis, hier ook weer een tijd wachten.

Ondertussen wat foto's van de voorlopige witte layout, als het droog en geverfd is meer foto's.
Overzicht:


En wat detail foto's van her en der op het tempelplein





De muren rondom de Pagode zullen bekleed worden met een klimplant voorzien van gele bloemetjes, dit zo de hele half cirkel muur rond.
Het stuk voor het Pagode plateau zullen voorzien worden van struiken , verschillende types gras en eventueel nog wat berkenbomen.
Algemeen de bedoeling van een oude tempel plein te maken dat her en der in de natuur verdwijnt en dan weer tevoorschijn komt.
Geen perfectie, geen machinaal uitzicht hier.

Cheers, Yoni


meeus

Vandaag nog wat bomen gemaakt, gewone eenvoudige bomen voor langs de scenery of alleen in een veld.



Van al de bomen heb ik een aantal favorieten, bloesems en treurwilgen.
De treurwilg is een boompje apart gezien deze wat moeilijker te maken zijn omwille van de paraplu vorm.
Dus vandaag gewapend met ijzerdraad, plaaster, polyfiber, spuitlijm en groensel een poging gemaakt aan men eerste treurwilg.


Deze zijn van onder de treurwilg getrokken, beetje wazig, de camera had geen zin om scherp te stellen van zo dichtbij..



Het eindresultaat op afstand (hij blijft wel niet op deze plek staan, deze treurwilg zal bij de grote vijver komen.)



Cheers,
Yoni

Cozzy

Tempelplein is al erg geslaagd!
Benieuwd hoe het eruit ziet eens ingekleurd, doe zo voort!

Groet,
Tom
Modelspoorgroeten! 
Ailleurs-Niverance  |  Modelspoorblog

Havoc

Die drie bomen op het bovenste deel (het bolletje en de 2 waaibomen) geven inderdaad een oosters gevoel. Gaat er van dat wit grind komen met lijnen in?
Met vakantie voor onbepaalde duur.

svvander

Verdorie... dat ik dit draadje gemist heb... leuk. Eens helemaal iets anders. En Märklin  ;) You have my attention sir! Ik volg.
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

meeus

@Havoc: Die grind lijnen die komen onderaan, recht voor het klein tempel gebouw als het aankomt uit Japan.

Fretbol

Goed bezig! Zal een leuke sfeer oproepen als het klaar is ;)

meeus

Zondag probeer ik wat hobbydag te hebben en we zijn een beetje verder geraakt aan het tempelplein.

De funderingen zijn nu in een basiskleur gezet, statisch gras etc moet er nog komen.


De eerste muur die overgroeid is met klimplanten is een feit, was de eerste keer dit te doen.
Polyfibre, 3m spuitlijm en 3 tinten groen strooisel





Dan heb ik aan het tempel huisje nog een kleine eye catcher gemaakt.




De trap en de stenen paden zijn ook al in een kleurtje gezet




Het gras is de volgende stap, hier zal het trial en error zijn aangezien het een mix van lang en minder lang zal zijn met hopelijk wat reliëf.
De treden zullen ook een laagje krijgen waar ik een ruw tegel steen patroon in uitkras.
Tussen de stenen, in de voegen, zal ik nog mos zetten zodat het minder perfect is maar eerder overgroeid.

Cheers,

Yoni


meeus

Vandaag nog wat kunnen verder werken aan de onderste laag van het tempelplein.
Wat er gedaan is: Gras, wandelpad, leuning (moet nog geverfd worden) haag verder gemaakt, bomen gepland en de treden wat mos en groen woeker gegeven.










Het volgende is de rotstuin en dan de overgroei maken voor het bovenste deel waar de pagoda komt te staan.
Ook nog wat fijn gekleurde pigmenten vinden om bloesems te maken.

Cheers,
Yoni

meeus

En ondertussen zijn we aan het bovenste stuk van de tempel aan het werk, gras gezet en berkenbomen gemaakt die in een halve cirkel rond de pagode komen.
De rotstuin, het witte zal nog groen struiken krijgen, eerst de scenic cement laten drogen.



Het bovenste plein voorzien van gras en zijn bomen.


De berkenbomen die rond de pagode komen te staan.



Een bovenaanzicht van het "complex"



Een soon to be vlaggenstand (het zal de vlag van de Tokugawa clan dragen


Nog te doen: De achterkant van het bovenste plein zal nog de overhangende klimplanten krijgen.
De gebouwen zijn via de vlieger vertrokken uit Japan!
Bloemen planten her en der, een mooie Noch set gevonden (07012) en wat detail werk.
Ook op zoek naar verlichting, een eenvoudig systeem met een gele led zodat ik een theelampje kan maken bv.



evan

Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

DFS

Ik ben benieuwd naar het rollend materiaal dat hier op te zien zal zijn

meeus

En zo kwam het einde van het tijdperk van de spoorbaan in de technische ruimte eraan.
Na wat hevig opruim werk is er een hobby kamer vrijgekomen waar ik rond de plaat kan lopen.
Zo ziet de Technische ruimte er nu uit, met een werkplek voor het hobby en nu kan ik scenery maken zonder dat mijn bureau iedere keer onder het statisch gras hangt..


En zo ziet de baan V2 er nu uit (de slingerende bochten zijn te danken aan vrouwlief, deze vond nl dat de huidige layout vrij saai was.



De afmeting van de plaat is iets groter geworden waardoor ik nu plek heb voor een staplek voor mijn treinstellen die niet op de plaat pal in het midden van de scenery ligt.
Hierdoor zijn er nu 3 niveaus, het grootste deel zal rijden op de +1, staplek is 0, rotsplateau met de tempel is nu +2, deze vorm kan eventueel nog veranderen afhankelijk van mijn mood.

Gebaseerd op de laatste foto:
Tempelplein rechts vooraan
Groot meer met wat watervallen links vooraan
Achter het meer (centraal midden) een boeren dorp met wat akkers.
De grote(re) openingen tussen de sporen worden rotsplateaus zodat de trein tussen de rotsen zal rijden of op zo een plateau.
Achteraan komen bergen waar het achterste spoor door getunneld zal worden.

Hopelijk is de uitleg wat duidelijk, anders is het afwachten  :P


Cheers,

Yoni

OlivierV

Yoni,

Nu je een groter oppervlak ter beschikking hebt, is het geen idee om die korte bochtjes achterwege te laten en met een echt schaduwstation te gaan werken?
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan