Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Lange treinen door België

Gestart door Driesel, 11 oktober 2020, 13:30:58 PM

Metpetergaathetbeter

Bekijk eens die 8 Franse ertswagons die LS uitbracht met Belgische registratienummers

Metpetergaathetbeter

kijk eens naar LS sets 32300 t/m 303 en je heb alvast al een stukje ertstrein (zijn die gehuurde SNCF sets) en eventueel aan de slag gaan voor die kortere

Floris

Ah, kijkaan, ertsbakken zelf rotzooien, heel goed!
Heb je alleen plannen voor dit type of moet het een trein met wat variatie worden? Misschien heb ik nog wel wat info voor je...

Driesel

Gisterenavond een reactie geplaatst, maar die is blijkbaar niet doorgekomen???? Dus vandaag opnieuw:

Peter, die sets van LS Models heb ik gezien. Op dit forum werden ze ook al besproken en waren er ook vragen omtrent de inzet in België. Met Franse opschriften zijn ze hier wel veelvuldig ingezet.

Floris, dit was wel het meest voorkomende type in de ertstreinen, maar variatie is uiteraard mooi. Van dit type (1000F) heb ik wel wat gevonden op het net (waaronder een plan en info ivm de Dacker-modellen).
Ik heb vooral nog wat vragen omtrent de opschriften bij de ertswagens: ik vermoed dat die toch wat verschillend waren met betrekking tot de bestemming: vanuit Antwerpen (Stocatra) vertrokken er namelijk vele bloktreinen naar oa Blanchisserie (Charleroi), Luik en Luxemburg. Voor deze laatste bestemming denk ik dan dat de meeste wagens het opschrift 'Arbed' droegen. Voor Charleroi waren het dan deze met 'Hainaut'?
Dus: alle info is welkom.

Ik stootte gisteren ook nog op dit:


https://marnan.eu/mm44138-elotrains-h0-nmbs-prototype-ertswagen
Dit type intrigeerde me al geruime tijd, omdat die veelal aan te treffen was tussen de andere ertswagens. Door de volledig andere constructie zorgde deze wagen voor variatie in de ertstreinen. Hier heb ik dus verschillende aanzichten gevonden voor een volgend project ;) Maar ook hier dus geen info over de opschriften.




Metpetergaathetbeter

inderdaad een mooie, maar stond er niet eerder daarover hier of in MSM een artikel of een draadje om zo'n één of gelijkende uit een Kibri(of Faller?) of ander merk te bouwen ?

Floris

ja, faller heeft dat ding, om duistere redenen op 2 assen in plaats van draaistellen, maar dat is op te lossen natuurlijk.

Herwig

#51
 
Dat bogie-loze H0-model van Elotrains ( geen N ),  werd dat type in werkelijkheid niet gebouwd eind jaren 1950 bij de constructeur Saint-Eloy  ?
Het lijken precies een stel rustieke scheepsstuurwielen op de kop ...
Terug op te zoeken ...   maar 'k herinner me dat Loco-Peter hierover méér weet..
Marnan (NL-Roosendaal-West) zou ooit de Elotrains-restanten hebben opgekocht.

Driesel

Nog eens tijd voor een nieuwe foto:



Aanleiding voor deze samenstelling is de set van Models World: https://models-world.eu/nl/uitverkocht/56-gebleekte-t-shirts-met-korte-mouwen.html

De loc is een bouwpakket van HFR160 https://hfr160.fr/notices/notice-kit-cc40100/notice-hfr-402-easykit-cc40100/
Een model van het Breda-restaurant heb ik niet, maar die is hier vervangen door een Pistoiesi (ombouw op basis van een Rivarossi).
De I6-rijtuigen zijn van Roco, de twee DB-rijtuigen komen van Arnold.

Metpetergaathetbeter


henry

Ziet er mooi uit.
Ook de begroeing is mooi.

Driesel

Bedankt mannen.

Terwijl ik bezig ben met internationale samenstellingen van weleer: deze keer de TEE 'Ile de France'. Tussen Brussel en Amsterdam werden deze regelmatig gesleept door een diesel type 200 (de latere reeks 51). Ik heb dan maar eens zo'n 200 gemaakt met enkele koplichten en het derde licht (lamp afkomstig van een stoomloc). De kap is een 3D-print, het onderstel komt van een Amerikaanse diesel van Atlas. De TEE Mistral-rijtuigen komen van LS Models.


doomslu

luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Driesel

Zo, het was alweer lang geleden, maar het is nu eindelijk gelukt om een filmpje te maken over de Benelux-samenstellingen op mijn baan:

https://www.youtube.com/watch?v=l8jppY39b10

mardig23

Knap filmpje!
Alle registers open 8)

Ik mis enkel de 25.5, een sandwich, en een railpool 186! ;D
Mvg Karl

Floris

ja, nooit gerealiseerd hoeveel verschillende "moderne" samenstellingen er waren. Goeie collectie zo!