Märklin NMBS Type 1

Gestart door eve, 01 oktober 2020, 07:50:42 AM

philippe

Citaat van: Rangeerduivel op 10 februari 2021, 19:02:41 PM
Die tabel voor alles komt er aan jongens, geduld is een schone deugd!
Olivier liet me weten dat hij er ging voor zorgen dat ze hier verschijnt maar hij ging eerst eten, die man heeft gewerkt weet je::)

;)

Olivier moet leren zijn prioriteiten stellen  :P :P We zitten hier allemaal te wachten op die tabel  ;D

Rangeerduivel

Citaat van: philippe op 10 februari 2021, 22:39:45 PM
Citaat van: Rangeerduivel op 10 februari 2021, 19:02:41 PM
Olivier moet leren zijn prioriteiten stellen  :P :P We zitten hier allemaal te wachten op die tabel  ;D

Ja blijkt dat er toch heel wat ongeduld heerst in de groep..
maar het is ondertussen toch gebeurd hé ;D

Citaat van: Rangeerduivel op 10 februari 2021, 20:52:49 PM
Citaat van: darick69 op 10 februari 2021, 20:44:14 PM
merci voor de tip

Wa schooift da?  ;D ;D

;)
Citaat van: darick69 op 10 februari 2021, 21:16:02 PM
nen andere tip...     

OK, meer moet da nie zijn ik ben vlug kontent hoor...
(een kinderhand is gauw gevuld zegt het spreekwoord)  ;D ;D

;)

SuSke

Citaat van: philippe op 10 februari 2021, 22:39:45 PM
Olivier moet leren zijn prioriteiten stellen  :P :P We zitten hier allemaal te wachten op die tabel  ;D

Gewoon even downloaden uit Olivier zijn Dropbox...

Bedankt Olivier en Rudy. Ik heb het opgeslagen in mijn dropbox en het zal ten gepaste tijde van pas komen (als ik nog eens met de programmer wil gaan prutsen aan de instellingen van mijn loc's) - nu andereprioriteiten  ;D ;D
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Fretbol

Vandaag ook mijn Type 1 (Trix versie) gaan ophalen.

Heel mooie loc en heel tevreden van het geluid maar 1 ding is me opgevallen: de piepende remmen of het geluid van de remmen hoor ik enkel bij heel bruusk remmen van hoge snelheid naar stilstand.
Is dit normaal en is dit eventueel aan te passen? Wat mij betreft mag het remgeluid er ook bij afremmen op lagere snelheid zijn zoals bij de reeks 25 of 26 van Roco?

Anthony  ;)

Rangeerduivel

#259
Normaal is er ook een CV waar je het beginnen van het remgeluid kan vervroegen of verlaten...
Bij ESU is dat toch het geval
En ik heb toch een vermoeden dat het Esu-team voor een deel in de decoder participieert...

;)

Decapod

Betere smering af fabriek zeker ...  ;D
NMBS IIb, IIIa, IIIb
Trots op het spoorwegverleden van ons kleine landje.

Rangeerduivel

Misschien op de valreep er naast mijn Jocadis ook een Trix kunnen scoren....NMBS had er ook méér dan 1 niewaar? ;D
Lukt het niet dan is het ook maar zo...vanavond uitsluitsel!

;)

loco

Ik lees hier regelmatig het woord 'noodverlichting'. Wat wordt hiermee bedoeld (ik heb geen T1 van Marklin of Trix)? Ik ben deze term nog niet tegengekomen in het lexicon van de stoomlocomotieven en vraag me af of het type 1 wel degelijk een noodverlichting had. Kan iemand mij hierover iets meer vertellen. Wat is de noodverlichting bij het type 1 en eventueel andere locomotieven en wanneer werd dit gebruikt? Of gaat het hier over een term die door Märklin is uitgevonden?

Rangeerduivel

#263
Peter,
Hoe het er aan toe gaat wanneer er maar 1 centrale lamp op staat weet ik niet, misschien gewoon knipperen, maar bij bvb eloks branden links en rechts om beurt voor 1 seconde wanneer zich een "trein in nood" bevindt

Bij bvb de LSModels 27 en konsoorten schakel je die normaal met F10

;)

Negenentwintig

Dag Peter,

mijns inziens bedoelt men hier met "noodverlichting" een extra lamp voor het geval de normale frontverlichting zou uitvallen.
Het Type 1 van MäTrix heeft één elektrische lantaarn op de bufferbalk. Er hangt een petroleumlantaarn aan de rookkastdeur.
Bij de echte loc kon deze ontstoken worden, als de elektrische lamp faalde. Zodoende reed men nooit zonder licht.
De lichtintensiteit van de vlam van zo'n petroleumlantaarn is wel stukken minder dan deze van een elektrische lamp.
Op sommige foto's uit de tijd van de stoom zie je de "nood"petroleumlantaarn(s) op de tender staan.
Het staat mij voor dat elk tractievoertuig door de jaren heen steeds voorzien was/is van één of meerdere noodlantaarns.

Bij het aanpassen/wijzigen van de lichtsterkte in de modelloc moet de CV-waarde voor de noodverlichting dus lager zijn dan deze voor de elektrische koplamp.

Het wisselend links-rechts knipperen van de witte lampen bij hedendaagse treinen duidt inderdaad op een "trein in nood", na een ongeval, bij pech, ....

Mvg
Born under the sign of steam.

Fretbol

Citaat van: Fretbol op 11 februari 2021, 21:29:10 PM
Vandaag ook mijn Type 1 (Trix versie) gaan ophalen.

Heel mooie loc en heel tevreden van het geluid maar 1 ding is me opgevallen: de piepende remmen of het geluid van de remmen hoor ik enkel bij heel bruusk remmen van hoge snelheid naar stilstand.
Is dit normaal en is dit eventueel aan te passen? Wat mij betreft mag het remgeluid er ook bij afremmen op lagere snelheid zijn zoals bij de reeks 25 of 26 van Roco?

Anthony  ;)

Update ivm mijn vraag hierboven:

Vandaag wat zitten spelen met de CV waardes en als ik CV64 uitlees dan stond deze op waarde 15 ingesteld. Nadat ik deze waarde op 0 heb gezet hoor ik nu ook bij heel lage snelheid de piepende remmen tijdens het afremmen.

oebr

On East Belgian Rails - sporen in de provincie Luik zo rond 1992

Val-Rikard


Heel informatief !
Bedankt om het delen.  :)

Johnnytrein

Inderdaad heel veel informatie bedankt voor het delen .
groetjes Johnny

oh lord, help me to shut my big mouth, until I know what im talking about

oebr

dikke merci aan Patrick om het op de zolder te verzamelen ! ;-)
On East Belgian Rails - sporen in de provincie Luik zo rond 1992