Nieuws:

Nu in MSM 246 BAAN: De Fränkische Höllentalbahn in spoor Nul * MINI-BAAN: Atelier Wagons * DIORAMA: De Geuzendreef

Hoofdmenu

kennis electronica

Gestart door vandomm, 19 oktober 2006, 11:36:05 AM

ysbeer

Dat lijkt niet alleen reclame.
DAT IS HET GEWOON

Heren wegwezen a.u.b of gewoon een advertentie zetten in MSM

wim ysbeer

Gerolf

citaat:
Geplaatst door ERVIN

En ook hier begint dat verdacht veel op reclame te lijken???[:(!]

Mjaa. Als je op twee fronten eenzelfde soort boodschap geeft.
Ik vind van die Mabro alleen maar een telefoonnummer. Nog steeds geen website.
Op het beneluxforum hebben ze het over automatische overwegknipperlichtjes van die firma, nauwelijks een volledig systeem dus.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw


Gerolf

Bedankt voor de moeite, Wim. Deze link werkt trouwens beter: http://www.mecktronics.nl/
Ik heb de website bekeken. Ze hebben wel wat spullen, maar ik denk niet dat ik hem bij mijn favorieten zal plaatsen. [|)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

modelbaanHO

Ik heb de website ook even bekeken. Je kan daar printjes bestellen die ooit werden beschreven in 2 boekjes geschreven door S.A.H. Van Meekeren.

In de boekjes werd toen al aangegeven dan je de printjes bij de auteur kon bestellen als je zelf geen printplaten kon (of wilde) etsen.
De boekjes zijn uitgegeven bij Kluwer Technische Boeken en zijn reeds vrij oud.
1) Treinen en transistors - 1e druk 1979 - ISBN 90 201 1075 6
2) Treinen en automatisering - 1e druk 1981 - ISBN 90 201 1427 1
De gegeven uitleg is degelijk en kan ook worden begrepen door niet-electronica mensen (zoals ikzelf).

Beide boekjes zijn in mijn bezit gekomen na het overlijden van mijn schoonvader die verschillende van de voorgestelde schakelingen had nagebouwd. O.a. bezetmeldingen en wisselsturingen. Het geheel functioneerde redelijk is was qua opbouw redelijk goed te volgen wanneer je een eenvoudige baan had en de in het boek aangehaalde voorbeeelden volgde. Wanneer je grote modelbanen wil sturen kan dat zeker ook maar dan komt er wel wat puzzelwerk om de hoek kijken.

Ik overweeg nog steeds om mijn modelbaan via dit systeem te automatiseren, maar gelukkig kan ik die beslissing - gezien het stadium waarin mijn baan zich bevind - nog even voor mij uitschuiven.
Overschakelen op digitaal is voor mij geen optie omdat mijn verzameling locs zo uitgebreid is dat het mij een fortuin zou kosten om ze allemaal van een decoder te voorzien.
Luc.
2R DC, analoog DB tp 3&4 - 2R DC Digitaal (Minibaantje Das Depot / HGK) - Verzamelaar Belgische modellen. Lid MTD.
http://www.modelbaanho.be

Frank_N

citaat:
......website ook even bekeken. Je kan daar printjes bestellen die ooit werden beschreven in 2 boekjes geschreven door S.A.H. Van Meekeren.....


Uit boekje 1 heb ik de dubbele regelbare voeding gebouwd (geschikt gemaakt voor 2x 1,5 Amp, ipv 2x 1 Amp) , waarbij een fout in schema bleek te staan. De beide dioden in de kortsluit beveiliging staan in dit schema verkeert om afgebeeld, op de printlayout staan ze in de goede richting. Verder zijn er op de printlayout van de voeding een paar doorverbindingen niet getekend.

De voeding werkt nu goed. Al is de afgegeven spanning wel van de afgenomen stroom afhankelijk: naarmate de stroom toeneemt daalt de spanning, dat is inherent aan het ontwerp. Veilig is het wel voor de hobbyist he!
Hoewel in het eerste boekje wat over automatisering te vinden is, ben ik toch nieuwschierig naar het 2e boekje.
Vraag me af waar ik het kan kopen?

Frank
Groet van Frank

n/a

ZEER interessant voor een leek is het volgende boekje.

HOBBYBOEK MODELBAAN
Auteur = D.H. Schravendeel
Uitgeverij = Kluwer technische boeken B.V. - Deventer
Jaar van uitgifte 1974
ISBN 90 2010 775 5

En het is juist boekenbeurs, daar staan er honderden.

Spoorse groetjes

belair

citaat:
ZEER interessant voor een leek is het volgende boekje.

HOBBYBOEK MODELBAAN
Auteur = D.H. Schravendeel
Uitgeverij = Kluwer technische boeken B.V. - Deventer
Jaar van uitgifte 1974
ISBN 90 2010 775 5

En het is juist boekenbeurs, daar staan er honderden.



En wat staat er in? Van o afaan of al voor gevorderden? Wat is de prijs?
mvg
Luc

n/a

Luc,

Het begint van O,O .
v.b. hoofstuk 1.1 Verschil tussen spanning en stroom.
PRIJS: Tis van 1976 geleden dat ik het heb gekocht, dat weet ik niet meer zene.

Spoorse groetjes

quf

Dit is een boek uit 1974, dat heb ik toen gekocht voor 375Bf.
Het begint meteen met een basisuitleg van electriciteit en basiselectronica. Verder geeft het een aantal eenvoudige electrische schakelingen, nuttige voor een modelbaan, die je kan namaken. Interessant daarbij is dat op het einde van het boek een aantal bladen zitten uit doorschijnend (kalk?)papier met daarop de printlayouts voor de schakelingen die in het boek voorkomen. Je kan deze dus onmiddelijk gebruiken om je printplaten zelf te maken, of, om ze via je electronicawinkel te laten vervaardigen. Dus inderdaad voor een beginner wel een aanrader. Ik wist alleen niet dat dit boek nog gedrukt werd, en indien het een recente druk is zullen de schema's waarschijnlijk wel gemoderniseerd zijn. En inderdaad dit is mischien een reden voor een bezoek aan de boekenbeurs in A'pen, daar al je het dan zeker kunnen inkijken.

Groeten

Frank

tonycabus

MSM lezen v.a. nr 35: begint ook van 0,0 (KIS, Keep It Simple)
Ook al omdat die oude boekjes nog steeds interessant zijn, maar bijna onvindbaar.
Met de digitale (r)evolutie vergeet men bijna dat er nog eenvoudige en zelf bouwbare oplossingen bestaan[:)]
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

n/a

Hela Tony niet kwaad worden h? [;)][;)]

Boekje zal vermoedelijk niet meer worden uitgegeven , maar auteur intikken in Google en je kan het al kopen voor ? 2.50.

Spoorse groetjes