Fotolocatie gezocht (1940)

Gestart door NS8714, 23 september 2020, 12:46:57 PM

Herwig

#60
>    Straf & onhandig is wel dat het zo officiële    (Inventaris) Onroerend Erfgoed (Vlaanderen)    een foute  plaatsbeschrijving geeft van (Sint-) Mariaburg   >

citaat:
"    Beschrijving:    Wijk gelegen in het    noordwesten     van Ekeren (tussen Kaartse Beek , Kapelsesteenweg, Veltwijcklaan en de spoorweg Antwerpen-Roosendaal) en het    oosten     van Brasschaat.   "

Mariaburg  ligt namelijk in werkelijkheid ten  noordoosten  van Ekeren-centrum    en   is ook de  noordwestelijke  wijk van de gemeente Brasschaat ......
( beide gescheiden door de Kapelsesteenweg  .....)

( ben in het verleden 10 jaar ne Brasschatenaar geweest, doch niet van Mariaburg maar van een andere (bescheiden) woonwijk van Brasschaat, den Driehoek )

>    Maria Theresia Aernouts was een Loenhoutse, met een oertypische Loenhoutse of Wuustwezelse achternaam .....
Maria Th. ,  van het Mariaburgse kerkhofkapelletje,  was de eerste echtgenote van Antoon Van den Weyngaert.
Maria Th. is geboren op 12 februari 1857 in Loenhout en is overleden op 10 februari 1912 in Brasschaat .
( ze was de tweede voornaamdrager in het gezin Aernouts, want er was een vroeger geboren zus met dezelfde voornaam die slechts 3 jaar oud is geworden )


>    Zijn er ondertussen nog meerdere foto's opgedoken van die Duitse soldaten op 8 juni 1940 in Ekeren-Station ?
       Of nog beter, van de loc en/of de  rijtuigen ?
       "Op 8 juni 1940 komt een groep Duitsers aan in het station van Ekeren - "
       https://sites.google.com/site/wereldoorlog2inekeren/hoe-zag-ons-district-er-uit/de-spoorwegen
       ( deze verwijzing gewoon ter info met dank aan    "Ekeren-Tijdens-de-2deWO "  )



vyncky

Citaat van: Klaas Zondervan op 27 september 2020, 23:39:25 PM
Op beneluxspoor wordt een mogelijke verklaring gegeven voor het rechtsrijden: de loc is voor Mariaburg overgestoken van links naar rechts en gaat rechtsaf via de verbindingsboog naar het Antwerps havengebied. Net zoals de goederentreinen dat vandaag de dag nog doen.

Dat klopt niet helemaal. In 1940 lag de wissel met het verbindingsspoor inclusief de overloopwissels net voorbij de perrons te Mariaburg, kant Ekeren. Op de  foto (in de eerste post) net buiten beeld. het waren korte wissels en lagen dicht op elkaar en in de overweg.

Later (vermoedelijk eind jaren 50)  zijn deze wissels wat slanker gemaakt en verhuisd naar de noordzijde van de perrons. Het onderhoud zal ook gemakkelijker geweest zijn dan wissels die in een overweg liggen. De wissel richting Haven is  een beetje opgeschoven richting NL.

Dus van Kapellen op tegenspoor rijden tot Mariaburg, lijkt me echt onwaarschijnlijk....
Of de Duitsers moesten rechts beginnen rijden zijn, want L12 was reeds op 8 juni 1940 in Duitse handen .

In ieder geval stof om dat laatste op te zoeken...

Yannick
Webmaster en spotter van Lijn 12 Antwerpen-Roosendaal
www.lijn-12.be
lid van MSV post B (http://www.msvpostb.nl/)

B_Modelbouw

Wat ik ondertussen ook nog heb gevonden...

- Ekeren in de 2de Wereldoorlog (uitgave 1947, Oorlogsdagboek door F. Bresseleers & H. Kanora, Davidsfonds Ekeren)
Dat vermeldt:

3 juni 1940 de spoorwegbrug over 't Albertkanaal te Antwerpen Dam is voorlopig met een spoor hersteld en Duitse treinen rijden er over.

5 juni 1940 Duinkerken in Duitse handen

6 juni 1940 bij decreet van Hitler zullen een deel der Belgische krijgsgevangenen weer naar huis gezonden worden

10 juni 1940 Italië verklaart oorlog aan Frankrijk en Engeland
Modelbaan 'Station Ekeren L12' en 'Containerterminal'  in tijdperiode V-VI
Sturing: Koploper - Systeem: 2R-DCC


Herwig

#63
citaat van Vincky/Yannick    >
" ... Dus van Kapellen op tegenspoor rijden tot Mariaburg, lijkt me echt onwaarschijnlijk....
Of de Duitsers moesten rechts beginnen rijden zijn, want L12 was reeds op 8 juni 1940 in Duitse handen ....
In ieder geval stof om dat laatste op te zoeken.. "  .


Waarom de rechtsrijdende loc en/of de ganse trein  ?
zie reactie #55   >
"  ....  2 juni 1940 : Bommen aan de Prinshoeveweg
De spoorweg wordt ter hoogte van de Prinshoeveweg gebombardeerd. ....
In de Onze-Lieve-Vrouwestraat is een niet ontplofte bom gevallen. ...."

B_Modelbouw

Prinshoeveweg is dan weer de andere spoorlijn ... 

Een andere verklaring is mogelijk dat aan beide kanten van de trein een loc hing.
Maar ja, dan was die vermoedelijk niet onder stoom
Modelbaan 'Station Ekeren L12' en 'Containerterminal'  in tijdperiode V-VI
Sturing: Koploper - Systeem: 2R-DCC


Herwig

#65
 
Citaat van: B_Modelbouw op 28 september 2020, 22:10:53 PM
    Prinshoeveweg is dan weer de andere spoorlijn ... 

   Op de kaart nagekeken ....
   Is op 't randje ...   De Prinshoeveweg loopt blijkbaar aan de oostkant juist niet tot aan de lijn 12,  want voor een boogscheut verandert de straat
   nog eventjes van naam in Donkweg.    Maar de Onze-Lieve-Vrouwstraat waarvan sprake is toch wel parallel  naast  lijn 12  ....   Maw kon het
   bombardement op 2 juni 1940 toch bedoeld zijn voor lijn 12 en die beschadigd hebben ...en mogelijk de NS-loc en -trein in Maraburg alvast naar het
   rechter Lijn12-spoor hebben doen uitwijken ....   

   Is daar toch nogal een warrige spaghetti .....  Hebben we mogen ondervinden toen er diverse straten en viaducten afgesloten waren ....

B_Modelbouw

Het bombardement van de Prinshoeveweg was gericht om de haven onbereikbaar te maken, echter zijn ze er toen niet in geslaagd ... Ik val terug op dat er geen beschadigingen werden vermeld en dat de kaart met inslagen ook geen vermelding maakt (info Oorlogsgeschiedkundige eigen streek).

Maar ja, zeg nooit, nooit, we waren er zelf niet bij...
Modelbaan 'Station Ekeren L12' en 'Containerterminal'  in tijdperiode V-VI
Sturing: Koploper - Systeem: 2R-DCC


Herwig

#67
>  Datum van het 2 juni-bombardement op de Ekerse spoorweg is belangrijk.  Het was toch geen geallieerde actie meer wellicht.  Want 2 juni is na de capitulatie dd. 28 mei 1940   (?)           ( deze tekst door mij aangepast 10u vandaag )
     
Was het dd. 2 juni 1940 dan nog een bombardement op de spoorweg door de Luftwaffe-Stuka's (of Heinkels) ,  zoals enkele weken daarvoor bij de inval?  En waarom dan ?  Dan sneden de Duitse troepen toch in eigen vlees .....  Er zal wel een verklaring zijn ....

[ zo is  , voor mijn pa (nu 94 j.), in mei 1940 concreet de oorlog begonnen:  Duitse vliegtuigen met een glazen koepel vooraan, die over de Bredabaan in Gooreind  (ten noordoosten van Mariaburg) vlogen ....]

just4fun

Citaat van: Herwig op 29 september 2020, 07:53:37 AM
Het was toch geen geallieerde actie meer wellicht.
Maar misschien een kleine actie van het verzet?
Ook die deden wel eens kleine ontploffingen verbindingswegen tijdelijk onbruikbaar worden?
Paul
PS.: dit is wel een draadje waar een forum z'n dienst bewijst voor de toppic-starter  :)

AFB

Citaat van: just4fun op 29 september 2020, 12:42:06 PM
PS.: dit is wel een draadje waar een forum z'n dienst bewijst voor de toppic-starter  :)

Absoluut en ook mooi en leerzaam om mee te puzzelen. Ik weet nu bijna hoe alle grafkappelen in Noord- Frankrijk en het zuiden van België er uit zien.  :)

Vriendelijke groeten,

Arno
Flickr: https://www.flickr.com/photos/spoorstad/
Website: http://www.fotostop.be
Bouwt aan de spoorlijn Evelinnez (B) - Arneaux (F), een fictieve jaren negentig diesellijn in h0. https://www.flickr.com/photos/spoorstad/sets/72157648837672058/
Lid van MSV Post B, Roosendaal. http://www.msvpostb.nl

Klaas Zondervan

De zoektocht was begonnen op het forum van beneluxspoor. Op mijn advies is de vraag ook hier uitgezet. Bleek een gelukkige greep te zijn, het raadsel is uiteindelijk opgelost door iemand die de vroegere situatie gekend heeft.
Wij Hollanders hadden dat op grond van de huidige beelden nooit kunnen vinden.

AFB

Citaat van: Klaas Zondervan op 29 september 2020, 13:19:17 PM
Wij Hollanders Nederlanders hadden dat op grond van de huidige beelden nooit kunnen vinden.

Ja, dat zeg je nu pas.  ;D
Flickr: https://www.flickr.com/photos/spoorstad/
Website: http://www.fotostop.be
Bouwt aan de spoorlijn Evelinnez (B) - Arneaux (F), een fictieve jaren negentig diesellijn in h0. https://www.flickr.com/photos/spoorstad/sets/72157648837672058/
Lid van MSV Post B, Roosendaal. http://www.msvpostb.nl

Herwig

#72
'k Zou het niet onlogisch vinden dat  Vincky/Yannick  beide foto's , die in Mariaburg en die in Ekeren   (niet onwaarschijnlijk van de zelfde soldatentrein ...)
op zijn website  Lijn12   kan & mag plaatsen.  Met een beknopt stichtend verhaaltje erbij .....                                                                                                                                 

B_Modelbouw

Herwig... Er wordt aan gewerkt. Maar door Corona zitten we helaas niet meer geregeld samen op café,
Langst Lijn 12. Maar ik spreek Yannick er zeker over aan...

In deze bewogen tijden is het ook onzeker of men met geschiedenis nog wel interesse opwekt,...
Dat men Leopold II die in Ekeren van de trein stapt, en nu ook van zijn voetstuk valt, gaat vervangen door enkele Duitsers op 't station is misschien ook niet zo positief.

Laat staan een gekantelde goederenwagen die op ontploffen staat en een heel weekend ligt uit te branden, vervangt door een spionage foto van de Duits naar een geheim modeltrein depot die pas later kwam.

Maar er is ook positiever nieuws... zo was Ekeren het eerste station waar men op twee verdiepen een perron had (al was het maar heel summier ... met een trap, beperkt perron op de brug en enkel voor een personeelstrein naar de werkplaatsen)
En wanneer de spoorwegen besliste om verschillende stations te sluiten op de lijn, bleef Sint-Mariaburg open dankzij een (groene) politieker die er dagdagelijks de trein nam. Dit station is trouwens ook het enige station dat (per vergissing) drie namen heeft gehad in dezelfde periode, althans als je de lichtborden op het perron moest geloven... "Mariaburg" "St-Mariaburg" en "Sint Mariaburg", het eerste gebruikt iedereen, maar het laatste is de officiële naam... zet het maar eens fout op je meer beurten kaart, zelf mee gemaakt 🙂

In ieder geval ... positief dat ik iets van treinen ken, of althans hun omgeving en dat er iemand mee verder is geholpen.
Modelbaan 'Station Ekeren L12' en 'Containerterminal'  in tijdperiode V-VI
Sturing: Koploper - Systeem: 2R-DCC


Herwig

#74
Citaat van: B_Modelbouw op 29 september 2020, 17:05:07 PM
  " ...    een spionage foto van de Duits naar een geheim  modeltrein depot die pas later kwam  ... "   

Misschien een klein uitlegske aub.....

Persoonlijk had 'k evenmin ooit gehoord van  SINT - Mariaburg ....