Nieuws:

Nu in MSM 249 TEST: KATO NMBS 5405 in spoor N

Hoofdmenu

Dikte van kurk

Gestart door hapkin, 12 april 2020, 19:03:31 PM

hapkin

Dag allemaal

Hoeveel mm kurk leggen jullie onder je rails.
En hoe breed maken jullie dan deze bedding .


evan

#1
Zelf leg ik voor hoofdsporen 4mm dikke kurk.  Zijsporen 2mm kurk.

Ik snij deze in repels van 2cm breed.  Deze liggen naast elkaar zodat ze samen 4cm breedte vormen.  Waarom repels?  Zo kan je een getekende centerlijn van je sporen volgen en gaat het makkelijker in bochten.  De kurk wordt na verlijmen nog licht opgeschuurd om oneffenheden weg te werken en om de scherpe hoek of kant van de bedding te breken.  Anders durft deze door de ballast uitsteken zodat je teveel ballast moet gebruiken.

De kurk komt meestal van rollen van 50cm breed.  Dat geeft dus repels van 2cm bij 50cm en dat werkt eenvoudig, handig en ook zuinig.

Waarschijnlijk zullen er nog meningen volgen van forumgenoten.  Dus je zal kunnen kiezen ;)
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Frank_N

Voor N spoor 3mm placemats van Ikea voor wisselstraten en afgeschuinde 3mm stroken van Jeweha, bestelnr 0010. De breedte weet ik zo niet..
Na de montage met spijkertjes/schroefjes ballasteren met latexlijm de spijkertjes etc. weer weghalen.
Werkt goed ;)
Groet van Frank

steamdriven

Zijn er veel kwaliteitsverschillen in die kurk-op-rol?
Planning Officer Diensttabel Besturing Brussel en Ex-Jockey Bestuurder HST Brussel Zuid-Vorst IBRU.
LMS Lierse Modelspoorwegen info@liersemodelspoorwegen.be
Saint-Ivar, mijn shelfbaantje in opbouw:
https://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,30414.0.html

evan

Die Kurk van 2mm is kwetsbaarder dan die van 4mm, maar de meeste rollen in Belgie voorhanden komen qua kwaliteit overeen.  Let wel op dat het mes scherp genoeg is en hou het zo laag mogelijk tegen de kurk dat er meer snijvlak is.  Als je alleen met de punt van het mes snijdt (door het mes meer rechtop te houden), zal de kurk makkelijker scheuren.
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Rangeerduivel

Citaat van: hapkin op 12 april 2020, 19:03:31 PM
Hoeveel mm kurk leggen jullie onder je rails.
En hoe breed maken jullie dan deze beding .

In HO; 4mm, en dan naast je biels op +/- 5mm schuin afsnijden, zo is jouw bedding al voorgevormd om te ballasten

;)

SuSke

Op Den Overslag heb ik eerst een volledige laag 2mm kurk gelegd.
Daarna voor het hoofdspoor het ballastbed opgebouwd met een laagje 2mm kurk en een laagje 4mm kurk (zelfde principe als Evan), dat gaf een mooi hoog ballastbed.
Voor het rangeerveld werd gewoon een 4mm laag over de volledige oppervlakte gelegd.





Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

celtjan


svvander

Misschien een "domme" vraag; hoe los je dit op voor Märklin C-rails? 2mm onder de rails?
Sven Vandersmissen Aan het afbouwen om iets anders op te bouwen. Elk einde is een nieuw begin.

evan

Citaat van: svvander op 13 april 2020, 17:24:12 PM
Misschien een "domme" vraag; hoe los je dit op voor Märklin C-rails? 2mm onder de rails?

Die hebben toch al een bedding?  Geen kurk nodig ;)
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Rangeerduivel

Citaat van: svvander op 13 april 2020, 17:24:12 PM
Misschien een "domme" vraag; hoe los je dit op voor Märklin C-rails? 2mm onder de rails?

Een gezamenlijk doel (van de nood een deugd maken) is de geluidsisolatie met de ondergrond/plaat, samen met het créeren van een 'verhoogde bedding'.
Die verhoogde bedding is er bij de C-rail reeds (kunststof), en de geluidsisolatie kan je een beetje helpen door een dun laagje kurk onder die kunststof-bedding te leggen.
Mede te weten dat de geluidsisolatie bij gewone (niet Marklin) sporen deels teniet wordt gedaan als je de ballast fixeert dmv bvb houtlijm omdat dit een harde laag vormt tussen spoor en grondplaat.
Maar dat effect créeer je ook al wanneer je de sporen nagelt...
Een alternatief zou echter boekbinderslijm zijn daar die iets flexibeler is.

;)

evan

Citaat van: Rangeerduivel op 13 april 2020, 17:59:29 PM
Citaat van: svvander op 13 april 2020, 17:24:12 PM
Misschien een "domme" vraag; hoe los je dit op voor Märklin C-rails? 2mm onder de rails?

Een gezamenlijk doel (van de nood een deugd maken) is de geluidsisolatie met de ondergrond/plaat, samen met het créeren van een 'verhoogde bedding'.
Die verhoogde bedding is er bij de C-rail reeds (kunststof), en de geluidsisolatie kan je een beetje helpen door een dun laagje kurk onder die kunststof-bedding te leggen.
Mede te weten dat de geluidsisolatie bij gewone (niet Marklin) sporen deels teniet wordt gedaan als je de ballast fixeert dmv bvb houtlijm omdat dit een harde laag vormt tussen spoor en grondplaat.
Maar dat effect créeer je ook al wanneer je de sporen nagelt...
Een alternatief zou echter boekbinderslijm zijn daar die iets flexibeler is.

;)

Ik wist dat deze uitleg weer ging komen  ;D ;D ;D 
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

filosoofke

#12
Hoi,

toch even terugkomende op bovenstaande aangezien ik zelf wat aan het sukkelen ben met de geluidsisolatie..

Momenteel heb ik enkel zacht geluid op de stukken rails die nog zijn vastgespijkerd op kurk.
De stukken die zijn vastgelijmd met boekbinderslijm lijken al hun geluidsisolatie zijn kwijtgespeeld. Ik had gehoopt dat het ballasteren van de sporen nog iets ging helpen maar helaas.

Ofwel speelt toch de onderplaat zelf een grotere rol.. of de sporen zelf  ::)

ik gebruik Tillig Elite.

multiplex 8mm + houtlijm + 4mm kurk + vastgespijkerde sporen: geluidsisolatie OK
multiplex 8mm + houtlijm + 4mm kurk + boekbinderslijm + sporen: geluidsisolatie OK
populieren multiplex (12mm) + houtlijm + 4mm kurk + boekbinderslijm + sporen: geluidsisolatie NOK
populieren multiplex (12mm) + houtlijm + 4mm kurk + boekbinderslijm + sporen + ballast: geluidsisolatie NOK
populieren multiplex (12mm) + boekbinderslijm + 2mm kurk + boekbinderslijm + sporen: geluidsisolatie NOK

het experimenteren gaat verder... :P

SuSke

Hoe breed zet je de kurk onder het spoor?
Als je ballastbed over de kurk terug op de plaat komt, ben je alle isolatie kwijt door het doorgeven via de ballast naar de plaat.

Hoe stijf is de ondergrond - zitten er verstijvers onder de plaat of is het één grote klankkast?

Geluid gaat om trillingen, en die krijg je alleen weg door te zorgen dat die trillingen zich niet verder zetten naar een membraam (= draagplaat van je baan). En verschillen in massa spelen een grote rol bij demping van trillingen. Vandaar dat je multiplex beter dempt dan je populieren, die ondanks dat die de helft dikker is toch minder weegt en minder weerstand biedt aan trillingen (soepelere plaat)
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

evan

Kurk absorbeert alle lijm en is geluidsoverdracht.  Gebruik beter rubberkurk.
Rails vast nagelen/ spijkeren is geluidsoverdracht.
Vuile wielen of stroeve wiellagers is geluidsopbrengst en zeker bij rijtuigen daar die ook een klankast zijn.
En treinen die te snel rijden zijn zeker een oorzaak.

Over het algemeen zijn het de treinen zelf die het geluid maken en zeker als ze te snel rijden.

Rol maar eens verschillende wagens manueel over de rails individueel aan verschillende snelheden... je leert er veel van.  Smering wiellagers helpt vaak ook een deel.
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.